Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Desktop-app webmail?


Mikael63

Rekommendera Poster

Först ska erkännas: jag har inte ens googlat något själv..

Jag har fått en försämring i min digitala arbetsmiljö och tänkte om möjligt hitta en väg runt detta.

Fram tills nyligen kunde jag, trots att IT hävdar motsatsen, använda MS Outlook (i officepaketet) för att hantera e-post och detta oavsett vilket nätverk jag är ansluten till, hemma, kundens eller företagsnätverket via VPN.

Nu fungerar det enbart med det sistnämnda och är hänvisad till webmailen när jag sitter hos kund, vilket jag gör på heltid.

Webmailen fungerar som väl webmailen är tänkt för, med vissa begränsningar.

Dra & släppa bilagor verkar inte fungera, "Skicka till.." vid högerklick verkar inte fungera.. (men kanske går att ställa in någonstans?)

Webmail (OutlookWebApp) fungerar alltså, nätverksmässigt, liksom Outlook-appen i mobilen.

 

Funderade då på om man kan använda en "Desktop app" som kan använda webmailens inställningar men/och har önskad funktionalitet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mikael63 säger:

Dra & släppa bilagor verkar inte fungera

Fungerar det att bifoga filer om du klickar på gemet?

Gäller alltså webbmejlen outlook.live.com.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, Cecilia säger:

Fungerar det att bifoga filer om du klickar på gemet?

Gäller alltså webbmejlen outlook.live.com.

 

Jadå, men det kan bli ett jädra letande om jag ska gå den vägen.

Jag har mina filer tillgängliga via TotalCommander och vill kunna dra dem därifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 minuter sedan, Pelle Penna säger:

Testa Thunderbird. Är relativt likt MS Outlook.

 

Testade i Linux i virtuell miljö det första jag gjorde men det fungerade inte, jag har ju rätt knapphändiga inloggningsuppgifter, servernamn samt användarnamn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Mikael63 säger:

 

Jadå, men det kan bli ett jädra letande om jag ska gå den vägen.

Jag har mina filer tillgängliga via TotalCommander och vill kunna dra dem därifrån.

Provat om det är samma problem med att dra filer i flera webbläsare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Fungerar det inte att köra VPN till ert företagsnät när du sitter hos kund? 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Mr Andersson säger:

Fungerar det inte att köra VPN till ert företagsnät när du sitter hos kund? 

 

Jodå, det fungerar utmärkt och då fungerar alltså Outlook som den ska.

Men då kan jag inte jobba åt kunden då jag inte kommer åt kundens nätverk, skrivare osv...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
14 timmar sedan, Mikael63 säger:

Jodå, det fungerar utmärkt och då fungerar alltså Outlook som den ska.

Men då kan jag inte jobba åt kunden då jag inte kommer åt kundens nätverk, skrivare osv...

 

Då vill jag påstå att VPN'et är felkonfigurerat, för det ska fungera. Använder ni den inbyggda VPN-funktionen i Windows (PPTP/L2TP) eller en separat VPN-klient?

 

Nu blir detta kanske Offtopic, så ska vi starta en tråd om detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Mr Andersson säger:

 

Då vill jag påstå att VPN'et är felkonfigurerat, för det ska fungera.

 

Jag tycker att det är helt i sin ordning (att datorn isoleras i det lokala nätverket), om företaget man ansluter till vill ha det på det sättet. Att vara ansluten i två nätverk samtidigt innebär ju en viss säkerhetsrisk.

 

Det är skillnad på split tunneling och full tunneling.
https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/hemnatverk/vpn-tunnlar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir inte OT så länge det lutar åt att lösa mitt problem oavsett om man angriper e-posthanteringen eller "nätverkshanteringen".

Det är en VPN-lösning från Cisco.

Om jag först mappar upp kundens filserver och därefter ansluter mig via VPN så kan jag lyckas behålla kundens resurs.

Dock kommer jag inte åt kundens färgskrivare. En enkel laser kan jag ansluta via USB.

 

Tja, egentligen kanske jag ska förändra mina rutiner och alltid se till att göra stegen ovan...

Tycker bara det är så dumt att IT väljer en lösning som försämrar min vardag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

44 minuter sedan, Mikael63 säger:

Tycker bara det är så dumt att IT väljer en lösning som försämrar min vardag...

 

Och vad har du för tankar om säkerhetsaspekten då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, ChristerE säger:

 

Och vad har du för tankar om säkerhetsaspekten då?

Den är underordnad min digitala arbetsmiljö...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

50 minuter sedan, Mikael63 säger:

Den är underordnad min digitala arbetsmiljö...

 

Okej, så hela företagets "digitala arbetsmiljö" är mindre viktig?

 

"... the host running the VPN software could be compromised via the Internet Access portion of the split tunnel."
https://supportforums.cisco.com/t5/other-security-subjects/split-tunneling-pros-and-cons/td-p/17796

 

"From a security standpoint, you've essentially punched a hole in the perimeter which provides for the following: ..."
https://community.isc2.org/t5/Industry-News/VPN-Split-tunnel-pros-and-cons-especially-for-high-bandwidth/td-p/5471

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir ju OT av detta...

Tillbaks till ursprungsfrågan: Ett e-postprogram som enbart behöver info från webmail för att fungera?

Eller om stöd för dra & släpp samt "Skicka till e-post.." går att ordna, antingen i mina två installerade webbläsare (IE & Vivaldi) eller någon annan webbläsare? Windows 7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Skicka till" -> "E-post" i högerklicksmenyn för en fil fungerar aldrig (så som jag har förstått det) med webbmejl utan kräver ett installerat mejlprogram. Det behövs ett program som har registrerat i registret vad som ska hända när man väljer "Skicka till" och det får nog inte vara så komplicerat som att starta en webbläsare och se till att den besöker en viss webbsida samt där genererar något som motsvarar att man där klickar på "skapa nytt mejl".

 

På vilket sätt anser du att t ex Thunderbird kräver annan info än den som finns i webbmejlen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att jag vid något tillfälle fick gmail (webben) som förvald klient men vet inte hur det skulle ha gått till.

I Thunderbird ska man ju ange IMAP & SMTP osv och där funkar det inte med webmail.företag.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, du menar ett mejlprogram som jobbar mot en webbsida och skulle simulera de klick du normalt gör. Det har jag aldrig hört talas om.

 

Jag kunde dra en fil till Outlook webbmejl i Firefox, fast jag fick försöka ett par gånger innan det lyckades.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eM Client blev lösningen.

Kunde där redan vid uppstarten importera rubbet från Outlook/Exchange.

OCH: eM föreslog ett annat användarnamn, än det jag använder i webmailen, vilket jag godtog och som godkändes. Detta skulle då ev. ha fungerat även med Thunderbird om jag prövat med det användarnamnet.

Dock smidigt med importen. Endast några favoritmappar utelämnades.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...