Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lämpligaste bilbatteriladdare?


Mikael63

Rekommendera Poster

Denna fråga är starkt förknippad med en annan aktuell tråd jag har här men ändå en fristående frågeställning.

Det finns ju massvis av batteriladdare på marknaden,  Ctek som finns i ett otal varianter samt andra fabrikat med liknande funktion.

Jag vill inte köpa en onödigt dyr laddare, även om den kan "vara bra att ha". Avsikten är inte att ladda upp ett urladdat eller fruset batteri.

Tanken är att laddaren ska kunna vara inkopplad kontinuerligt, ex. över en helg, utan att batteriet så att säga kokar. Som underhållsladdning.

Laddaren ska kunna fortsätta att ladda batteriet även om bilens parkeringsvärmare går. Men behöver alltså inte "orka" med mer än så.

 

Och ja, det är denna lösning, tillsammans med min andra tråd, jag vill ha, med en "extern" batteriladdare och inte en lösning á DEFA/Calix med laddaren fastmonterad i fordonet.

 

Så förslag på laddare som klarar uppgiften ovan men inte så mycket mer än så önskas!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Jag skulle föreslå

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batteriladdare-12-V-2-A-2000031641/

den laddar batteriet med 2A till ca 14,3 Volt.

Sedan övergår den till att hålla en konstant spänning på 13,7 Volt.

Enligt mina loggningar med en Lascar EL-USB-3

Jag har också loggat en Ctek Zafir 45. Den laddar ochså batteriet till ca 14,3 Volt, därefter får spänningen sjunka till ca 12,9 Volt när den ger en ny laddning under några sekunder upp till ca 14,3 Volt.

Mätningarna är gjorda på MC i garage under vintern.

Exakt vad som händer när din värmare drar igång vet jag inte med ovan 37743 från Biltema, beror ju på hur mycket ström värmaren drar från batteriet.

Men vill du gardera dig., köp ett sådant här från Kjell & Co

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/stromforsorjning/labbaggregat/switchat-nataggregat-13-8-v-6-a-p44810

Hur jag själv laddar ?

Efter läst om hur batterier i UPSer normalt körs med en konstant spänning på ca 13,7 Volt byggde jag ett nätaggregat, med 3 utgångar. I alla utgångarna sitter en likriktardiod.

Utgång 1 går till MC-batteriet som sitter i tjyvlarmet.

Utgång 2 går till MC-batteri i hoj 1

Utgång 3 går till MC-batteri i hoj 2

Nätaggregat är inställt för att ge 13,7 Volt efter dioderna till batterierna.

Hoj 1 köptes 2013 och registrades 2007. Troligen original Yuasa batteri när jag köpte den.

Den har samma batteri idag. Efter drygt 4 år med ovan som laddare i garaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Biltemas blir nog för klen om man räknar med att parkeringsvärmaren+kupéfläkten drar 7-8 A under drift så det bör laddaren "hålla emot".

 

Biltemas laddare för 799 kr eller Mekonomens för 720 kr är mina egna kandidater så här långt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne
1 timme sedan, Mikael63 säger:

Biltemas blir nog för klen om man räknar med att parkeringsvärmaren+kupéfläkten drar 7-8 A under drift så det bör laddaren "hålla emot".

 

Biltemas laddare för 799 kr eller Mekonomens för 720 kr är mina egna kandidater så här långt.

Bra, du har lite koll på hur mycket parkeringsvärmare+kupefläkten drar.

Vill du vara säker på att det inte blir minsta problem. Kjell och Co 10A aggregat.

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/stromforsorjning/labbaggregat/switchat-nataggregat-13-8-v-10-a-p44811

Men både Mekonomen och Biltemas bör klara jobbet.

Och alla sladdar ingår !

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...