Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ofrivillig utloggning gällande mobila enheter.


Laso

Rekommendera Poster

Flyfisherman
12 minuter sedan, Cecilia säger:

Med Firefox blir jag utloggad efter en tid av inaktivitet om jag inte väljer automatisk inloggning.

 

Nu när jag har tänkt på saken så är det ju så det ska fungera säkerhetsmässigt, om man lämnar sin dator, surfplatta eller mobil så att andra kan komma åt den så ska den personen inte kunna göra inlägg här från ens eget konto. Har man datorn etc i en säker miljö som man har kontroll på så kan man aktivera automatisk inloggning.

Var gör man denna inställning?

Det måste jag absolut testa nästa gång jag har plattan hos mig, men på min stationära dator har jag nog aldrig tänkt på att aktivera detta och jag är alltid påloggad där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, Flyfisherman säger:

Var gör man denna inställning?

Man kryssar i en ruta när man loggar in. Sparar en cookie i webbläsaren så det gäller ju att man inte rensar bort dem hur som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Cecilia säger:

Med Firefox blir jag utloggad efter en tid av inaktivitet om jag inte väljer automatisk inloggning.

 

Nu när jag har tänkt på saken så är det ju så det ska fungera säkerhetsmässigt, om man lämnar sin dator, surfplatta eller mobil så att andra kan komma åt den så ska den personen inte kunna göra inlägg här från ens eget konto. Har man datorn etc i en säker miljö som man har kontroll på så kan man aktivera automatisk inloggning.

Kan förstå tanken, men nu är det ju inte riktigt det som det handlar om.

Det handlar om att man loggar in på forumet, och är man inte aktiv, så blir man ganska snart utloggad igen.

Spelar ingen roll vilken webbläsare man använder, men det handlar bara om mobila enheter, fasta datorn fungerar utmärkt, där uppkommer inte detta fel, har för tillfället ingen bärbar att testa på.

Att klicka i rutan vid inloggningen har ju inte med detta att göra, denna ruta handlar ju om att man ska slippa fylla i sin inloggningdata manuellt, så när man hamnar där fylls inloggningsuppgifterna i automatiskt, en helt annan sak, som inte har med trådrubriken att göra.

 

Besynnerligt är det i alla fall, kan det vara något kodrelaterat som inte syns på en gång, som inte @felix ser, eller tänker på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag loggade in för flera månader sedan och har inte varit aktiv via mobilen på över en månad, men jag är fortfarande inloggad då jag väljer forumet. Behöver inte logga in på nytt.

Med det vill jag säga att det inte är något generellt i forumet. Annars borde jag drabbas av samma utloggning. Lutar att det är något i de specifika mobila enheterna.

Jag har en Sony XZ Premium med Android Oreo 8.0 och default webbläsare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Laso säger:

Kan förstå tanken, men nu är det ju inte riktigt det som det handlar om.

Det handlar om att man loggar in på forumet, och är man inte aktiv, så blir man ganska snart utloggad igen.

Spelar ingen roll vilken webbläsare man använder, men det handlar bara om mobila enheter, fasta datorn fungerar utmärkt, där uppkommer inte detta fel, har för tillfället ingen bärbar att testa på.

Att klicka i rutan vid inloggningen har ju inte med detta att göra, denna ruta handlar ju om att man ska slippa fylla i sin inloggningdata manuellt, så när man hamnar där fylls inloggningsuppgifterna i automatiskt, en helt annan sak, som inte har med trådrubriken att göra.

Jag blev utloggad när jag inte hade kryssat i rutan men inte när jag hade kryssat i rutan.

 

Av säkerhets skäl så är det nog meningen att man ska bli utloggad efter en stund om man inte kryssar i rutan eftersom det normalt innebär att någon annan kan ha tillgång till enheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inställt på att inte spara någon inloggning just av säkerhetsskäl, och jag kör med lösenordsprogram i alla enheter inkl fasta, och blir jag hela tiden utloggad, så måste jag alltså hela tiden logga in/använda två olika program, och jag anser mig ha rätt till att välja om jag vill bli automatiskt utloggad eller inte, så jag köper inte att vara tvungen att tvingas logga in i en mobil enhet stupiett, när jag INTE behöver det i fasta maskiner, uselt...Ska det vara ett nyskapat tvång att behöva detta, då anser jag att användning av mobila enheter är uteslutet, och då får vi kanske gå ut med detta, att detta problem finns...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte vill ha automatisk inloggning av säkerhetsskäl så bedömer du att det finns en risk för andra att komma åt dina enheter och då tycker jag att det är viktigt att du blir automatiskt utloggad efter en tid av inaktivitet. Vi vill väl inte att någon obehörig ska använda din enhet och posta spam i forumet eller ställa till med något annat hyss när det gäller ditt konto.

 

Observera att rutan man kryssar i vid inloggningen inte har något att göra med att spara lösenord i webbläsaren utan endast om Eforum ska betrakta dig som inloggad vid nästa besök utan att du behöver skriva in användarnamn och lösenord på nytt. Som synes nedan har jag inget lösenord relaterat till Eforum sparat i Firefox men jag är alltid inloggad:

Skärmklipp.PNG

och i Firefox i iPad har jag stängt av helt att spara lösenord.

 

Det är alltså denna ruta det det gäller:

Skärmklipp.PNG

Inte någon fråga från Firefox om lösenord ska sparas för webbplatsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Cecilia, det du beskriver har inte på något sett löst huvudproblemet som Laso startade tråden med och även jag upptäckt.

Det svar jag fick tidigare är inte lösning på problemet, vilket jag naturligtvis uppskattade som ev. löser ett delproblem av detta.

 

@felix kan du titta på detta och kanske förklara hur det fungerar och ev. hitta en lösning?

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...