Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Radera rader i WIN 7 registret


Hampux

Rekommendera Poster

Jag installerade Kaspersky Total Security för ett år sedan, men efter nio månader slutade det att fungera. Supporten ville att jag skulle scanna min dator med ett av deras program, vilket jag inte litade på angående vad de tog reda på om mig. Jag ville göra en ominstallation, men så hade Kaspersky aldrig gjort. Jag belöt att avinstallera programmet själv med hjälp av Win uninstaller enligt Supportens direktiv. Det gick så där. I registret fanns kvar c:a 200 rader och efter mycket manuellt arbete lyckades jag få bort alla uton 3. Raderna finns i HKEY_LOCAL_MACHINE\Software/....
Jag får ingen hjälp av Kaspersky eller Microsoft att ta bort dessa rader.
Finns det någon som kan tipsa mig hur jag gör?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kört två olika uninstallprogram från Kaspersky utan att allt har rensats i registret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad får du för felmeddelande när du försöker ta bort de där tre raderna i registret?

Vad är deras kompletta sökväg, nyckel och data?

 

Ställer de tre raderna till med något problem?

Det är ju faktiskt helt normalt att det finns mängder med rester kvar i registret från program man har avinstallerat eller uppdaterat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Följande händer när jag försöker radera raderna:

Raderna finns i HKEY_LOCAL_MACHINE/System/ControlSet001/Enum/Root/System/001  Name: DeviceDesc   Type:  REG_SZ  Data: @oem110.inf,%klhkpnpname%;Kaspersky Lab power events provider

Felmeddelande: Det går inte att redigera DeviceDesc. Ett fel uppstod vid skrivning av värdets innehåll.
Dett gäller. för alla de tre raderna.

Jag vet inte om raderna har någon betydelse, men jag litar inte på Kaspersky efter min långa konversation med dem. Jag vet inte om raderna är kopplade till  något otillbörligt. Jag blev missledd/lurad ett antal gånger.
Är det WIN 7 som låser raderna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Registernycklar i sig gör ju inget, det måste ju till något program som läser dem, så att ha några onödiga registernycklar orsakar i sig ingenting.

 

.inf-filer i sig är installationsfiler. Finns filen oem110.inf någonstans i datorn?

 

Så vitt jag kan förstå av en liknande registerpost i min dator så handlar det om en drivrutin eller en tjänst och sådana registerposter kan vara olämpliga att ta bort eftersom det kan göra att Windows inte kan starta. Utan sånt behöver tas bort på korrekt sätt från Tjänster eller Enhetshanteraren. Det är definitivt olämpligt att ta bort bara raden nyckeln DeviceDesc utan ska något bort så är det nog hela registerposten 001.

 

Kan du ta en skärmbild, t ex med Skärmklippverktyget, på hela registerposten 001 och så bifoga den till ditt svar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kommer önskad information.

oem110.inf  finns inte på min dator.
Bifogar skärmdump

kaspersky.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

klhk.sys är en drivrutin. Microsoft har flyttat hanteringen av drivrutiner för sånt som inte är hårdvara från Enhetshanteraren i Windows 10 och jag kommer inte ihåg var de hanteras nu. Men vi kan se om drivrutinen syns i FRST-programmet.

 

Ladda ner Farbar Recovery Scan Tool (FRST) och spara på skrivbordet.
För 64-bitars Windows: http://download.bleepingcomputer.com/farbar/FRST64.exe
För 32-bitars Windows: http://download.bleepingcomputer.com/farbar/FRST.exe

Starta FRST.
Läs villkoren för programmet.
Klicka på Yes för att acceptera.
Klicka på Scan-knappen.
När det är klart kommer det att ha skapats två loggar FRST.txt och Addition.txt på skrivbordet.
Bifoga dem med ditt svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde ett försök, men det blev inte bra. Troligen gjorde jag något fel.

Jag har därför bestämt mig för att rensa hårddisken och därmed även registret samt installera på nytt och blir samtidigt av med ett par andra problem, som jag har.

Tack för all hjälp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, en ominstallation är ju alltid bra för att städa bort gammalt ur registret.

Ingen orsak :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...