Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

WINDOWS ÄTER UPP MIN HÅRDDISK!?


Emilnordlander75

Rekommendera Poster

Emilnordlander75

Hej jag har ett problem har en acer inköpt på elgiganten den har 28gig hårddisk jag har inte några program instalerade förutom ett virus program som tar upp 300mb inga foton ingen musik inga spel inga dokumänt så min fråga är hur kan jag frigöra min hårddisk för jag fattar inte vad det är som tar så mycket plats när jag kör diskrensning så kan jag max frigöra 6mb typ:( o kör cc cleaner osv finns inget jag kan ta bort hjälp uppskattas mvh emilio

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 119
  • Skapad
  • Senaste svar

Vad är det för datormodell?

Bara ha 28 GB hårddisk låter orimligt eftersom Windows normalt tar betydligt mer utrymme än så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej och välkommen till Eforum.

Om du öppnar Filhanteraren så säger den dels vad är upptaget och totala utrymmet.

Berätta vad det står där.

 

Du kan klicka Start > skriv bara rakt av disk > i listan som kommer upp så högerklickar du på 'Diskrensning'  och välj att köra som administratör > bocka i alla rutor utom miniatyrer > klicka på fliken 'Fler alternativ" >  nedre delen 'S'ystemåterställning och skuggkopio'r klicka 'Rensa' > nytt fönster Vill du ta bot alla återställningspunkter' klicka 'Ta bort'

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Berätta gärna mer exakt vad din datormodell heter som du nyligen köpt på Elgiganten, du måste ha skrivit fel angående storleken på hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Emilnordlander75

Det är en billig acer med 4gig ram okej när jag kommer hem så ska jag göra detta grejen är att jag redan har körtdisk rensning o bockat i alla rutor o den kunde bara rensa 6mb:( men ska kolla detta igen jag lovar att den bara rymmer 29gig jag ska skriva exacta uppgifter om datan när jag kommer hem e hemma inom 2timmar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att grundversionen av Windows 10 Home behöver 16Gb, och sedan tillkommer några Gb när alla uppdateringar är inlagda, så lär du inte få så mycket kvar till vanliga program och annat, så då förstår jag om din hårddisk direkt blir full, du behöver en större hårddisk, annars lär du inte bli av med detta problem.

Är det en bärbar eller stationär dator vi pratar om?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

Det är möjligt att du blivit lurad på en löjligt liten SSD, men det är fullständigt osannolikt och mig veterligt har det inte hänt på någon av dom erkända och bra butikerna.

 

Det fanns SSD som har c:a 30GB och efter formatering har man endast c:a 25GB att använda.

Men det var förr och  dessa säljs inte längre.

 

Därför är jag skeptisk till det du säger.

Men tala om vad det står enigt mitt inlägg ovan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Emilnordlander75

Bärbär detta är ju förjävligt jag vet inte vad jag ska göra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Emilnordlander75

Det är en acer aspire ES 14  ES1-432-C0BW.    Intel celeron processor N3350. Intel hd graphics 4gb ram eMMC 32gb

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ser det ut i Diskhanteraren (högerklicka på Windows/Start-knappen så hittar du den)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Emilnordlander75

Jaja möjligt men endå det e fan förjävligt att dom kan sälja skiten kan man inte gradera ner sig till windows 7 lr något för att spara utrymme lr köpa en extern hårddisk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får nog använda ett USB-minne för egna filer och installerade program.

 

Tillägg:

Eller för den delen extern hårddisk beroende på krav på storlek.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Emilnordlander75

Finns det inget man kan ta bort typ gammla windows uppdateringar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Emilnordlander75 säger:

Finns det inget man kan ta bort typ gammla windows uppdateringar?

 

Sånt gör ju Diskrensning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Emilnordlander75

Kan man köra program på ett usb minne? Kan man instalera program och uppdateringar på ett minne?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men eftersom det är en så liten hdd så kommer den ändå inte att räcka till eftersom det ju kommer fler uppdateringar framöver, och du kanske vill lägga in andra program också, så i slutändan skulle jag nog byta ut den mot en större SSD-disk.  Extra kostnad, ja , men du slipper framtida problem som det är nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Emilnordlander75

Dom lurar folk men kan man köpa en extern hårddisk? Kan man komprimera hårddisken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...