Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Wi-FI otroligt osäkert


Ceddan

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en ny leverantör av media, har bytt från Via sat till Com hem.

Nu visar det sig att det är otroligt stora svängningar med det wi-fi som jag har hemma.

Jag betalar för ett bredband på 250/100 och lyckas faktiskt att komma upp i hastigheter såsom 220/90 på wi-fi.

Nu är det så att emellanåt så tappar jag massor. Gjorde mätningar via bredbandskollen 

Bifogar en bild på mätningar jag gjorde på morgonen.

Jag sitter på samma plats ca 5 meter från Routern.

 

vad kan det bero på.

Jag har fått massor av olika bud från Comhem men jag tänkte innan jag skriver deras konstiga idéer så får Forumet komma med kommentarer, tack

 

mvh ceddan

276927B2-627C-45CF-8DAA-2A07D2064AEA.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara något annat trådlöst nätverk som stör?

Om du har en Android-mobil kan du ladda ner appen WiFi Analyzer som i en snygg graf kan visa vilka andra trådlösa nätverk det finns i närheten, vilka kanaler de använder och deras signalstyrka. Detta för att se om du har något att vinna på att byta till en annan kanal och i så fall vilken du bör välja (inte någon som ligger 1 eller 2 steg ifrån någon annans kanalval).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bor i villa och just nu är det inte några nätverk nära. Jag använder IPad Pro och IOS.

Jag kör även via 5g kanalen då den är snabbare 220 istället för 70 Mbit som 2,4 bandet ger.

90A25DF4-4AFE-40C8-A917-2C2FA7A86721.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att inget annat nätverk dyker upp om du klickar på Annat på den inställningssidan?

 

Fungerar allt bra om datorn är ansluten med nätverkskabel?

 

5G kan visserligen vara snabbare men den har kortare räckvidd och är mer störningskänslig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland får jag upp andra nätverk. Kollar jag Nu så får jag upp ett Telia nätverk (med 2 av 3 markeringar) men då måste jag söka flera ggr. 

När jag kopplar in en dator via nätverkskabel så får jag upp en relativt säker lina, då datorn är gammal och (Tror) jag att det nätverkskort som sitter i klarar max 100/100.

 

Supporten har sagt och bl.a. gjort, ”bytt kanal” mm och den sista sa att routern satt för högt, sitter på ca 180 och han menar att den ska sitta på ca 1 meter (det köper jag inte)

Nu har iaf comhem valt att skicka en ny router....men frågan är om det är Den det är fel på?!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det brukar vara bra att sätta routrar högt för då kommer man ovanför möbler och mycket annat som kan störa, men det gäller ju att rikta antennerna på ett bra sätt så att signalen som går ut vinkelrätt mot antennen verkligen kommer dit den ska.

 

Med datorprogrammet InSSIDer kan man också se hur det ser ut med trådlösa nätverk, men det kräver ju en dator med trådlöst nätverkskort. Nyare versioner är betalprogram men det lär gå att få tag på äldre gratisversioner: https://en.wikipedia.org/wiki/Inssider

 

Även gratis Vistumbler finns men är inte lika lättanvänd: https://www.vistumbler.net/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej

Jag har fått en ny leverantör Comhem av bredband hos mig. Jag bor i en villa och har en fiberanslutning. Leverantören monterade sin Mediafördelaren och installerade en router.  Jag har ett abonnemang på 250/100.

Ganska omgående så märkte jag att det svängde i hastighet när jag testade med Bredbandskollen. Jag ringde supporten och dom kom med massa förslag på vad det kunde bero på: För långt ifrån routern (den är 5 meter bort och det är inga tjocka väggar emellan, tom dörrhål), Routern sitter för högt den ska sitta längre ner (den står på en hatthylla ca 2 meter upp) han menar att den ska vara på 1.5 meters höjd. Dom provade att ändra kanaler på routern. Dom skickade tom en ny router. Mm mm.

Trots alla action så har det inte hänt nått. Det är samma fel fortfarande.

På 2.4 bandet ligger jag på ca 70/70 och på 5 kommer jag upp emellanåt upp i 230/96....men det svänger något enormt ena minuten kan jag har 200/70, min senare 24/20, och så svänger det hela tiden, det svänger min efter min. Jag tappar kontakten helt ibland. Lite tester tidigare idag låg på 4/4. 12/10, 20/17, 156/70, 54/50..då kan det se ut med 5 mätningar inom 5 minuter.

Tidigare hade jag Viasat på fiber och upplevde aldrig på hela tiden där att det var nått som krånglade, å nu är det katastrof från första stund.

 

Dom säger att dom inte kan garantera någon hastighet på wi-fi och att jag måste ha en dator som har nätverks för att hjälpa till. Det dummaste var idag då jag fick höra på supporten att jag skulle gå å köpa en egen router och att låna en dator utav någon granne (för jag inte har någon själv) för att kunna koppla in kabel så dom skulle kunna felsöka.

 

Vad är er kommentar, varför har det fungerat tidigare och inte nu

 

ett utkast för hastigheten på mitt wifi

 

 

6 mars 2018, 13:50 222.87 Mbit/s 68.95 Mbit/s 7.93467 ms
6 mars 2018, 13:43 234.95 Mbit/s 87.01 Mbit/s 6.75055 ms
6 mars 2018, 13:41 68.41 Mbit/s 45.59 Mbit/s 7.78547 ms
6 mars 2018, 13:40 240.45 Mbit/s 89.07 Mbit/s 8.25405 ms
6 mars 2018, 13:17 231.74 Mbit/s 89.46 Mbit/s 8.4584 ms

 

 

 

16 mars 2018, 22:45 40.51 Mbit/s 40.78 Mbit/s 10.0646 ms
16 mars 2018, 21:37 35.14 Mbit/s 20.11 Mbit/s 7.77187 ms
16 mars 2018, 21:36 45.13 Mbit/s 29.65 Mbit/s 6.48841 ms
16 mars 2018, 17:28 26.78 Mbit/s 24.04 Mbit/s 9.70775 ms
16 mars 2018, 14:19 165.81 Mbit/s 48.59 Mbit/s 8.88365 ms

Visar 1 till 5 av totalt 204 mätningar

Föregående

 

16 mars 2018, 13:15 230.78 Mbit/s 89.33 Mbit/s 9.25618 ms
16 mars 2018, 13:08 10.92 Mbit/s 40.20 Mbit/s 10.6226 ms
16 mars 2018, 12:49 240.11 Mbit/s 89.37 Mbit/s 9.24483 ms
16 mars 2018, 12:49 76.13 Mbit/s 63.03 Mbit/s 8.13952 ms
15 mars 2018, 22:31 25.82 Mbit/s 44.02 Mbit/s 6.7064 ms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Jag sitter själv med en ny router sedan några dagar och märker att det svänger även hos mig. Testade nyss efter att ha riktat om antennerna lite på routern och kom upp i ca 130 mb. Testar nu igen fem minuter senare och kommer upp i 30 mb. Detta alltså via trådlöst.

Routern står ca fem meter bort i ett annat rum och det är bara en enkel vägg bestående av reglar och skivor emellan. Märker också att det är känsligt med mitt nätverkskort som också har antenner. Om audiokabeln råkar komma för nära antennerna så stör detta wifianslutningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De, supporten, har en poäng i att ansluta en dator via kabel för att se om problemet är i WiFi eller rent av på annan del av nätet.

 

Den router du fått borde vara "god nog" men det finns betydligt mer kompetenta routrar att köpa än de som leverantörerna (Comhem) delar ut.

Ger ingen absolut sanning men ladda ned exempelvis Wifi Analyzer
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.farproc.wifi.analyzer

på en mobil eller surfplatta (Android). Kan ge dig en bild av hur starkt dit nät är gentemot grannarna.

Borde finnas liknande app för iphone (och finns även, se jag men ej testat, i windows store).

 

Rätt placering är viktigt liksom riktning på antenner.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det MÅSTE vara någon skillnad då jag hade viasat tidigare och det fungerade. Tom powerline till tv fungerade. Routern, som skulle vara SÅÅÅ mkt bättre än den jag hade tidigare. Routern står på samma ställe som tidigare.

Det är inga synliga antenner i den routern jag har.

 Technicolor TG 389ac är routern som jag har fått från leverantören.

Jag använder iPad Pro, dvs en av dom vassaste ipaden.

 

Det måste vara någon skillnad....men frågan om vad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ladda ned app som sagts ovan och se hur miljön för ditt WiFi ser ut.

 

Och testa flytta routern, kolla inställningarna i den att den automatiskt byter kanaler, att du ansluter via samma kanal/teknik (2,4 GHz eller 5 GHz)  osv.

Förra routern, vilken var det? Hade den externa antenner?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Störningar från något hemma ?

Microvågs ugn, bärbara telefoner,

någon elektrisk likströmsmotor i tex tvättmaskin som har en AC till DC omvandlare som stör. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Störningar....hela mitt hushåll, å min övriga utrustning är ju samma som tidigare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men du använder kanske en eller två andra kanaler, eller kanske någon annan inställning som orsakar det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har provat att köra 2,4 bandet och ”glömt” 5 bandet. Har även gjort åt andra hållet. 

Min tanke då är att 5 bandet går fort men mer känsligt, vilket det kanske är. Det är dock samma problem med båda banden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, Ceddan säger:

Det är inga synliga antenner i den routern jag har.

 Technicolor TG 389ac är routern som jag har fått från leverantören.

Har du den liggande eller stående (rekommenderas)?

 

9 timmar sedan, Ceddan säger:

Jag använder iPad Pro, dvs en av dom vassaste ipaden.

Inget annat som är anslutet till routern?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den är stående.

 

Anslutet: 

kopplingen är så mediafördelaren - routern - så används en utgång för grabbens ps4.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att den är stående. Pröva om det blir olika beroende på vilken sida den står på (vet ju inte hur antennerna sitter inuti).

 

Kan man se något om trådlösa nätverk i PS4:an eller kan man installera Windows-program i den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...