Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

trådlöst nätverk för musik,


littlejoe

Rekommendera Poster

Jag räknar med att inte köpa fler CD och tänkte alltså satsa på nedladdning. Därför har jag inrättat trådlöst nätverk hemma med mobilt modem (från Tele2) som wi-fi-punkt. Datorn är en iMac från 2009, CD-spelaren är en Marantz M-CR 610, telefonen är en Samsung 7710. Vad som fungerar än så länge är iTunes: jag kan provlyssna i butiken och spela mina egna musikfiler över CD-spelarens högtalare.

Jag har ännu inte laddat ned något.

 

På webradion kan jag navigera mellan otaliga stationer både med fjärrkontrollen och vid datorn. Precis vid installationen fick jag dessutom kontakt med SR mitt under bandyfinalen, och jag kunnde navigera mellan olika SR-stationer. Det har jag kunnat en gång senare också, men annars har jag bara en tid kunnat navigera utan att höra något och nu  kan jag inte ens det.

 

Nu har jag också tittat lite på Spotify, där jag har en gratis provmånad på Premium. Jag har inte lyckats förstå hur man för över ljudet till CD-spelaren. En anställd på Telenor visade på sin telefon hur man hittar alternativen dator resp. wi-fihögtalare längst ned när man spelar upp  en låt.  På datorn hittar jag inte dessa alternativ. Jag har försökt ladda ned en Spotify-app till telefonen, men det går inte av utrymmesbrist. Jag uppmanas att radera appar och program för att skapa utrymme, men jag har inget som går att radera (jag har helt enkelt inte laddat ned något annat) så den vägen är stängd för mig (utrymmet på telefonen är, vad jag kan se, 1,08 GB och det ska finnas 55 MB över, vilket är mer än som krävs!!)  Jag har också skapat en spellista och laddat ned, men jag vet inte var filerna finns. Den adress jag kunde läsa mig till existerar inte på min dator. Så jag ändrade den till den adress där filer i iTunes-biblioteket hamnar. Filerna hamnade inte där och när jag går till den aktuella adressen, Music/iTunes/iTunes Music ser jag bara att jag lyckats skapa ett tjugotal tomma filer med beteckning i stil med b5. 

 

På telenor visade deett paket med välidgt raffig touter och ny bättre telefon till en kostnad ngt under min nuvarande (kampanj, denna vecka). Det verkar inte vara någon större idé och jag har inte provat andra sajter som tunein. Lika bra att ge upp?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är väl i princip samma ämne som din tråd https://eforum.idg.se/topic/355522-internetradio/?tab=comments#comment-1697460

Om jag googlar Marantz M-CR 610 hamnar man snabbt här

https://www.hembiobutiken.se/produkter/forstarkare/stereoreceiver/191090-marantz-m-cr610/

Där står bl.a.

Citat

Allt-i-ett lösning där det även finns inbyggt wifi och Spotify för trådlös musik.

 

Klickar man vidare återfinns denna bild

191093_2.jpg

 

Vilket skulle kunna tyda på att det finns en app för detta, så som du fått tips om i den andra tråden..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, appen finns, den är ett slags grafisk fjärrkontroll, och den hjälpte inte. Jag lyckades inte addera någon enhet till den (via IP-nummer) och efter ett tag försvann alla inställningar. Den har fått mycket kritik av andra.

 

Ett tag kunde jag navigera mellan SRs stationer, men fick ljud exakt två gånger. Nu går inte det längre. Däremot tipsade SRs kundtjänst om länkar som man kan klistra in i iTunes. Av någon anledning fungerar Air Play bara där. På andra macar kan man klicka på en Air Play-ikon i menylisten, men inte på min.

 

Med Spotify är det så att längst ned finns en pytteliten ikon, som jag helt enkelt inte såg, och klickar man där kan man ställa in vilken enhet musiken ska spelas över, datorn eller spelaren (men inte telefonen, men vem vill det?). Så nu återstår bara att komma underfund med nedladdning. Filerna jag skapar är inte tomma, de är på flera MB, men omöjliga att öppna, och de uppstår även när jag inte laddar ned något, kanske varje gång jag spelar upp något. Obegripligt och på Spotifys help har jag inte hittat något.

 

Jag kanske ska pröva något dedicerat Spotify- eler macforum. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...