Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mystisk uppstart av webbläsaren. Förklaring?


DePhaz

Rekommendera Poster

Hej

 

Lägger tråden här i fall det skulle vara något. Tyckte det här var så konstigt så jag måste fråga om någon annan har sett det och kan förklara. Antagligen är jag bara offer för min egen "nojjighet" (kommer inte på vad det egentligen heter). 

 

I vart fal så kom  jag hem och slog på den gamle datorn. Därefter gick jag och tog en välbehövlig dusch. När jag kom tillbaka hade datorn utfört säkerhetskopiering. Drog igång webbläsaren (Opera) och fick skriva mitt lösenord för att låsa upp mina inloggningar. Då jag stängde av datorn igår hade jag en öppen flik på en inloggad sida och det var denna som nu skulle öppnas. Men först kom ett meddelande jag ALDRIG har sett förut. Det kom en vit flik med en text som löd ungefär: "Checking FurAffinity.net (sidan heter så) This process is automatic" och någon sorts "process bar" i form av några bollar visades. Sedan öppnades fliken. Stängde av komplett och startade om datorn men "felet" återkom inte. Så vad var detta? Opera har någon form av Phishing skydd och mycket annat men jag vet inte om det var det som var inblandat här. Körde en viruskontroll men det enda den gav var ett hot i mappen hämtningar (det är en exe fil, en update till the sims 2). Ska jag låta det här vara eller vidtaga åtgärder?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte sannolikt att det är något tecken på att du skulle ha något skadligt program i alla fall.

 

Kan datorn ha hållit på med annat i bakgrunden så att det tog tid för Opera att visa den där webbsidan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Cecilia säger:

Inte sannolikt att det är något tecken på att du skulle ha något skadligt program i alla fall.

 

Kan datorn ha hållit på med annat i bakgrunden så att det tog tid för Opera att visa den där webbsidan?

 

Låter i och för sig troligt. Hoppas att det är så.

 

3 timmar sedan, Jari Karivainio säger:

Hej!

Har du råkat få in något tillägg i webbläsaren som startar med windows?

 

/ Jari

 

Glömde skriva att jag kör Linux Mint (18.1). Tillägg har jag bara två: uBlock för att slippa reklam (det finns ingen på just den aktuella sidan) och Photobucket Hotlink Fix som ska hantera det förtretliga "500 problemet"*.

 

 

*(Förklaring: Är medlem av en del forum etc. Medlemmar som laddar upp via Photobucket och som når en viss nivå måste uppgradera men det kostar pengar. Är lite osäker på om de själva ser sina bilder men vi andra ser dem inte, bara meddelandet om att medlemskapet måste uppgraderas. Se:  http://uk.pcmag.com/webcom/90124/news/photobucket-breaks-image-links-across-the-internet?hotlinkfix=1519410808451 ). 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...