Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

gmail i WLM för Windows 8.1


Asia22

Rekommendera Poster

Hej;

Är totalt förtvivlad sedan ca 2 v tillbaka. Har på min laptop Windows 8.1     Min e-post har jag via WLM (Windows Live Mail) genom min op. Tele2, sedan drygt 5 år tillbaka. Har alltså vanlig post plus att jag hade ett g-mail post under den vanliga posten. Plötsligt när jag skulle tömma "skräpposten" just på g-mail korgen, visades rutan, att jag skall logga in mig!!!!! Blev helt enkelt chockad! Inte kom jag ihåg mitt lösenord sedan 5 år tillbaka!? Försökte med alla möjliga lösenord jag kom någorlunda ihåg men utan resultat! Det är så jä.......la fräckt av Microsoft, att de gör automatiska uppdateringar och då är det ALLTID något som strular efter detta. Microsoft gör oftast uppdateringar strax innan weekender eller helger och då känner man sig totalt hjälplös. Är en kvinna på snart 68 år och har inte samma kapacitet som yngre människor att klara av såna saker som Microsoft hittar på hela tiden.

Jag tog bort från WLM mitt g-mail e-post och nu om jag vill upprätta ett nytt, ska jag ange portar för in-/utpost m.m. Var kan jag läsa vilka portar det ska vara? När jag frågade supp. på Tele2, svarade de att jag måste ringa till Google!!!!!! :thumbsdown:  Av gammal erfarenhet vet jag, att det är väl operatören som SKA hjälpa en med dessa portar, eller?
Näääää, det var mycket bättre förr -  med vanliga hederliga brev o.s.v.

Hoppas på er hjälp här. Hade till g-mail posten skickade melodisnuttar från YouTube, på vilka jag hade prenumerationer. Detta är riktigt SORGLIGT.

VÄNLIGASTE HÄLSNINGAR med förhoppning om hjälp.

Joanna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först får du nog lov att leta rädd på Google account https://accounts.google.com/signin/v2/identifier?service=mail&passive=true&rm=false&continue=https%3A%2F%2Fmail.google.com%2Fmail%2F&ss=1&scc=1&ltmpl=default&ltmplcache=2&emr=1&osid=1&flowName=GlifWebSignIn&flowEntry=ServiceLogin

 

Där får du fylla i din e-postadress och och så klickar du på NÄSTA och på nästa sida på GLÖMT LÖSENORD.

Därefter kommer vill dom att du anger det senaste lösenordet du kommer ihåg, men det finns därinunder TESTA ETT ANNAT SÄTT

Har du tidigare angett ditt mobilnummer till kontot så kommer du kunna få en kod som låser upp annars är det bara att försöka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite tillägg till vad du har skrivit.

14 timmar sedan, Asia22 säger:

Det är så jä.......la fräckt av Microsoft, att de gör automatiska uppdateringar och då är det ALLTID något som strular efter detta. Microsoft gör oftast uppdateringar strax innan weekender eller helger och då känner man sig totalt hjälplös.

Det beror inte på någon uppdatering som Microsoft har gjort i alla fall, de har inte uppdaterat Windows Live Mail på flera år, utan det är nog något som har förändrats hos Gmail. Microsoft brukar släppa de flesta uppdateringar på kvällen andra tisdagen i månaden sen många år tillbaka.

 

14 timmar sedan, Asia22 säger:

Var kan jag läsa vilka portar det ska vara? När jag frågade supp. på Tele2, svarade de att jag måste ringa till Google!!!!!! :thumbsdown:  Av gammal erfarenhet vet jag, att det är väl operatören som SKA hjälpa en med dessa portar, eller?

Men det är ju Google som bestämmer portarna för deras Gmail och de skriver hur det ska vara på sidorna https://support.google.com/mail/answer/7104828 (POP) respektive https://support.google.com/mail/answer/7126229?hl=sv (IMAP). Däremot har du frågor om kontoinställningar för ditt tele2-konto är det Tele2 som vet det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte rådgivare här alls. Har gjort alla sådana försök. Men g-mail som tillhör Google och Google i sin tur är väl en Microsoftprodukt (eller?), ger uppdateringar. När jag efter uppdateringar skulle tömma papperskorgen på g-mail post, visade sig plötsligt rutan:  logga in på ditt konto! Jag har väl inte gjort detta själv, inte sant. Så kom jag inte ihåg lösenordet. Även när jag ändrade det, gick det inte heller att få in-/utkorgen utan hela tiden: fel lösenord. Felkod (nu kommer jag inte ihåg exakt) men något C0001....   ).
Jag har tagit bort g-mail post på WLM och är totalt ångestfull och rädd att gå där på min WML sida och öppna nytt g-mail konto. Så jag undrar i vart fall - VEM gjorde denna ändring, att man måste logga in på g-mailet för att "tömma papperskorgen"?  Ni påstår här att de inte har uppdaterat WLM på många år? Då finns det tydligen ngr TROLL som gör detta.
Tyvärr   -  men de svar ni har gett mig, hjälper mig inte. Jag vet bara en sak: Jä.....la Microsoft ligger bakom allt och de ställer till det för människor, för de vill så gärna, att man SKA köpa en dator med Windows 10 versionen eller uppgradera sitt Windows 8.1 till 10. Jag vet vilken policy Microsoft kör med. Ngn hjälp från dem får man ju ej!!!!!!!!!    Då ska de direkt "sätta upp ett ärende" och man ska betala för minsta lila råd ungefär 500 kr! Jä....la judefasoner,  ingenting annat. Det är inte bara jag som fått dessa problem med g-mail må ni tro.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gmail och Microsoft har inte något samröre

 

Du måste ju först lösa ditt problem med lösenordet.

 

Sedan kan det finnas en inställning i Gmail ang mindre säkra appar. Jag vet inte hur det är med WLM men det kan vara så att du måste göra en inställning där för att Gmail ska släppa igenom mailet dit.

Du hittar i såfall detta i Google account någonstans. (låg tidigare i gmail)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

UNDRAR OCKSÅ FÖLJANDE: VAD BETYDER   Kod: 800cccd1 när man försöker logga in med det nya lösenordet på g-mailet? Kan någon ge mig svar, då denna kod visas just för jämnan när man försöker logga in med ett nytt lösenord?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Koden 800cccd1 betyder fel användarnamn eller fel lösenord. Detta kanske fortfarande gäller: https://answers.microsoft.com/sv-se/windowslive/forum/livemail-sync/live-mail-funkar-inte-med-gmail/142f0026-6324-4f19-b12a-e89749f86b41

 

Nu kom jag ihåg att jag för ungefär två veckor sen fick ett mejl från Google om att de hade uppgraderat säkerhetskontrollen, så det kan ju ha varit i samband med något sånt som du behövde logga in på nytt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Steg ett. som sagts ovan, försök logga in på gmail på webben, begär nytt lösenord. Låt oss hoppas du registrerat ett (ditt!) telefonnummer (eller backupadress) som de kan skicka kod till. För annars, om du inte kommer på ditt lösenord, då är gmail-kontot rökt.

Och i framtiden. Spara lösenord i lösenordshantera, skapa lösenord du kommer ihåg, eller skriv i en bok som du gömmer...

Kanske att du i den skriver ett chiffer

9,7,5,3,2,1

ger att du ska nionde bokstaven i sjunde ordet på tredje sidan plus 2 ordet på sidan 1...

Alla komplicerade sätt att minnas är bättre än inget.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...