Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bildskärm för gaming, eller?


Klippan

Rekommendera Poster

Hej. Jag funderar på att köpa en ny bildskärm, främst för att få större bild. Det finns ju många att välja emellan och en kompis till mig sa att bildskärmar som är gamingbildskärmar inte passar så bra ihop med en dator som inte är en gamingdator.  Eftersom jag inte spelar speciellt mycket och har en ngt äldre dator så skulle jag inte köpa en gamingbildskärm. Då blev jag nyfiken på vad det är för skillnad på gaming o icke-gaming skärmar. Kan någon förklara det?

 

Sedan, en annan fundering, min gamla bildskärm har ju ett annat höjd/bredd förhållande än nya idag som har 16:9 , jag tror mitt heter 4:3.

Ungefär som alla TV idag är större och mer långsmala än äldre apparater. Hur kommer det att bli på skärmen om man kör något som är anpassat för en äldre 4:3 skärm? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att du har en "gejming" skärm till en lite äldre dator du inte använder att spela på gör inte speciellt mycket. Du kommer ju dock antagligen få betala för funktioner du inte använder, som g-sync osv. Så ja, du kan nog spara pengar på att köpa en skärm utan speciella gaminganpassningar, men det kommer fungera minst lika bra.

 

Jag har en skärm som har bildförhållande 21:9, dvs samma som biofilm. Tycker det fungerar jättebra. Ser jag film som är anpassade för andra bildförhållanden så får jag svarta kanter till höger och vänster, samma sak för spel som inte utnyttjar bredden helt och hållet. Vanliga program i Windows osv kan du ju själv ställa in om dom skall vara maximerade eller inte så det kommer du inte ha några problem med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Många bildskärmar klarar både vanligt kontorsarbete, titta på film och att spela på, bara dom dyrare bildskärmarna avsedd specifikt för gaming med alla extra finesser blir onödigt dyra, liksom specialbildskärmar anpassade för professionellt bruk blir också rejält dyra, men alla fungerar dom för vanligt kontorsarbete och att surfa.

 

Det är viktigt att du har en inbyggd grafik som klarar dom högre upplösningarna tex. om du köper en 24" eller 27" bildskärm med upplösningen 1920x1080 pixlar (bildförhållande 16:9) så måste grafikkortet på din gamla dator också klara av denna upplösning eller om du väljer ännu högre bildskärmsupplösning på bildskärmen, annars blir det lite som pengarna i sjön.

 

Vad är det för dator du har: fabrikat och modellbeteckning?

Processor: fabrikat och modell?

Vad är det för grafikkort: fabrikat och modell?

Se också till att du har senaste grafikdrivrutin från tillverkaren installerad, så det inte är Microsoft Windows standard VGA drivrutin som endast klarar begränsad upplösning.

 

Tex. denna är en prisvärd och bra bildskärm (jag har en nästan lika själv som skärm nr. 2) och med IPS-panel som gör bildåtergivning klarare och även bättre att läsa text på än en vanlig TN-skärm.
Philips 240V5QDAB 24" - IPS med 1920x1080 upplösning https://www.alina.se/Produkt.aspx?T2=240V5QDAB%2F00

 

Mvh

Ps. Se här förklaringar om olika paneltyper: https://www.komplett.se/kampanj/12138/datorutrustning/bildskarm/bildskarmar/skarmguiden?tag=tn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ChromaWoods

Fast sedan är det väl så att såvida du inte köper en relativt dyr IPS, så kommer uppdateringsfrekvensen inte slå den som TN-skärmar kan erbjuda. Så spelar du snabba spel typ FPS, så kan det märkas på en IPS-skärm som en eftersläpning i bilden vid snabba rörelser. Men i ditt fall, om du ändå inte har en top-notch-dator och inte kommer att lira spel i superhög upplösning, så är nog det ett mindre problem för dig. Definitivt widescreen eller ultra-wide, inte 4:3 om du ska gejma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...