Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Diskussion om vilka kategorier och underforum som bör finnas


Cecilia
 Share

Rekommendera Poster

Nu när den nya versionen av Eforum verkar fungera hyfsat bra är det läge att diskutera vilka kategorier och underforum vi vill ha. Det är en lång lista på startsidan att leta i för att hitta ett visst forum och vi har en del forum där det sällan ställs frågor och de forumen kan många gånger slås ihop med något annat forum.

 

Här är några förslag att börja diskussionen med:

 

1. De tre forumen i Ljud & Musik slås ihop till ett forum och flyttas till någon annan kategori.

 

2. I kategorin Operativsystem läggs Windows-forumen så att det nyare versioner kommer först.

 

3. Forumet Print - Om trycksaker slås ihop med något annat eller får nytt namn.

 

4. De två forumen i kategorin Spel slås ihop och flyttas till någon annan kategori.

 

5. De fyra forumen i kategorin Säkerhet blir två, ett för borttagning av skadliga program och ett för övriga säkerhetsfrågor.

 

6. Byte av forumen Surfplattor och Mobiltelefoner till ett forum för Android och ett för iOS.

 

7. Forumen Bärbart Ljud/Mp3-spelare, GPS och Handdatorer slås ihop med Mobilt - övrigt.

 

8. Kategorin Tips inför köp flyttas högre upp i listan så att den syns bättre.

 

9. Köpa GPS slås ihop med Köpa mobila enheter.

 

10. Alla forum i kategorin Databaser slås ihop till ett forum.

 

11. Alla forum i kategorin Systemutveckling slås ihop till ett forum.

 

12. Alla forum i kategorin Webbutveckling & -design slås ihop till ett forum.

 

13. De tre forum som blir resultatet av punkt 10, 11 och 12 läggs i en ny kategori.

 

 

Så fram med egna åsikter och förslag!  :thumbsup:

 

Tillägg:

Punkt 10 - 13 är nu gjort.

Redigerad av Cecilia
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Pkt. 6 kanske man bör tänka på om det är en ovan användare eller kanske någon som inte har så mycket erfarenhet av en surfplatta eller mobiltelefon och nyss införskaffat en sådan, så kanske inte alla vet vad Android och IOS är.

Dessutom finns det surfplattor med Windows på tex. Surface Book.

 

Jag kan tycka att dom gamla namnen representerar hårdvarukategorierna rätt bra och tydligt.

Alternativt att lägga till operativsystemnamnet efteråt, men då blir det onödigt krångligt samt ytterligare ett forum.

Ps. I övrigt har jag inga synpunkter utan tycker det ser bra ut. :)
Också en undran: i vilken kategori hör en e-bok läsare till? Även om det inte just varit nån tråd om dessa, än så länge.

Redigerad av Flyfisherman
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med Flyfisherman om punkt 6. Låt Surfplattor och Mobiltelefoner vara kvar för det förstår alla vad det är!

 

När det gäller ändringen att slå ihop 10, 11 och 12 så verkar det vettigt för mig, som inte brukar skriva i Databaser, System-  och Webbutveckling. Men det är bäst att låta de kunniga inom dessa områden, som t ex .M, säga vad de tycker. Inte spelar jag några spel heller men eftersom spelaren Flyfisherman inte protesterade mot ändringsförslaget lär det vara okej.

 

43 minuter sedan, Cecilia säger:

2. I kategorin Operativsystem läggs Windows-forumen så att det nyare versioner kommer först.

Jag tycker inte det spelar så stor roll om nya versioner kommer först eller sist bara de står i åldersordning.

 

3. Det är sant att det inte är så många frågor om Print- och trycksaker men det vete fåglarna var det lilla ämnet ska placeras. I kategorin Ordbehandling kanske?

 

48 minuter sedan, Cecilia säger:

5. De fyra forumen i kategorin Säkerhet blir två, ett för borttagning av skadliga program och ett för övriga säkerhetsfrågor.

Det låter som om "övriga säkerhetsfrågor" skulle bli ett stort ämne. Men det kanske inte gör något. De som vill klaga över spam i e-posten hittar förmodligen dit.

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, mbgtmari säger:

När det gäller ändringen att slå ihop 10, 11 och 12 så verkar det vettigt för mig, som inte brukar skriva i Databaser, System-  och Webbutveckling. Men det är bäst att låta de kunniga inom dessa områden, som t ex .M, säga vad de tycker. Inte spelar jag några spel heller men eftersom spelaren Flyfisherman inte protesterade mot ändringsförslaget lär det vara okej.

Förslaget kommer från mig från början, så jag är helt ok med ändringen.

 

5 timmar sedan, Flyfisherman säger:

Dessutom finns det surfplattor med Windows på tex. Surface Book.

Även om man använder en Surface, Surface Book osv som surfplatta så är det trots allt en dator med Windows på. Även kommande Windows 10 for Arm är ju i stort sett samma sak som vanliga Windows och de flesta frågor kring dessa system kommer antagligen hamna i Windows forumet.

 

6 timmar sedan, Cecilia säger:

2. I kategorin Operativsystem läggs Windows-forumen så att det nyare versioner kommer först.

Slå ihop de äldre Windows versionerna till ett underforum så Windows 10 och Äldre Windows finns kvar. Sen kan man tagga inlägg med vilken windows version det gäller.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6. Lite kluven till de olika alternativ som framkommit. Ingen åsikt än så länge.
Smartwatch kan ju hamna i Övriga..

 

Minns inte riktigt vilka tankar & idéer jag haft tidigare men lite spontana reflektioner:

(OBS! Innebär inte att jag per automatik inte har åsikt om de jag inte nämner [många inte blev det..])

14. Bildskärmar kanske kan höra ihop med grafikkort.

15. Bärbara datorer.. finns ingen för stationära datorer. Finns för hårdvara, operativ, mjukvara vilka torde kunna inkludera en bärbar?

16. TV-kort kanske kan slås ihop med grafikkort (se ovan). Är väl det upplägget även hos leverantörer.

17. Chattprogram bör inkludera Skype och då kan ip-telefoni utgå.

18. Internetuppkoppling är väl antingen/eller beroende på hårdvara/mjukvara och då kanske detta ska slås samman, på något sätt.

19. Mac-program kan inkluderas i övriga kategorier. (man kan ju använda Excel även i en Mac osv..)

20. Diskutera eforum och Buggrapporter kan slås ihop.

 

 

Redigerad av Mikael63
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, ChromaWoods säger:

Ny kategori: Hemautomatisering?

 

Hm.. varken för eller emot.. Idag skulle detta hamna under "El & övrig hemelektronik". Skulle man bryta ut något från den skulle man kanske bryta ut annat, ex. sära på elektronik & el. Sen kommer det ju förmodligen att handla om diverse Appar och var ska detta behandlas i så fall?

(Tänker bara högt för mig själv)

Föreslår att vi sätter en siffra på detta och det borde då bli 21. om vi fortsätter på min lista ovan...

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många jättebra förslag :)

Fortsätt kommentera varandras förslag och kom med nya, samt gärna förslag på namn för nya forum och kategorier.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
16 timmar sedan, Flyfisherman säger:

Pkt. 6 kanske man bör tänka på om det är en ovan användare eller kanske någon som inte har så mycket erfarenhet av en surfplatta eller mobiltelefon och nyss införskaffat en sådan, så kanske inte alla vet vad Android och IOS är.

Dessutom finns det surfplattor med Windows på tex. Surface Book.

 

Jag kan tycka att dom gamla namnen representerar hårdvarukategorierna rätt bra och tydligt.

Alternativt att lägga till operativsystemnamnet efteråt, men då blir det onödigt krångligt samt ytterligare ett forum.

Ps. I övrigt har jag inga synpunkter utan tycker det ser bra ut. :)
Också en undran: i vilken kategori hör en e-bok läsare till? Även om det inte just varit nån tråd om dessa, än så länge.

6. Man kan ju kalla forumen för "Mobiler och surfplattor med Android" resp. "... med iOS" och i beskrivningen ta upp exempel på tillverkare, det lär väl bli en del felplaceringar (finns ju ett exempel på en som skrev att hen hade en iPhone från Samsung eller någon annan tillverkare). Ett annat alternativ är att man kallar dem "Mobiler och surfplattor från Apple" resp "... från övriga tillverkare".

 

Anledningen till att jag föreslog ändringen är att mobiler och surfplattor är så lika varandra att det det är onödigt att dela upp dem på två forum, medan det är lättare att svara på frågor om man vet om det gäller Android eller iOS, eller ens om det är värt att försöka svara eftersom man bara känner till det ena operativsystemet. De flesta frågor där är ju trots allt om funktionen i produkterna och inte problem med själva hårdvaran.

 

Man kan ju också ha allt om mobiler och surfplattor i ett enda forum.

 

Om man går på spåret med Android och iOS kan man flytta in forumen till kategorin Operativsystem. I framtiden blir det kanske mer datorlika prylar med Android. Och som sagt frågor om mobiler och surfplattor med Windows 10 passar ofta bättre i just "Windows 10".

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, mbgtmari säger:

3. Det är sant att det inte är så många frågor om Print- och trycksaker men det vete fåglarna var det lilla ämnet ska placeras. I kategorin Ordbehandling kanske?

3. Nu är jag inte säker men jag tror att det är mest frågor om Adobe PDF-program där och jag tror inte att de passar så bra i Ordbehandling utan får nog hamna i Program - övriga.

 

 

14 timmar sedan, mbgtmari säger:

Det låter som om "övriga säkerhetsfrågor" skulle bli ett stort ämne. Men det kanske inte gör något. De som vill klaga över spam i e-posten hittar förmodligen dit.

5. Tror nog att skräppostfrågorna hittar rätt eller kanske hamnar i E-postprogram, vilket de gör ibland idag också.

 

Forumet skulle t ex kunna heta "Säkerhetsprogram och frågor om säkerhet" med en beskrivning som nämner antivirus, brandväggar och skräppost, och det andra "Ta bort skadliga program". De är inte nödvändigt att de har sin egen kategori. Eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, .M säger:

Slå ihop de äldre Windows versionerna till ett underforum så Windows 10 och Äldre Windows finns kvar. Sen kan man tagga inlägg med vilken windows version det gäller.

2. Fullt så drastiskt kanske man inte ska vara än eftersom både Windows 7 och 8.1 supportas av Microsoft och det kommer in frågor om dem, men XP och äldre Windows-versioner tycker jag också kan slås ihop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, ChromaWoods säger:

Ny kategori: Hemautomatisering?

 

1 timme sedan, Mikael63 säger:

 

Hm.. varken för eller emot.. Idag skulle detta hamna under "El & övrig hemelektronik". Skulle man bryta ut något från den skulle man kanske bryta ut annat, ex. sära på elektronik & el. Sen kommer det ju förmodligen att handla om diverse Appar och var ska detta behandlas i så fall?

(Tänker bara högt för mig själv)

Föreslår att vi sätter en siffra på detta och det borde då bli 21. om vi fortsätter på min lista ovan...

 

21. Än så länge har vi väldigt få frågor om Hemautomatisering så att sätta upp ett forum för det nu känns tveksamt. Däremot kan man ju utöka beskrivning för El & övrig hemelektronik så att den nämner hemautomatisering, eller byta namn på det forumet.

 

Önskar att forumen inte blir för små utan att det verkligen finns aktivitet i dem.

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mikael63 säger:

14. Bildskärmar kanske kan höra ihop med grafikkort.

14. Absolut, det är ytterst få bildskärmsfrågor och det är rätt vanligt att frågor som har att göra med grafikkort hamnar i Bildskärmar, så folk har lite svårt att veta när det är det ena och när det är det andra.

 

1 timme sedan, Mikael63 säger:

15. Bärbara datorer.. finns ingen för stationära datorer. Finns för hårdvara, operativ, mjukvara vilka torde kunna inkludera en bärbar?

15. Historiska skäl :)

Det är tänkt för frågor som har just att göra med att den är en bärbar dator, men det är rätt ofta man får flytta frågor därifrån till ett bättre forum.

Så visst kan man tänka sig att flytta alla trådarna där till Hårdvara - övrigt.

 

1 timme sedan, Mikael63 säger:

16. TV-kort kanske kan slås ihop med grafikkort (se ovan). Är väl det upplägget även hos leverantörer.

17. Chattprogram bör inkludera Skype och då kan ip-telefoni utgå.

16 och 17. Ja, absolut. Förr var det ju vanligt med separata TV-kort, men det är ju få sådana frågor. Få frågor om både chattprogram och IP-telefon så bra att slå ihop.

 

1 timme sedan, Mikael63 säger:

18. Internetuppkoppling är väl antingen/eller beroende på hårdvara/mjukvara och då kanske detta ska slås samman, på något sätt.

18. Jag har lite svårt att förstå hur du menar. Kan du förklara lite mer?

 

2 timmar sedan, Mikael63 säger:

19. Mac-program kan inkluderas i övriga kategorier. (man kan ju använda Excel även i en Mac osv..)

19, :thumbsup:  Gäller väl även andra Mac-forum, förutom just operativsystemfrågor, eftersom det är så få Mac-frågor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, Flyfisherman säger:

Också en undran: i vilken kategori hör en e-bok läsare till? Även om det inte just varit nån tråd om dessa, än så länge.

Mobilt - övrigt skulle väl passa bra. Eller vad tycker du?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Cecilia säger:

2. Fullt så drastiskt kanske man inte ska vara än eftersom både Windows 7 och 8.1 supportas av Microsoft och det kommer in frågor om dem, men XP och äldre Windows-versioner tycker jag också kan slås ihop.

Ville göra en negativ reaktion men det får man tydligen inte göra på e-forum (?) . Till saken: Tycker nog att vart OS bör ha sin egen sektion. Bara för att de inte aktivt supportas av MS så är de fortfarande olika OS. Om varje OS har en egen avdelning blir det tydligt. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
7 minuter sedan, DePhaz säger:

Ville göra en negativ reaktion men det får man tydligen inte göra på e-forum (?) .

 

Det finns ju en ledsen-smiley: Skärmklipp.PNG

 

 

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Cecilia säger:

18. Jag har lite svårt att förstå hur du menar. Kan du förklara lite mer?

 Under Internet & nätverk finns (bl.a.)

  • Internetuppkoppling
  • Nätverket - hårdvara
  • Nätverket - programvara

Det jag först tänkte när jag skrev punkten (det var ju spontana reflektioner) var att Internetuppkoppling ju består av Nätverket - hårdvara och/eller Nätverket - programvara och att man då, som tanken då var, kunde skippa Internetuppkoppling för att i stället skriva i någon av de andra.

Men vid närmare eftertanke vet man ju kanske inte vad det beror på att ens internet lagt av..

Så kanske tvärtom typ:

Internetuppkoppling - här diskuteras frågor om...

 

Men detta går ju att renodla mer om man vill:

Nätverksrelaterade frågor...

 

OBS! Jag spånar bara högt här!

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Cecilia säger:

Många jättebra förslag :)

Fortsätt kommentera varandras förslag och kom med nya, samt gärna förslag på namn för nya forum och kategorier.

 

 

 

Ja, det är ju bra om vi lyckas enas i någon kompromiss.

Men hur mycket jobb/handpåläggning kommer detta att innebära?

 

Är det inte allt för besvärligt kanske detta måste ske i några "etapper" där vi kan känna oss fram?

Något kanske blir feltänkt, vilket kanske inte visar sig förrän det ska postas en ny tråd, något går att ta ytterligare steg osv..

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, Mikael63 säger:

 

Ja, det är ju bra om vi lyckas enas i någon kompromiss.

Men hur mycket jobb/handpåläggning kommer detta att innebära?

 

Är det inte allt för besvärligt kanske detta måste ske i några "etapper" där vi kan känna oss fram?

Något kanske blir feltänkt, vilket kanske inte visar sig förrän det ska postas en ny tråd, något går att ta ytterligare steg osv..

Det som kommer att ta mest tid för mig är väl att få fram hur vi vill ha det, sen att slå ihop 2 forum, flytta ett forum, byta ett namn och ändra en beskrivning bör inte ta mer än någon minut per forum. Däremot finns det ju en risk att något går fel vid processen och därför behöver jag säkerställa med IDG att jag gör det snart efter en backup, likaså behöver jag nog ha ett godkännande av IDG av hur vi vill ha det. På grund av de orsakerna vill jag inte dela upp det i en massa små etapper. Däremot om vi märker att något inte fungerar som tänkt efteråt går det ju att ändra igen om man bara håller nere antalet tillfällen.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
Citat

2. Fullt så drastiskt kanske man inte ska vara än eftersom både Windows 7 och 8.1 supportas av Microsoft och det kommer in frågor om dem, men XP och äldre Windows-versioner tycker jag också kan slås ihop.

Det kan bli lite rörigt, eftersom det inte står i alla trådrubriker och ibland inte sedan heller något om vilket o/s problemet handlar och blandar man då ihop alla trådarna från flera forum så kan det fort bli konstigt.

Särskilt XP som ju fortfarande körs på en del maskiner och även det inte kommer in så mycket nya trådar där i dag så finns det besökare som läser dessa.

 

Det är kanske möjligt att ha från och med XP och uppåt separerat och sedan alla äldre i Operativsystem övriga eller äldre Windows versioner eller nåt?

Bara en fundering. :)

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, Flyfisherman säger:

Bara en fundering

 

En bra fundering. Det behöver ju tas hänsyn till hur innehållet blir för de sammanslagna, befintliga, trådarna.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 timmar sedan, MH_resurrected säger:

Slå ihop alla Office-forum inklusive VBA från systemutveckling? Eller i alla fall Excel+VBA (Med några antika undantag handlar de flesta VBA trådar om Excel) 

Hmm, det känns som om vi backar bandet. Vi kanske skall kolla webbarkiven och se hur Eforums kategorier såg ut innan volymerna tvingade fram uppdelningar

Förra årtusendet är kanske lite för grovt:

https://web.archive.org/web/19981111191530/http://eforum.idg.se:80/

Men 2004? Med tanke på volymerna så fungerade de grövre grupperna bra.

https://web.archive.org/web/20040331002554/http://www.eforum.idg.se:80/

 

Fast även 2004 hittar du VBA som ett eget forum i kategorin Systemutveckling. Jag tror inte att det just har blivit så många fler forum sen 2004. När Smart-forumet fördes in i Eforum så fick vi kategorin Tips inför köpet, och det har förstås blivit nya forum för de nya Windows-versionerna och för nya typer av hårdvara som Surfplattor och GPS, men samtidigt så har det rensats bort forum, t ex kan du se att det i kategorin Spel fanns fler forum än nuvarande två. Faktiskt så är det kring 2004 som det är som mest inlägg i Eforum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 timmar sedan, Mikael63 säger:

 Under Internet & nätverk finns (bl.a.)

  • Internetuppkoppling
  • Nätverket - hårdvara
  • Nätverket - programvara

Det jag först tänkte när jag skrev punkten (det var ju spontana reflektioner) var att Internetuppkoppling ju består av Nätverket - hårdvara och/eller Nätverket - programvara och att man då, som tanken då var, kunde skippa Internetuppkoppling för att i stället skriva i någon av de andra.

Men vid närmare eftertanke vet man ju kanske inte vad det beror på att ens internet lagt av..

Så kanske tvärtom typ:

Internetuppkoppling - här diskuteras frågor om...

 

Men detta går ju att renodla mer om man vill:

Nätverksrelaterade frågor...

 

OBS! Jag spånar bara högt här!

Internetuppkoppling får nog inte så många nya trådar längre, det är mindre problem med anslutningshastigheter och annat liknande numera.

De två nätverksforumen ska ju handla om problem i det lokala nätverket, och framför allt så kan man ju slå ihop Nätverket - hårdvara och Nätverket - programvara samt förtydliga med lokalt nätverk i så fall.

 

Det jag har funderat på när det gäller den kategorin är att skapa ett nytt forum som heter typ "Webbplatser" där frågor om webbmejl, Facebook-problem mm kan samlas i stället för att hamn i Internet - övrigt dit många har svårt att hitta.

 

Absolut bra med en massa spånande! :)

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Skorpion76

Finns det någon kategori där man kan diskutera musik i största allmänhet och som inte är kopplat till ljud eller skapande av musik?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...