Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Min och telias information är olika... någon som manipulerar?


kranken89

Rekommendera Poster

Hej har sökt nu så om en dåre i några månader utan att riktigt veta vad jag ska söka efter så har inte hittat någon information som är till hjälp.

Men ringde till Telia (internetleverantören) och rådfrågade. 

 

Då visar det sig av någon anledning att när Telia loggar in på min router/gateway (eller vad det heter) så får de upp massor med flera funktioner (log och massa andra bra administrativa funktioner)  än vad jag får upp när jag loggar in på routern.

 

De på telia tyckte det var konstigt och hade aldrig hört sätt något liknande tidigare och de hade ingen aning om vad det kan vara.

Så Telia reseta min router (som jag själv redan gjort 10 gånger om dagen i några veckor). Och de sa att den skulle bli normal då. Fast det vart ingen skillnad. Den var fortfarande buggad. 

 

Det går bra och logga in på routern första gången direkt efter återställningen sen byter jag lösenord på routern, blir utloggad automatiskt ska logga in med det nya lösenordet. och varje gång så måste jag fylla i det en gång och trycka login och den säger då fel lösenord, då trycker jag igen på login utan att fylla i något extra eller skriva om lösenordet och då loggar den in till den buggade sidan som inte stämmer med Telias.

 

Ringer Telia igen och då skickade de en nya router och sa att nu ska det funka. Och när jag installerade den nya routern så fungerade internet ca 5 minuter sen dog det och hela nätverket hängde sig så försökte logga in på routern igen och möts av en rosa webbsida med någon error  och jag försöker återställa nätverkskortet med mera men det funkar fortfarande inte så byter till gamla routern och den är lika buggad som vanligt

 

Jag har återställt datorn flera gånger utan någon skillnad. hittar också konstiga grejer då och då på datorn som jag inte vet hur de har kommit dit tex några filer om anslutning till fjärrskrivbord. vilket jag aldrig har använt

 

Fick den här "gamla" routern för ca 4 månader sedan eftersom att den jag hade innan hade liknande problem. I början när jag fick den så funkade den som den skulle med alla funktioner sen helt plötsligt så vart jag utloggad och kunde inte logga in på en stund och sen när jag lyckades logga in så var det här problemet "buggen". 

 

Jag har haft avast fullt betalade variation och antimalwarebytes utan något fynd. men avinstallerade avast idag och installerade ESET för att se om det gick bättre men den hittar inte mycket heller.  det börjar bli ganska irriterande att vi inte har kontrollen över våran router, tjejen har läst om hackers som använder kameror med mera så hon är nojjig

 

Ursäkta om jag skriver det osammanhängande men försöker så gott jag kan. 

jag skulle bli överlycklig ifall någon kunde hjälpa oss för Telia vet inte vad det är för fel och skickar bara ut nya routrar hela tiden. Jag tror att någon i vår vänskapskrets gör detta mott oss eftersom att de vet mer än de borde veta eftersom att vi inte sagt så mycket info till dom.   

 

Finns det någon log jag kan ladda upp som någon duktig kan kolla på så vore det ass snällt!

 

Tack på förhand =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, kranken89 säger:

Då visar det sig av någon anledning att när Telia loggar in på min router/gateway (eller vad det heter) så får de upp massor med flera funktioner (log och massa andra bra administrativa funktioner)  än vad jag får upp när jag loggar in på routern.

Det är normalt med routrar som kommer från internetleverantörer. Det är för att folk intr ska peta på saker de inte förstår och sedan ringa till supporten och klaga på att det inte fungerar.

 

27 minuter sedan, kranken89 säger:

Jag har återställt datorn flera gånger utan någon skillnad. hittar också konstiga grejer då och då på datorn som jag inte vet hur de har kommit dit tex några filer om anslutning till fjärrskrivbord. vilket jag aldrig har använt

Fjärrskrivbord ingår i windows oavsett om du använder det eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

Jo men frågan är varför alla andra har den funktionen men inte vi? och varför vi hade det men inte har längre.

 

skickar med en bild på vår routerlogin och på hur den ser ut för alla andra och för oss före problemet kom

 

Vår

https://www.pixeltopic.com/image/tdwwsftfbakaznc/

 

Standard

https://www.pixeltopic.com/image/cillamsglziatz/

 

 

Jo men sparar fjärrskrivbordet massa filer överalt utan att man använder det? hittade nu i en dokumentmapp som jag har bilder i? filen heter ( Default.rdp )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju olika programversioner i de två bilderna (bifoga gärna bilder direkt i forumet i stället för att ladda upp dem någon annanstans för att göra det enklare för dem som läser ditt inlägg) så det är ju inte så konstigt om det skiljer sig åt. Sen kan ju inte jag svara på varför andra ligger kvar på version 15 i stället för att ha en senare och troligen säkrare version som ni har.

 

Är man rädd för att få en övervakningskamera eller annat hackat så ska man se till att det inte finns några regler om "port forwarding" och "upnp" som man inte känner till, så det ser ju bra ut i er router.

 

Citat

When Remote Desktop Connection first opens, you have to manually enter the computer name and then click the Connect button. However, if you do not click to connect, a hidden Default.rdp 0-byte file will automatically be created in the %My Documents% folder. The file is used to store information for Remote Desktop Connection...see the notepad screensot here. Information stored also includes Passwords.

The Microsoft Terminal Services Client (mstsc.exe) also creates a Default.rdp file in the %My Documents% folder.

https://www.bleepingcomputer.com/forums/t/559782/why-is-defaultrdp-in-my-documents/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...