Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Resultat efter olika indata


Styr-Bernt

Rekommendera Poster

Hej! Jag har ett kalkylblad med flertalet delberäkningar vika i slutändan kommer fram till ett slutvärde "Direktavkastning" (där pilen pekar ifrån). Två av dessa värden vill jag ändra på och skapa en matris likt bilden nedan.

Jag vill alltså på Y-axeln variera "Direktavkastningskrav(4,2%) och X-axeln variera Normhyran(1850kr) för att få fram vad som händer med "Direktavkastning". Jag kan ju manuellt sitta och ändra indata och manuellt skriva ner beräkningen eller försöka klippa ihop alla formler i cellerna för att få en väldigt lång formel men känns som det borde gå att göra på ett enklare sätt?

 

Tack på förhand alla Excel-kunniga!

 

image.thumb.png.78af52089bf0b48329beaa7aba6d77e4.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att göra det enklare för oss kanske du kan kondensera det ned till enbart de värden du har och ett exempel på vad du vill ha i ett ark du laddar upp här?

men av vad jag kan se på bilden borde det väl vara en enkel procent-beräkning mellan de två axlarna?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar, ska försöka förklara tydligare! Jag vill hitta ett sätta att hämta värde för X-axel och Y-axel och stoppa in i de två inringade gröna cellerna, för att sedan skriva ut svaret, värdet i den inringade bruna cellen i matrisen enligt nedan. 

 

Det jag har gjort nedan är att jag har fyllt i 3,2% (värdet för Y-axel) och 1350 (värdet för X-axel) och får då ut svaret 3,20% som jag manuellt har fyllt i matrisen. Svarscellen (brun inringad cell) kommer från väldigt många delberäkningar från flera kalkylblad varför det blir en väldigt svår/lång formel för respektive matrisruta om jag ska försöka lägga ihop alla delberäkningar i respektive cell i matrisen.

 

Jag tänker att man borde kunna skapa ett scenario?/macro? som kan spelas upp där input (x och y-värde) hämtas för respektive cell i matrisen och sätts in i de gröna inringade celler för att sedan fylla i det nya värdet (brun inringad cell) i matrisen, detta upprepas sedan för samtliga celler i matrisen.

 

Alternativt om det finns någon funktion för att sammanfoga formler för flera celler. ex (ej från detta kalkylblad)

A1 = 5

A2 = 10

A3 = 2

 

B1= A1+A2, 5+10

B2 = B1/A3, 15/2=7,5

 

Önskar istället skriva om B2 till (A1+A2)/A3 på ett automatiskt sätt? 

 

Hoppas jag gjort mig mer tydligt, säg till annars så försöker jag igen!

Tack på förhand!

 

image.thumb.png.603b1e28069cb51bf1807b60456ba1b7.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar Flitig! Och den lyckade dagen :)

 

Tror jag gör rätt nu, kan inte du bara slänga ett öga på vad jag möjligen gör för fel?

 

1. Jag gör en hänvisning till E35 i samtliga celler i matrisen.

image.thumb.png.d30abc2c88ebcaa9bc3a722d49948ba8.png

 

2. jag markerar matrisen, trycker på konsekvensanalys/Datatabell och väljer värdena Yield(B9) och Normhyra(B14).

image.thumb.png.d6b36f4aa62b89526a3236caa9093718.png

 

Jag trycker ok, och allt blir noll..?

image.thumb.png.90151f13d53848ae4879c23c78dec590.png

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...