Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"Väderklockan" visar fel tid


kiwi01

Rekommendera Poster

När jag installerade min surfplatta (android) ombads jag välja tidszon för att ställa klockan, det är tiden som syns längst upp i högra hörnet. Men tiden som visas på väderprognosen från AccuWeather går en timme före oavsett årstid. Det är inte ofta jag låter mig luras av det men jag vill gärna att korrekt tid visas även där. Hur gör jag?

2018-02-22 07.03.58.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du inte testa med att ställa tiden manuellt.
Jag hade liknande problem i en mobil för ett par år sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårdvaruklockan skall vara ställd i UTC. Tiden skall ställas in före du ställer tidszon. Nu har du hårdvaruklockan i svensk tid medan AccuWether tror att den är i UTC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var hittar jag denna UTC? I min platta kan man välja tidszon som anges i GMT, en mängd olika städer räknas upp med angivelse av - eller + samt antal timmar. Stockholm finns inte med. Hade för mig att vi är 1 timme före GMT så jag provade detta, men det fungerade  inte, tiden blev en timme för mycket jämfört med alla mina övriga tidskällor. Valde till sist GMT +00.00 som gav rätt tid jämfört med övriga klockor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

UTC (Univerasal Time Corrected) är den tid som används i internationella (Internet, flyg och fartyg) sammanhang. Är samma som WET (West European Time) och GMT vintertid. Sommartid är GMT lika med WEST (West European Summer Time). Sverige använder CET och CEST

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men UTC finns ju inte i min plattas katalog, där finns bara GMT. Nu är det ju vintertid som gäller och klockan visar rätt tid, men "väderklockan" dvs,  AccuWeather visar en timme för mycket  för det.

Så hur menar du att jag ska korrigera det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, Pelle Penna säger:

Kan du inte testa med att ställa tiden manuellt.
Jag hade liknande problem i en mobil för ett par år sedan.

Här är jag osäker på vad du menar - plattans klocka är manuellt inställd, för AccuWeather finns ingen manuell inställning, jag kan bara ställa in min plats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Bra fråga Kiwi01. Vet inte varifrån jag fick den idén. Skäms på mig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Pelle Penna säger:

Bra fråga Kiwi01. Vet inte varifrån jag fick den idén. Skäms på mig

Gör inte det! Alla råd är välkomna utom dom dåliga :D:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har gått igenom länken men hittar inget som hjälper mig. Vet inte vad DST betyder - google översätter den till Daylight saving selector - men någon sådan har jag inte. Den inställning jag väljer i AccuWeather är min plats som jag redan nämnt, om jag inte minns fel så sökte gps upp platsen.

Ska se om jag under dagen kan livechatta med Samsung support.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag instämmer i både Ceilias och bgtmaris analys av DST men likväl har inte jag den inställningen. Övergången till sommar-  resp vintertid sker utan att jag behöver göra något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan någon annan väderapp fungera bättre för dig, t ex SMHI eller YR (norska väderorganisationen)  som har bättre prognoser också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag vill inte ha en app som måste öppnas och stängas, jag vill ha det här stora formatet och tydliga stora siffror som jag har idag - men med korrekt tid.

 

Nu ger jag jag upp, det här verkar ju vara ett helt hopplöst företag. Skrev ett chattinlägg till Samsung och fick köplats nr 8, efter ca 10 minuters väntan hade jag köplats nr 2, inte illa alls. Efter ytterligare nån minut kom ett meddelande upp om att jag kunde skicka ett mejl eller vänta kvar på en ledig handläggare. Lät chatten stå på i ca 20 minuter utan att något alls hände. 

Skrev ett mejl. Min modellbeteckning finns inte i deras lista, inte heller har jag något serienr på min platta, inte någonstans, och utan dessa uppgifter går inte mejlet iväg hur många gånger jag än försöker intyga att jag inte är en robot...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även AccuWeather är ju en app, sen finns det många appar som kan visa en "widget" på samma sätt som AccuWeather. Jag har inte kollat hur det är med SMHI- och YR-apparna och deras förmåga att visa en widget i just en Android-platta. I en iOS-platta har jag en widget från YR.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Testa Weatherpro eller något.

Eftersom du inte vill ha en app som behöver öppnas så måste det var någon sk. widget. Sök på Google play ang väderwidget.

Jag hittade dock bara denna. https://play.google.com/store/apps/details?id=mobi.infolife.ezweather.widget.storm&hl=sv

 

FAST FEL FEL FEL . Det fanns massor av väder appar bredvid. Prova och testa och avinstallera osv.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill inte prova någon annan! Jag är fullständigt nöjd med "vädret" , jag vill ha detta tydliga utseende och se att nu är det - 7 och det snöar. när jag vaknar på morgonen. Går det inte att rätta till tidsangivelsen så får det vara. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...