Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Router efter router?


Klippan

Rekommendera Poster

Hej. Har en 100/100 fiber anslutning hemma. Nu går den med kabel till en router med 4 anslutningar plus Wifi inne i ett rum, ca 15 meters längd. Skulle vilja koppla på två anslutningar redan efter 4 meter i ett annat rum som kabeln passerar igenom. Tanken är att sätta en router efter dessa 4 meter så jag får anslutningar där och sedan gå vidare till den ursprungliga routern. Fungerar det med router efter router? Hur gör jag det enklast o bäst?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är wifi-anslutningar du främst är ute efter och tycker att det är för långt för att få en bra signal så kan du kolla på något som kallas extender. Den kan du ansluta med sladd och det är ungefär en extra antenn till ditt wifi. Det är det enklaste.

 

Annars om du känner att du behöver ethernetuttagen på en router så kommer det gå, lite beroende på router. En router kan ha olika "lägen" den kör i, repeater, bridge, ad-hoc osv. Något av dessa berättar för routern att den står i ett nät bakom en existerande router. Så det bästa är att konsultera dokumentationen till routern och se vilken inställning den tycker du ska använda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, Klippan säger:

Hej. Har en 100/100 fiber anslutning hemma. Nu går den med kabel till en router med 4 anslutningar plus Wifi inne i ett rum, ca 15 meters längd. Skulle vilja koppla på två anslutningar redan efter 4 meter i ett annat rum som kabeln passerar igenom. Tanken är att sätta en router efter dessa 4 meter så jag får anslutningar där och sedan gå vidare till den ursprungliga routern. Fungerar det med router efter router? Hur gör jag det enklast o bäst?

Router till router funkar fint. Dock måste du sätta statisk IP-adress och stänga av dhcp. 

Bästa alt Är switch som nämt innan om du inte vill åt en ny AP i just det rummet. Har du en router liggandes funkar den alldeles utmärkt som bara switch också. Bara stäng av det trådlösa.

.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för era svar. Har jag fattat det hela rätt:

Flytta min router till det nya stället (efter 4 meter), koppla till två anslutningar i det rummet, ta en tredje anslutning som går vidare till gamla stället och koppla på en switch där t.ex. denna från Kjell o Company:

 

Plexgear 100 Mb/s-switch 5 portar

Nätverksswitch

Art. 93666 | Modell nr: SW105

249:90

 

Konfigurationsfri

Fläktlös 100 Mb/s-switch med fem UTP-portar. Lämplig för att utöka antalet portar på en router. Helt konfigurationsfri. Väggmonterbart utförande. Levereras med nätadapter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp hellre en Gbit/s switch.  Kostar inte mycket mer och ger 10× snabbare förbindelse mellan enheterna i LAN:et.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...