Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Säkring Class C


Mikael63

Rekommendera Poster

En fråga som numera enbart lever kvar för att stilla min nyfikenhet.

Jag har ställt frågan till kunniga leverantörer men alla har det gemensamt att de inte kan ge ett konkret svar.

Kommer medvetet att undanhålla viss information för att frågan inte ska "ta en annan riktning".

 

En text anger att följande säkring ska användas:

IEC F 1.0 A Class C

 

Det jag vet och som andra också håller med om är att;

IEC "gäller europa" (förenklat).

F avser det vi brukar säga "snabb", Fast/Flink.

1.0 A är märkström.

Men vad innebär Class C?

 

Och, nej, det är inte karakteristik/utlösningskurva C som avses, den biten är avklarad med F ovan och då brukar Type anges och inte Class.

Tillägg: Rättar mig själv här - med Type menar man annat än karakteristiken. Ex. Type D avser våra vanliga "proppar" dvs. Diazed.

 

Så svar och/eller länk skulle uppskattas. Även länk till "lämpligare" forum för att ställa fråga i.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, Mikael63 säger:

Även länk till "lämpligare" forum för att ställa fråga i.

I forumet på byggahus.se finns det några professionella elektriker som ofta svarar på frågor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Vedex säger:

 

Jo! :thumbsup:

Men blir då lite motstridigt mot mitt F (snabb) eftersom man där anger Time-delay vilket får bokstaven T i stället för F och som vi nyttjar/direktöversätter som Trög.

Detta skulle då innebära att frågans fokus flyttas till vad bokstaven F då, i så fall, står för i "min text"

Dock kan man använda "Non-renewable" som en förklaring. Alltså en smältsäkring. Vilket även en av leverantörerna var inne på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Står ju lite om detta över tabellen.

 

  • Time-delay: A fuse in which the burnout action depends on the time it takes for the overcurrent heat to build up in the fuse and melt the fuse element.
  •  

Kan tänka mig att detta gäller oavsett Träge eller Flink som det kommer ifrån tyskan?

 

Att säkringen ska gå sönder under en viss tid/ström enligt specen i tabellen?

 

Jämför med en kyl/frys kompressor som drar mer än 10A vid start innan den går ner på normal förbrukning på ca 2-300W för att en 10A trög porslinssäkring ska hålla vid uppstarten, oftast markerad med en snigel på porslinskroppen.

 

Skulle man använda en snabb säkring så kanske den skulle gå sönder efter ett visst antal starter, och det vill man inte ha med kyl/frys skåp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 minuter sedan, Vedex säger:

Kan tänka mig att detta gäller oavsett Träge eller Flink som det kommer ifrån tyskan?

 

Nja, vet inte det jag.. svårt att tänka mig att en snabb säkring skulle kunna vara Time-delayed.

Fast om man pratar om andra skydd skiljer man på kortslutning och på överbelastning.

 

F.ö. var det länge sedan man tog bort detta med snabb & trög på "propparna", men det är ju en annan sak..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läser lite mer i tabellen. Finns antingen -Time-delay eller -Fast-acting under Classification.

Tolkar det då som antingen Time delay/Trög/Träge eller Fast acting/Snabb/Flink.

 

Så långt skulle man då, utifrån denna tabell enbart, kunna tolka Class C som Trög.
F skulle då betyda något annat. (=?)

 

Men nu delger jag mer information. Förutom ovan nämnda

IEC F 1.0 A Class C

anges även

UL F 0.6 A Class CC

Om man då tittar i samma tabell så är CC -Fast-acting dvs. snabb.

Lite märkligt, kan jag tycka, att man för den amerikanska marknaden ska använda en snabb säkring medan man i Europa ska använda en trög säkring?

Det som, i samma tabell, är gemensamt för C och CC är "-Non-renewable"

Min egen fria tolkning så här långt är då att man egentligen menar en snabb (F)säkring av typen smältsäkring, punkt.

Men jag vet ju inte detta med säkerhet!

Vilket gör att frågan kvarstår och påminner om att frågeställningen enbart grundar sig på min nyfikenhet.

(Själva "bakgrunden" till frågan är "löst" med en helt annan säkring än en sådan jag kommit fram till i detta inlägg, med medgivande från leverantören av aktuell utrustning.)

 

Tillägg: Hittade en PDF som inte klarställer frågan men som anger att Class CC finns både som tröga och snabba, vilket stärker min teori om att det inte är utlösningskurvan man avser med Class.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...