Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Akutssk

Skapa organisationsschema i Excel

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har ett Excelark med en del data över en organisation. Det finns organisationsnummer, namn osv. För att kunna visualisera hur organisationen ser ut skulle jag vilja skapa en trädstruktur över hur det ser ut i Excel. Är detta möjligt? Har sökt en del och allt jag hittar är att man hänvisar till att exportera det till andra applikationer.

Min fråga nu är, kan man i Excel skapa en grafisk trädstruktur över en organisation?

Bifogar ett Excelark där jag ritat hur jag har tänkt mig det ska se ut.

Tack på förhand!

MVH/
Akutssk

Organisationsschema.xlsx

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns egentligen inget bra i Excel. 

Om du inte behöver ha någonting kopplat så kan du använda  SmartArt.

https://support.office.com/sv-se/article/skapa-organisationsschema-9b51f667-11b7-4971-a757-a08a36684ee6?ui=sv-SE&rs=sv-SE&ad=SE

INFOGA->illustrationer->smartart

Välj lämplig hierarkiskt diagram.

Fördelen jämfört med att rita som du gjort är att du kan skapa dina hierarkier i t.ex WORD. Använd en punktlista och lägg varje rad på rätt nivå med hjälp av tabbtangenten. Sen klistrar du in det i Smart-Arts textfönstret (punkt 3.b i länken). 

Men, du länkar ju ingenting, så du måste fortfarande redigera i smart-arts textfönstret (tab flyttar ner och Shift+tabb flyttar upp en rad pyramiden). Å andra sidan kan du byta färger, utseende osv med ett klick. Det där ju svårare med din manuella figur

Så här skulle  rålistan i word kunna se ut för ditt exempel (skall vara en punktlista, inte tabell ):

P1      
  L1    
    AA1  
      TA1
    AA2  
      TA21
      TA22
  L2    
    AB1  
      TB1
    AB2  
      TB2
    AB3  
      TB3
      TB4
  L3    
    AC1  
      TC1
      TC2

Men om du skulle skapa det här som en tabell i Excel så kan du inte Klistra in den i textrutans (eller, det kan du, men allt hamnar på samma nivå). Så, Smartart är egentligen ett powerpointverktyg som på många sätt ganska korkat. Passar bra för att presentera yviga idéer men inte för att länka och presentera data

Om du vill koppla celltexten till cellvärden är det nästan enklare att använda det flödeschema du redan byggt och sedan koppla texten i varje byggkloss till en cell. Dvs du markerar t.ex figuren P1, sen ställer du dig i Formelfältet och skriver in =$A$2. Då kommer texten i figurP1 ändras när du ändrar innehållet i A2. 

Om firman byter VD så är det bara att ändra tex i A2, men om strukturen ändras måste du fixa figuren manuellt.

https://support.office.com/sv-se/article/visa-innehållet-i-en-cell-eller-i-ett-cellområde-i-ett-grafikobjekt-dynamiskt-e2e7a629-5662-42d6-9295-06d112c2099f

Kort sagt. det finns inget bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...