Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ändra namn på admin.konto + lösenord


Novisan

Rekommendera Poster

Jag vill ändra det namn som datorbutiken har angett som administratör.

Jag går in i Kontrollpanelen > Användarkonton > Ändra kontotyp >  Byt namn på kontot.

Så långt är jag med men är det något annat jag måste tänka på så jag inte får problem senare.

Jag vill även  lägga in lösenord för admin.konto och även för gästkonto.

När jag tittar på Skapa ett lösenord för konto **** så står det:

Om du fortsätter kommer ****  att förlora alla EFS-krypterae filer. personliga certifikat och lagrade lösenord  för webplatser och nätverksresurser.

Vad menas med detta ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man byter namn på ett konto kommer det inte att ändras överallt för att minska risken för problem. Det blir det nya namnet på inloggningsskärmen och andra väl synliga ställen men t ex mappnamnet i C:\Användare kommer inte att ändras. Vill man ha det nya namnet även där och i registret behöver man skapa ett nytt konto med önskat namn och sen manuellt flytta över sina privata filer och göra alla önskade inställningar på nytt.

 

På 2018-02-24 på 14:53, Novisan säger:

Om du fortsätter kommer ****  att förlora alla EFS-krypterae filer. personliga certifikat och lagrade lösenord  för webplatser och nätverksresurser.

Vad menas med detta ?

Om man har valt att kryptera filer på hårddisken med det inbyggda sättet (EFS) i Windows så används lösenordet för kontot (och lite annat) som nyckel vid kryptering och dekryptering, dvs när man byter lösenord går det inte längre att dekryptera filerna. Det är nog inte många som krypterar sina filer i privata datorer eller har privata certifikat. Däremot är det fler som sparar lösenord i Edge och Internet Explorer, och för att inte någon obehörig ska kunna läsa de lösenorden om hårddisken stjäls så är de lösenorden krypterade och går inte att komma åt när man byter lösenord. Man behöver alltså se till att man har sina lösenord för webbplatser (samt NAS och andra liknande nätverksresurser) tillgängliga på något annat sätt och inte bara förlita sig på att de finns i webbläsaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns som användarnamnet får vara som det är. Vill inte riskera problem som jag sen inte kan reda ut.

Betr. lösenord för adm.konto och ett nytt gästkonto är alltså inga problem att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska använda det admin.konto som finns och lägga ett lösenord till det. Detta för att förhindra att ev. installationer i samband med någon nedladdning görs  som jag inte godkänt.

Jag vill inte ha så många konton i datorn. 

Är det OK - utan problem - att lägga ett lösenord till befintligt admin.konto trots den varning jag får upp. Om du fortsätter kommer ****  att förlora alla EFS-krypterae filer. personliga certifikat och lagrade lösenord  för webplatser och nätverksresurser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte har krypterat filer, har personliga certifikat och vet dina lösenord för webbplatser och nätverksresurser ändå.

 

Själv har jag ett reserv-konto (admin-typ) utifall att det skulle bli något fel på det konto som jag brukar använda så jag ändå kan logga in på datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också ett admin.konto.

Jag fick veta från datorbutiken att de av misstag lagt in kryptering. Det är borttaget nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...