Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Exe-filer som inte går att starta


krille51

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har nu en längre tid dragits med ett problem som stört mig. Jag kan inte Öppna/starta vissa exe-filer ex.vis två filer från Logitech. De är för min mus och tangentbordet.

Det händer inget då jag dubbelklickar på dem.. då jag försöker öppna dem via Run as Administrator, startar ett fönster som går att klicka i.. sedan händer inget.

Jag har tagit bort de gamla drivrutinerna och "städat" datorn med diverse program ( Windows Repair Tool, Advanced System Tool m.fl.) utan att få till det hela, så nu behöver jag hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fundering.. varför vill du starta programmen genom att klicka på exe-filerna i stället för att använda skapade genvägar?

Eller, om man så vill, är du säker på att en körning av just dessa filer resulterar i att ett användarfönster öppnas?

 

Det finns massor med filer som är tänkt att anropas på annat sätt, att det är tjänster som startas osv..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klicka på filen och kolla i egenskaper(högerklick) så filen inte är blockerad av windows.

Vid sista uppdateringen av Vista dök detta fenomen upp för mig med vissa .exe filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

 

Vad är det för modell på mus och tangentbordet?

Kanske bäst att hämta senaste programvaran från Logitech:

http://support.logitech.com/sv_se/downloads

Sedan är det denna programvara som skall köras och ofta kan den lägga sig under dolda ikoner i aktivitetsfältet nere till höger bredvid klockan (lilla uppåtpilen).

 

Eller som i mitt fall har jag valt att inte ha Logitechs programvara autostartad men kan enkelt hitta programmet i Start > skriv bara rakt av logitech > i listan som kommer upp klicka på Logitech programmet för att konfigurera dvs. om du har det installerat.

 

Man skall normalt aldrig köra enskilda .exe filer i efterhand. för installationsprogramvaran innehåller också alla drivrutiner, förutom ett konfigurationsprogram - om det handlar om vissa typer av möss och tangentbord.

Mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-03-01 på 18:29, Vedex säger:

Klicka på filen och kolla i egenskaper(högerklick) så filen inte är blockerad av windows.

Hej!

Hur vet jag om windows lagt beslag på filen? Det borde väl synas under Security då!? Jag verkar ha full kontroll.

LGS_8.96.88_x86_Logitech.exe.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-03-01 på 15:34, Mikael63 säger:

En fundering.. varför vill du starta programmen genom att klicka på exe-filerna i stället för att använda skapade genvägar?

Tja, Mikael.. Jag brukar göra så . Ta hem filen ..lägga den på skrivbordet och sedan öppna den. Fast det ska ju gå att starta den direkt då den laddats ner så... jag vet inte!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, Flyfisherman säger:

Vad är det för modell på mus och tangentbordet?

Hej!

Musen är en gammal trotjänare..MX518 Optical Gaming Mouse. Tangenbordet är ett Illuminated Kesboard K740 och jag har tagit hem de senaste drivrutinerna och jag brukar , som jag sa till Mikael, lägga dem på skrivbordet och köra därifrån. Sedan stoppar jag undan dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag såg nu att jag laddat hem en 32-bitars och Ja, jag kör 64bit.

 

Tyvärr fungerade inte den heller. Detta var inget problem för några månader sedan, jag tänkte väl att det kommer att lösa sig, det är bara att googla så får man svar men tji fick jag.

 

Egentligen tänkte jag installera om datorn men tyckte väl att det var mycket jobb för att inte kunna utnyttja mus och tangentbord maximalt, så jag får se vad som händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

Nu blev det enklare och tangentbordet har inga särskilda mjukvara inställningar av vad jag vet.

Däremot musen - jag har en exakt lika MX518 och denna kan jag hålla med om är bland den bästa musen jag någonsin använt, även om jag vet att det finns nyare och bättre, men denna är i särklass!

Programvaran för denna hittas här: http://support.logitech.com/sv_se/product/mx518-optical-gaming-mouse/downloads#

 

Hämta hem och installera starta om datorn och sedan kan du specialkonfigurera alla 7-8  knapparna.

Men glöm det där med att köra enskilda .exe filer och jag förstår heller inte varför?

Mvh :)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, krille51 säger:

Tja, Mikael.. Jag brukar göra så . Ta hem filen ..lägga den på skrivbordet och sedan öppna den. Fast det ska ju gå att starta den direkt då den laddats ner så... jag vet inte!?

Okej, då förstår jag.

Tänkte att du kanske ville starta en .exe som redan blivit installerad i sin program-mapp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nog varit otydlig här...

Med all respekt.. men det är ju just det som inte fungerar för mig.. att installera drivrutinen. Jag kan inte köra den. Jag kan inte klicka på exe-filen och starta den.. det händer inget!!??

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du något antivirusprogram som spökar och inte gillar filen?

 

Annars prova att stänga av det om du är säker på filen.

 

Jag har avast som brukar stänga av okända filer ibland innan de skickats för analys av programmet och går ej att starta innan de godkänts.

Stänger jag av avast så går det bra att köra dessa tills nästa gång de körs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
1 timme sedan, krille51 säger:

Jag har nog varit otydlig här...

Med all respekt.. men det är ju just det som inte fungerar för mig.. att installera drivrutinen. Jag kan inte köra den. Jag kan inte klicka på exe-filen och starta den.. det händer inget!!??

 

Ok.

En fråga nu för att vara tydlig: kan du inte köra installationsfilen alls?

Alltså du laddar hem denna först och sedan dubbelklickar på filen: http://support.logitech.com/sv_se/product/mx518-optical-gaming-mouse/downloads#

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du laddat ner installationsfilen flera gånger eftersom det kan ha blivit något överföringsfel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
2 minuter sedan, Cecilia säger:

Har du laddat ner installationsfilen flera gånger eftersom det kan ha blivit något överföringsfel?

Ja det är precis detta som kan ha skett.

1 .Börja med att leta reda på denna installations-fil , högerklicka på denna och välj 'Ta bort'
2. Sedan startar du om datorn

3. Ladda hem nstallationsfilen på en annan mapp.

4. Kör installationsfilen därifrån.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag gjort som ni säger, trots det så får jag inte igång programmet. Jag har till och med avinstallerat Advanced System Care som väl har något slags skydd i sig.

Jag begriper inte vad som kan hindra filen från att starta?

Kaspersky.jpg

Firewall.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Är det Kaspersky antivirus programmet som orsakar detta? I så fall borde det väl gå att klicka på detta och låta det antivirusprogrammet göra ett undantag för just denna fil.

Det bör kunna hittas i dess inställningar.

 

Vad står det om du klickar på Kasperskys knappen 'Detaljer' som visas på bilden ovan?

 

Här finns en instruktion för att göra ett manuellt sk. undantag: https://help.kaspersky.com/kis/2017/sv-SE/130455.htm

Samt

Visa listan över upptäckta program https://help.kaspersky.com/kis/2017/sv-SE/129531.htm

 

Hittar du detta program i listan så borde du kunna markera detta och låta Kaspersky antivirusprogrmmet göra ett undantag eller tillåta deta.

Nu har jag inte Kaspersky själv så jag är osäker på hur det skall göras, men att det kan göras är jag ganska säker på - om det nu är detta som orsakar problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

När du laddat ned filen http://support.logitech.com/sv_se/product/mx518-optical-gaming-mouse/downloads#

Vad exakt händer då när du försöker öppna den?

 

Som ett test kan du ladda hem och köra detta: Speccy Free veerion

https://www.ccleaner.com/speccy

Se till att bocka ur ev. 3:e parts program under installation.

Därefter kan du enkelt avinstallera detta.

Tala om hur det fungerade.

 

För jag börjar bli lite brydd nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det händer precis inget när jag dubbelklickar på filen. När jag klickar i Run as Administrator så kommer det upp ett litet fönster som frågar om jag vill tillåta den här appen att göra ändringar på datorn.

Ja, sedan arbetar CPU:n lite och sedan händer inget.

 

Jag körde Speccy. Vad mer kan jag kolla med den?

Datorn.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, krille51 säger:

Jag körde Speccy. Vad mer kan jag kolla med den?

Vad är det för drivrutiner installerade enligt Speccy, Periferienhet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

VGA är en standard för anslutning av bildskärmar. Det var det vanligaste innan HDMI och DVI kom.

 

På 2018-03-03 på 12:21, krille51 säger:

Hej!

Hur vet jag om windows lagt beslag på filen? Det borde väl synas under Security då!? Jag verkar ha full kontroll.

LGS_8.96.88_x86_Logitech.exe.jpg

Kolla på General-fliken längst ner om det står något om filen är blockerad och om du kan avblockera den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...