Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Powerline till tv

Ceddan

Rekommendera Poster

Hej

Jag har fått en ny leverantör på mitt fiber. Det jag hade tidigare var 100 / 10 och körde via mediaomvandlare in i powerline och in i elnätet och motsvarande powerline vid tv´n.

Nu har jag ny media omvandlare, kraftigare router och ett wi-fi 230/95 (250/100). Nu fungera mina powerline väldigt dåligt.

Installatörkillen pratade om luftbrygga. Utrustningen är Powerline Netgear XAV5622 500Mbit/sek

Är det omöjligt att få en fungerande tv utan en massa kablar? Som sagt att jag har kört med powerline i 220v uttaget så jag har sluppit men massa kablar.

mvh ceddan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På ‎2018‎-‎02‎-‎22 på 11:36, Ceddan säger:

Jag har fått en ny leverantör på mitt fiber. Det jag hade tidigare var 100 / 10 och körde via mediaomvandlare in i powerline och in i elnätet och motsvarande powerline vid tv´n.

Nu har jag ny media omvandlare, kraftigare router och ett wi-fi 230/95 (250/100). Nu fungera mina powerline väldigt dåligt.

Installatörkillen pratade om luftbrygga. Utrustningen är Powerline Netgear XAV5622 500Mbit/sek

Är det omöjligt att få en fungerande tv utan en massa kablar? Som sagt att jag har kört med powerline i 220v uttaget så jag har sluppit men massa kablar.

Dina Powerline-enheter borde inte fungera sämre för att du har en ny mediaomvandlare. (Routern verkar inte ha med trafiken till TV'n att göra.) Tror du får leta andra orsaker till problemet.

Länk till kommentar

Har du flyttat någon av dina Powerline till ett annat vägguttag?

De fungerar ju bäst om de sitter på samma fas.

Länk till kommentar

Hej.

Det går inte så bra nu.

Jag har testat från

# 1 Mediafördelaren - nätverkskabel - powerline - powerline - nätverkskabel Tivo box - tv. Fungerar dåligt, blir bild och kontakt men pixlar och tappar ljud (fungera inte) 

#2 Provade från Mediafördelaren - Routern - nätverkskabel - powerline - powerline - tv (boxen) ingen succé heller. 

#3 testat som #1 men från annat uttag både på ”sändar” PL och även ”mottag” PL. Ingen skillnad

# 4 Mediafördelaren - Nätverkskabel - Tivo box. Fungerar

Men...........

Jag vill inte ha 50 nätverkskabel runt lister, dörrar. 

Hittade: 

https://www.telia.se/privat/tv/produkter-tillbehor/produkt/technicolor-tg234-tv

Är det den varianten som jag måste ha annars. Känns lite surt 1200 kr (iof Telia) får att få tv ”trådlös”

Länk till kommentar

Är #1 eller #3 de vägguttag du använde tidigare?

Vet du vilka grupper (säkringar) i proppskåpet som hör ihop med vilka vägguttag?

Länk till kommentar

Jag har lagt ner powerline på is. Får ingen ordning på dom så nu kör kag med en kabel rätt över golvet, i väntAn på nya idéer 

Länk till kommentar

jannejanne

Med samma Powerlines, samma vägguttag som förut så kan det var den nya Mediaomvandlaren som krånglar.

Luftbrygga, verkar efter en snabb googling tillhöra samma kategori som kölsvinet, synvinkeln och jästsprutan.

Där gröngölingen tex får en en hink köksavfall i köket för att gå till maskin och tala med maskinisten om att nu kommer maten till kölsvinet.

Länk till kommentar

10 timmar sedan, jannejanne säger:

Med samma Powerlines, samma vägguttag som förut så kan det var den nya Mediaomvandlaren som krånglar.

Luftbrygga, ...

Men om mediaomvandlaren är problemet borde det väl vara lika illa med nätverkskabel, eller ...?

Med luftbrygga kan eventuellt menas "trådlös brygga".

Se slutet av guiden.
http://www.omwlan.se/guider/tradlost-natverk-prylar.aspx

https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/professionella-wifi-losningar/skicka-wifi-mellan-byggnader-med-radiolank

Länk till kommentar

12 timmar sedan, Ceddan säger:

Jag har lagt ner powerline på is. Får ingen ordning på dom så nu kör kag med en kabel rätt över golvet, i väntAn på nya idéer 

Har du testat att använda powerline-enheterna i det ordinarie närverket, mellan t ex routern och någon dator? Skulle kunna vara intressant för att kolla om problemet har med datatrafiken för just TV att göra.

Länk till kommentar

Nu har jag testat lite, skam den som ger sig (men tyvärr utan stor framgång positivt)

Testade Mediafördelaren - Powerline - powerline - dator för att kolla hastighet, ligger runt 35 Mbit.’

Mediafördelaren - routern (gamla som jag hade när jag körde 100/10) - Powerline - powerline - dator ca 30-35 Mbit

Mediafördelaren- routern (nya som jag använder till 100/100) - Powerline - powerline - dator ca 30-35 Mbit

Det verkar som om jag endast kommer upp i ca 35 Mbit genom powerline hur jag än gör.

Är det konstigt eller helt naturligt att på wi-fi så har jag 220Mbit/ 90Mbit (250/100) och när jag kör powerline genom elnätet så tappar jag ända ner till ca 30-35 / 28-30 Mbit.

Så har jag gått lite olika bud på hur mkt hastighet som Tivo boxen kräver, nån har sagt ca 30 Mbit och en kille på Media Markt sa ca 60 Mbit.

Hur som helst så är det tydligen inte tillräckligt då jag inte får det att fungera med powerline.

mvh ceddan

Länk till kommentar

Powerline är känslig för hur bra elnätet är (lite störningar) och om de två enheterna ligger på samma fas eller på olika faser.

12 minuter sedan, Ceddan säger:

Så har jag gått lite olika bud på hur mkt hastighet som Tivo boxen kräver, nån har sagt ca 30 Mbit och en kille på Media Markt sa ca 60 Mbit.

Vad säger Comhem eller vem som nu levererat Tivo-boxen?

Länk till kommentar

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...