Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Läsarstorm mot Postnord: "Ni har ingen chans mot kineserna"


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

Behövs PostNord ?

Jag beställer prylar från Storbrittanien och Polen. Två paket kommer till dörren med UPS.

Jag beställer den 20 november 2017 prylar från Kina och från Storbrittanien.

Väljer expressfrakt från Kina, ett enklare frakt alternativ från Storbrittanien.

Den 28 November 0900 ringer det på dörren och jag kvitterar ett stort brev. Jag frågar damen varifrån hon kommer ? Postnord. Blir förvånad för Postnord brukar aldrig leverera till dörren. Slår mig ner vid köksbordet, äter frukost och läser tidningen. Vid 11:00 plingar det i mobilen. Postnord har sökt mig men inte kunnat nå mig. Paketet 09:00 var paketet från Kina, Plinget i mobilen 11:00 var paketet från Storbrittanien. Som jag får hämta på utlämningstället nästa dag.

Jag beställer från Storbrittanien. Kan följa paketet. Det ska levereras 2017-12-15. Är hemma och väntar.

På eftermiddagen går jag in på spårningstjänsten (engelsk) och kan läsa att paketet inte kunnat levereras

för "Porten till gatan var låst" någon gång vid 11:00 om jag minns rätt.

Postnord har alltså inte lyckats hitta till rätt adress

för porten till gatan är bara låst från 21:00 till 06:00.

Aldrig låst port på dagarna.

Jag går till Postens utlämningsställe. Nej dom har inte fått in något. Jag går några dagar senare igen till Postens utlämningsställe.

Nej dom har inte fått in paketet men dom kan spåra paketet.

Efter Postnord sökt mig (i Göteborg) gick paketet till Postnords Central i Högsbo (i Gbg) sedan till Postnords terminal i Härryda (mellan Gbg och Borås) sedan til Postnord Segeltorp (söder Stockholm) och just nu är paketet i Segeltorp och väntar på transport.

Några dagar senare kunde jag hämta ut det på Postens utlämningsställe här i Göteborg.

Jag beställer prylar från Tyskland. De kommer med DHL. Till dörren.

Jag beställer för några dagar sedan prylar från Storbrittanien. Lågpris, spårbar frakt.

Efter en vecka ett SMS om att de finns hos Schenkers ombud. Bara att hämta ut.

 

Behöver vi Postnord för paketleveranser i Sverige ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har altid tyckt att Postnord (posten) gjort bra ifrån sig. Enda gången det verkligen gått dåligt var när jag beställde musikprylar från Tyskland. Då verkar någon ha satt i system att stjäla paket från den butiken vid sorterignen i Malmö. Fick höra från andra och butiken själva verkade veta om att saker antagligen inte skulle kunna komma förbi Malmö. Så dom skickade om med ups eller dhl och det kom fram.

 

Annars så föredrar jag att paket kommer till utlämningsställe så jag kan hämta vid behov. Att dhl och ups kommer och knackar på har bara fungerat en gång och jag tror inte det var meningen. Jag råkade vara hemma en dag när dhl knackade på och enligt deras spårning så skulle dom egentligen komma dagen efter. Så länge postnord ska leverera ett paket direkt till utlämningsställe så tycker jag att det brukar fungera riktigt bra. Det är när någon envisas med att först försöka knacka på dörren som det blir besvär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, .M säger:

Jag har altid tyckt att Postnord (posten) gjort bra ifrån sig. Enda gången det verkligen gått dåligt var när jag beställde musikprylar från Tyskland. Då verkar någon ha satt i system att stjäla paket från den butiken vid sorterignen i Malmö. Fick höra från andra och butiken själva verkade veta om att saker antagligen inte skulle kunna komma förbi Malmö. Så dom skickade om med ups eller dhl och det kom fram.

 

Annars så föredrar jag att paket kommer till utlämningsställe så jag kan hämta vid behov. Att dhl och ups kommer och knackar på har bara fungerat en gång och jag tror inte det var meningen. Jag råkade vara hemma en dag när dhl knackade på och enligt deras spårning så skulle dom egentligen komma dagen efter. Så länge postnord ska leverera ett paket direkt till utlämningsställe så tycker jag att det brukar fungera riktigt bra. Det är när någon envisas med att först försöka knacka på dörren som det blir besvär.

 

Jag håller med om att det bästa är, också för mig, att hämta paketet på utlämningsstället. Men många firmor skickar ju som standard för leverans direkt till mottagaren. Dock tråkigt att Postnord där jag bor har satt i system att misslyckas med att komma i kontakt med mig. I varje fall paketen före 1600.

Jag anar att påringningen hos mig 0900 från Postnord var "Expressleverans före 0900".

Och Expressleveranserna körs kanske med annan entreprenör / personal ? Vad vet jag ?

Men det är anmärkningsvärt att Schenker, DHL och UPS inte har problem med

att leverera hem till mig. Bara för Postnord strular det ! År efter år, gång efter gång !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blev tvungen att avregistrera mig från Wish. Detta för att undvika Postnords "straffavgift" vilken de infört för att försöka stoppa mängden paket från Kina. Officiell förklaring till avgiften är att de måste bygga lokaler och anställa folk som utreder om det har betalats moms för paketen. Något som jag för min del vill hävda har skett! De senaste beställningarna har nämligen innehållit ett påslag vilken uttryckligen har varit moms och denna har lagts på den slutsumma jag ska betala via svensk Klarna faktura. Alltså hävdar jag att jag HAR betalat moms vilket Postnord säkerligen inte vill kännas vid. Jag fick i vart fall inte detta intryck när jag var i kontakt med dem i detta ärende. OK, mitt mejl var i syrligaste laget men den som hanterar getingbo får vara beredd på ett och annat stick. Eftersom jag inte ser hur jag ska slippa betala denna "straffavgift" och/eller moms en andra gång så valde jag aktivt att kliva av tåget. I vart fall tills problemet löst sig.

 

I fråga om ovan nämnda transportföretags service har jag inget gott att säga. De är värda den kritik de får. De sköter inte sitt uppdrag och vid min senaste kina beställning hade jag fyrtalet paket. Ett av dem var på tok för stort att få ner i postlådan men detta paket, vilket underligt nog kom från en tysk leveransadress, hade DHL försökt dela ut till min adress vid två tillfällen. Fick dock ingen information om detta förrän jag fick en pappers avi i brevlådan! Det var dock track bart hem till mig vilka försändelser från Kina inte brukar vara. De går ju som bekant bara att följa fram till Arlanda och där slutar alla spår. I bästa fall dyker paketet upp om ett par månader.  Hade också tre mindre försändelser vilka utan problem hade kunnat gå ner i min brevlåda men dessa valde Postnord att lämna till mitt postombud istället. Med Pappers avi i brevlådan! Hallå, 2000-talet anropar: Finns det SMS? Fungerar både på dum och smart telefon. Jag vill erinra mig att jag fick ett av mina paket i brevlådan ändå men detta bättrade inte på mitt förtroende för Postmord. (Ja, jag skrev fel med flit).  

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill komplettera med att igår så fick jag sms från postnord om att ett paket ? finns att hämta på utlämningstället. Och det faktum att det dök upp på en lördag är ett ganska stort plus. Lite trist att jag är bortrest och kan inte hämta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Postnord har jag klena erfarenheter av.

Tex så har jag fått brev som egentligen skulle till min granne och en annan granne har fått mina brev.

 

Men det absolut värsta av allting: min (trevliga) granne ringde på dörren och gav mig ett paket, vad?

Det visade sig att det var ett eftersökt paket som endast skall utlämnas via ett ett utlämningsställe med legitimation.

Grannen hade fått min avi och inte läst så noga på denna och lyckats hämta ut mitt paket.

I.o.f var det inte PostNords fel utan lokala Ica-butiken till vilken jag sedermera gick upp till och regelrätt frågade ut personalen på.

- Hur kan det komma sig att ni lämnar ut paket mot avi där det krävs legitimation och ni inte ens kontrollerar detta?

 

Och då var det en särskild nipperitppa som svarade emot och sade: ja - vi har så mycket att göra så vi hinner inte kontrollera allting?

Jag blev så f-bannad att jag gick därifrån utan att säga något mer, meningslöst att gå i svaromål då.

 

Detta var i höstas och av en ren händelse läste jag i ÖP nyligen att just den ICA-butiken blivit av med PostNords service pga, oegentligheter och det tyckte jag var ett lämpligt straff för den ICA-ägaren.

 

Men det började med att Postnord delade ut post till fel dörr!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående trådens innehåll, så har jag inga större problem med Postnord, dom fungerar för det mesta bra, men det enda som dom inte får till är det viktiga med hanteringen av legitimation, dom ska kontrollera att mottagaren är rätt när dom lämnar ut en försändelse, på mottagningsställe eller vid dörren hemma, alltså begära legitimation av mottagaren och eventuella bud, men det slarvas det mycket med.

 

Försändelser från Asien, har fungerat bra, för det mesta små paket som direkt hamnat i brevlåda utan problem, men nu när Postnord/Tullen dragit i handbromsen, så är det slut med dessa försändelser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte varför många klagar över detta. Jag beställde en spotlight som var exakt likadan som denna: https://svealight.se/product/tega-led-spotlight via Alibaba och visst kanske det inte var världens bästa kvalitet som ifall jag skulle köpt från en svensk butik men jag blev supernöjd. Visst kostar det mer nu än tidigare och man får betala mer i frakt m.m. Men om man ska köpa på sig mycket så är det ändå värt det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vänder mig mot det därför att jag anser mig ha gjort rätt. Ingen ska först göra ett dåligt jobb (leverans av små paket till postombud istället för brevlådan) och sedan komma och kräva mig på en avgift för att de vill utreda om jag betalat moms (vilket jag anser att jag gjort). 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har Postnord någon chans mot DHL, UPS och de andra transportföretagen ?

Beställer på förmiddagen från England prylar för ca 430kr, frakt 110kr, moms 136kr totalt 680kr.

Nästa dag vid 11-tiden, 21 timmar efter orderbekräftelsen från England är budet från DHL hemma hos mig i Göteborg.

Beställer prylar från Borås på kvällen, 7 mil från Göteborg, samma land för säljare och mottagare Sverige.

Prylar ca 500kr, frakt 100kr. Nästa dag skickas dom från Borås och på eftermiddagen plingar det i mobilen, och jag kan hämta dom själv på Postens utlämningställe här i närheten i Göteborg.

 

Hur kan det komma sig att DHL kan leverera prylarna från England (levererade i 3 kuvert) nästa dag

hos mig.

Medan Postnord för samma fraktkostnad inte kan leverera hemma hos mig en pryl från Borås som kunde gått in i ett kuvert men skickats i en liten kartong ?

(klarar inte Postnord små vadderade kuvert i företagspaket?) ? #

 

# Har själv jobbat på Postnord, ja då hette det Postens företagspaket 1993 - 94. Fick jobbet för Posten köpt in en sorteringsmaskin till Terminalen i Mölndal som bara klarade 4-kantiga paket.

Och ca 30 % av paketen var inte fyrkantiga utan tex runda rullar.

Så helt plötsligt behövdes extrapersonal ! Till att sortera det sorteringsmaskinen inte klarade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, jannejanne säger:

Medan Postnord för samma fraktkostnad inte kan leverera hemma hos mig en pryl från Borås som kunde gått in i ett kuvert men skickats i en liten kartong ?

(klarar inte Postnord små vadderade kuvert i företagspaket?) ? #

Klarar säkert, men du får tänka på att det är inte postnord som paketerar varorna, det är säljaren. Och dom kan välja att paketera i kartong pga försäkringar osv.

 

Jag har precis beställt lite prylar för coolstuff. Valde transport med postnord, det ska enligt coolstuffs hemsida komma fram imorgon. Det är en sträcka från Malmö till huvudstaden. Får se hur det går.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...