Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nu ger jag upp med den här skiten (Blocket)


DePhaz

Rekommendera Poster

Får skriva av mig lite här...

 

Nu ger jag f-n upp med skräpet. Ja, blocket alltså. Man försöker och försöker men det känns som om plattformen har förlorat mycket av den kvalitet den en gång hade. Jag kan acceptera att annonser är skrivna på dålig svenska (det finns olika skäl till det) eller att det finns andra brister. Det är heller inte konstigt att man inte känner till Blocketpaketet (man måste ju läsa på då) och swish är väl omöjligt att sätta stopp för men att folk blir otrevliga och uppför sig under all kritik är mindre önskvärt. Bara under förra året tror jag att jag anmälde 2 personer som varit otrevliga vid kontakt.  Var med om något ytterst konstigt idag som inte direkt höjer humöret. Och häng med nu, för det går undan. 

 

Klockan 0900 hade vi frukost på min arbetsplats. Ungefär vid samma tid hade en annons kommit in på Blocket. Någon hade uppgraderat sin dator och ville göra sig av med de gamla sakerna för en låg summa. Helt OK. Sprätte iväg ett meddelande kl 0916. Jodå, han kunde skicka sakerna då vi bodde på varsin sida av landet. Var bodde jag? Skrev ner det i ett nytt meddelande (Under hela tiden fick jag inget meddelande till mitt konto, bara till min Gmail vilket förvånar). Skrev mitt namn och adress i meddelandet för beräkning av frakt samt att jag kunde låna någons swish (If you can't fight them, join them) för att betala för varorna. 0930 kom det ett meddelande: "Tyvärr, redan sålt :)  ".  Annonsen togs sedan bort.  Man ser nu bilden framför sig att någon kl 0920 slår in NN:s ytterdörr med yxa, trycker pengarna i näven på honom och rusar därifrån med några datorkomponenter i famnen. Då man inte är någon dumbom (hm, nåja) misstänker man att det hela bara var ett sätt att försöka lura av mig en summa pengar. Det sägs dock att det inte går att lura till sig pengar på detta sätt via swish. Och då tappar jag sugen helt. Jo, jag har meddelat Blocket vad som skett men det leder väl ingen vart. Annonsen är ju borttagen så jag kan inte anmäla det hela.  J-a skit...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är också att alternativ saknas. Tradera tänker jag inte använda då jag läst en del negativa saker om det (kommer inte ihåg tråden men det var något om att de bara ville acceptera PayPal och användes annat betalsystem så fick man negativ kritik och säljaren kunde bli bannad mm). Och där måste man också ha ett konto. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne
15 timmar sedan, DePhaz säger:

Får skriva av mig lite här...

 

Nu ger jag f-n upp med skräpet. Ja, blocket alltså. Man försöker och försöker men det känns som om plattformen har förlorat mycket av den kvalitet den en gång hade. Jag kan acceptera att annonser är skrivna på dålig svenska (det finns olika skäl till det) eller att det finns andra brister. Det är heller inte konstigt att man inte känner till Blocketpaketet (man måste ju läsa på då) och swish är väl omöjligt att sätta stopp för men att folk blir otrevliga och uppför sig under all kritik är mindre önskvärt. Bara under förra året tror jag att jag anmälde 2 personer som varit otrevliga vid kontakt.  Var med om något ytterst konstigt idag som inte direkt höjer humöret. Och häng med nu, för det går undan. 

 

Klockan 0900 hade vi frukost på min arbetsplats. Ungefär vid samma tid hade en annons kommit in på Blocket. Någon hade uppgraderat sin dator och ville göra sig av med de gamla sakerna för en låg summa. Helt OK. Sprätte iväg ett meddelande kl 0916. Jodå, han kunde skicka sakerna då vi bodde på varsin sida av landet. Var bodde jag? Skrev ner det i ett nytt meddelande (Under hela tiden fick jag inget meddelande till mitt konto, bara till min Gmail vilket förvånar). Skrev mitt namn och adress i meddelandet för beräkning av frakt samt att jag kunde låna någons swish (If you can't fight them, join them) för att betala för varorna. 0930 kom det ett meddelande: "Tyvärr, redan sålt :)  ".  Annonsen togs sedan bort.  Man ser nu bilden framför sig att någon kl 0920 slår in NN:s ytterdörr med yxa, trycker pengarna i näven på honom och rusar därifrån med några datorkomponenter i famnen. Då man inte är någon dumbom (hm, nåja) misstänker man att det hela bara var ett sätt att försöka lura av mig en summa pengar. Det sägs dock att det inte går att lura till sig pengar på detta sätt via swish. Och då tappar jag sugen helt. Jo, jag har meddelat Blocket vad som skett men det leder väl ingen vart. Annonsen är ju borttagen så jag kan inte anmäla det hela.  J-a skit...

 

Förstår inte din upprördhet, någon erbjöd sig hämta prylarna hos säljaren.

Klart hen valde bort dig. Och allt besvär med att packa, ordna transport osv.

För jag gissar du inte erbjöd ersättning för hens arbete med detta ? Och ta bort en annons som inte längre är aktuell är väl jyst mot andra ? Gör inte du det ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag borde inte kommentera men eftersom det var så dumt så kan jag inte låta bli...

 

Läs ordentligt! Jag skickade min adress för att han skulle kunna räkna på frakt. Han hade också gått med på att skicka. Jag äger ingen Concord som jag kan resa runt landet med och hämta gods. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne
1 timme sedan, DePhaz säger:

Jag borde inte kommentera men eftersom det var så dumt så kan jag inte låta bli...

 

Läs ordentligt! Jag skickade min adress för att han skulle kunna räkna på frakt. Han hade också gått med på att skicka. Jag äger ingen Concord som jag kan resa runt landet med och hämta gods. 

 

Men det var ju mycket enklare att någon hämtade prylarna hos honom för honom ?

Så slapp han allt besvär. Med transport. Och när det erbjudandet kom tog han det.

Ett enkelt sätt bli av med prylar och slippa besväret med att själv köra dom till återvinningen är att sätta ut en annons på blocket med ett väldigt lågt pris. Hur vanligt som helst.

Varför skulle han bry sig om ditt erbjudande när någon senare ringde och erbjöd sig hämta prylarna ?

Och kanske till och med erbjöd honom bättre betalt ?

När han sade han lovat prylarna till dig.

Livet är tufft när det gäller affärer, bara att vänja sig !

Vid att den köpare som erbjuder säljaren de bästa villkoren inklusive hämtning med Concord av prylarna vinner.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror som jannejanne.

Om annonsören skulle vara ute efter att blåsa dig på pengar - varför fullföljdes då inte detta?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja er går ju inte att att disskutera med. Kanske ska jag avsluta mitt medlemsskap här också. Så får jag ännu färre lösenord att komma ihåg. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, DePhaz säger:

Ja er går ju inte att att disskutera med. Kanske ska jag avsluta mitt medlemsskap här också. Så får jag ännu färre lösenord att komma ihåg. 

Du får tänka på att många här i Eforum försöker hitta förklaringar och lösa problem, vilket inte är detsamma som att alltid hålla med den som startar en tråd. Du har fått en möjlig förklaring till det som hände, men det betyder inte att andra inte tycker det var tråkigt det som hände.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ChromaWoods
6 timmar sedan, DePhaz säger:

Problemet är också att alternativ saknas. Tradera tänker jag inte använda då jag läst en del negativa saker om det (kommer inte ihåg tråden men det var något om att de bara ville acceptera PayPal och användes annat betalsystem så fick man negativ kritik och säljaren kunde bli bannad mm). Och där måste man också ha ett konto. 

 

Känner inte alls igen något av det där. Jag handlar på Tradera flera gånger i månaden och har aldrig fått dålig kritik, och jag har nog använt alla betalmetoder som finns. :) Vilka betalmetoder som används är upp till säljaren, men ofta erbjuds bank-konto, Swish, Klarna och PayPal. Nu finns även valet att betala pengarna till Tradera istället för användaren, vilket jag tycker är bra eftersom beröringspunkterna med säljaren blir färre och man går hela tiden mot samma mellanhand och behöver inte hålla på med nya kontonummer vid varje affär. Vet inte var du har läst det där, men det låter mycket främmande för mig.

 

Att man måste skapa konto ser jag som en bra sak. Mindre anonymitet är bara bra när man ska göra affärer med någon. Visst man kan alltid blåsa folk om man verkligen vill, men tröskeln är i alla fall högre.

 

EDIT: Korrigerar mig själv lite där i sista paragrafen.. Det finns ju sajter där man, trots att man har konto, är i princip anonym inför andra användare och där all kommunikation och betalning går via auktionshuset. Catawiki är lite åt det hållet. Det funkar jättebra, men då ska man nog ha en pålitlig mellanhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ChromaWoods: Har inget intresse av att vara anonym heller. Har lite för många medlemskap på olika sidor bara. Nä, du får inte tolka mig för allvarligt men jag minns bara att det blev lite skriverier på något forum (tror det var elektronikforumet.com) under förra året och där diskuterades bland annat betalmetoder med mera.  Har inget minne av det nu. Kan inte länka heller då Övrigt sektionen kräver medlemskap. 

 

Nej, det problem jag har med Tradera är att det är en aktions site och jag har inte tid eller energi att sitta och bevaka budgivningen. Visst finns det säljare som säljer till fast pris men inte alla gör så. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-03-07 på 12:15, DePhaz säger:

Så får jag ännu färre lösenord att komma ihåg. 

Det finns ju lösenordshanterare som gör att man bara behöver komma ihåg ett enda lösenord men ändå kan ha unika krångliga lösenord på alla webbplatser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blocket har jag get upp,för där går inte att göra fynd.Kan lika gärna köpa nytt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, rolle50 säger:

Blocket har jag get upp,för där går inte att göra fynd.Kan lika gärna köpa nytt

Och när jag sålde två saker där för ett år sen tycker jag att de som köpte gjorde verkliga fynd eftersom vi la ut varorna (stort sett nyskick) för en tredjedel av nypris och sen prutades det friskt på det priset. Egentligen har jag en grej som är helt nytt som kan säljas men jag är tveksam om det är värt besväret eftersom det blir så lite betalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
På 2018-03-06 på 17:59, DePhaz säger:

Jag kan acceptera att annonser är skrivna på dålig svenska (det finns olika skäl till det) eller att det finns andra brister.

 

misstänker man att det hela bara var ett sätt att försöka lura av mig en summa pengar. Det sägs dock att det inte går att lura till sig pengar på detta sätt via swish. Och då tappar jag sugen helt. Jo, jag har meddelat Blocket vad som skett men det leder väl ingen vart. Annonsen är ju borttagen så jag kan inte anmäla det hela.  J-a skit...

Ja det är ibland konstigt med tanke på att dem granskar annonsen innan den läggs ut, då borde Blocket också granska svenskan :P 

 

Swish är ju kopplat till en bank vilket gör att man snabbt kan få fram identitet på personen om problem skulle uppstå. 

 

På 2018-03-07 på 07:04, DePhaz säger:

Problemet är också att alternativ saknas. Tradera tänker jag inte använda då jag läst en del negativa saker om det (kommer inte ihåg tråden men det var något om att de bara ville acceptera PayPal och användes annat betalsystem så fick man negativ kritik och säljaren kunde bli bannad mm). Och där måste man också ha ett konto. 

Finns många betallösningar på tradera. Blocket har tyvärr bara två. Anledningen till varför man har poängsystem är just för att kunna öka tryggheten. En säljare med kanske 15 bra betyg jämfört med någon som har 20 dåliga gör att man tvekar på att ens göra en affär med en som har 20 dåliga. :) 

 

På 2018-03-06 på 22:37, Mellin säger:

Jag slutade med blocket när dom började kräva konto för att köpa

anonymitet ger konsekvenser, medlemskap är inte fel, har man inget att dölja så.. Till o med börjat med ebox om det är en affär som överstiger 400 kr, idag kan man inte lita på människor. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Det jag har att säga om blocket är att: installera inte Blocket appen på din smartfåne!
Den skall ha tillgång till alldeles för mycket privata uppgifter, dessutom går den inte att stänga av. Dvs. att den automatiskt poppar upp med olika förslag om vad man kan göra på blocket. :thumbsdown:

Den tär på både batteriet, fånens resurser och inte minst humöret.

Väck med denna dyng-app. per omgående!

 

Sedan: Blocket som sådant har jag absolut inga problem med, har handlat och sålt saker där utan mankemang, men använd istället en vanlig webbläsare och inte deras skit-app!

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, a128 säger:

När jag säljer på Blocket så beaktar jag endats svar via telefon

 

:)

Varför det?

Jag föredrar att folk kontaktar mig via deras meddelandetjänst eller mejl för jag vill inte bli störd av en telefonsignal. Ett meddelande eller ett mejl kan jag vänta med att läsa tills jag avslutat min arbetsuppgift på jobbet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och hå, här var det svar. Jag har läst dem men inte svarat.

 

Tack för varningen Flyfisherman. Får hela tiden en "pop up" om Blocket appen men har inte brytt mig om att installera den och tänker heller inte göra det. Men tack i alla fall.  :)

 

Kan hålla med Cecilia om att mejl (eller sms) är bättre för då kan man läsa och svara när man vill och har tid. Hade lite problem med mailen gentemot Blocket men fick rett ut det till slut. Hade reggat mig med Yahoo mailen men sakta börjat använda min Gmail istället då Yahoo (som bekant) sorteras som pesten på nätet. Fick då meddelanden från säljare till Gmail men inte på Blockets sida. Sedan jag fick lagt till Gmailen och loggat in med den fungerade det. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...