Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows 7 uppgraderingsinstallation från Vista


PCsnubben

Rekommendera Poster

Har en Windows 7 Ultimate uppgraderings DVD i originalförpackning.

På den står det att den ska användas för uppgradering från Vista.

Nu har jag ingen rullande PC med Vista för tillfället, kanske kan hitta en nånstans.

Jag läste någonstans att man bara behövde ha någon mapp eller fil från en Vista-installation på disken för att att uppgraderings-installationen ska identifiera en tidigare godkänd installation av Vista och gå vidare, installera och aktivera Windows 7 med medföljande nyckel.

Frågan är vilken mapp/fil ?

Jag vill ju ha en ren installation av Windows 7, det är vad jag är ute efter.





 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det är en uppgraderingslicens är det viktiga att det måste finnas en giltig licens för Vista eller XP i just den datorn innan du installerar Windows 7. Licensfrågor var rätt vanliga i forumet när Windows 7 var rätt nytt så du bör kunna hitta mer information om du letar lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mapp eller fil känner jag inte till. När jag gjorde en uppgradering för ett antal år sedan, blev jag ombed att peta in skivan med den äldre versionen för att visa att jag hade rätt att uppgradera. Sedan kunde jag göra en ren installation av det nya Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen av dessa svarar på frågan även om de är i närheten och nosar.

Det man kan utläsa är att man måste ha en aktiverad Vista installerad innan man kör Uppgraderingskivan.
Ja, det lär givetvis också fungera, men det var inte min fråga.

Förtydligar...
Om jag har en tom hårddisk som jag vill installera uppgraderingen på, vad behöver jag kopiera från en annan disk med aktiverad Vista (eller samma disk innan jag formaterar den) innan jag kör uppgraderingen, för att den ska accepteras av uppgraderingsskivan ?

Det är ju klarlagt att det måste finnas en akiverad Vista på disken.
Men var ligger de filer mappar skivans installationsprogram läser ifrån för att se den som aktiverad ?
Jag vill bara ha det som behövs kvar, inte hela Windows Vista med en massa skräpfiler och elände...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då vill jag veta var du har läst att det räcker med en mapp eller fil från en Vista installation för att uppgradera till Windows 7.

Som jag redan har nämnt behöver inte Vista finnas på disken men att det skulle räcka med att kopiera någon fil, har jag aldrig läst någonstans så om du kan länka till den sidan skulle det vara intressant läsa den infon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-02-23 på 23:20, vertpre säger:

Då vill jag veta var du har läst att det räcker med en mapp eller fil från en Vista installation för att uppgradera till Windows 7.

Som jag redan har nämnt behöver inte Vista finnas på disken men att det skulle räcka med att kopiera någon fil, har jag aldrig läst någonstans så om du kan länka till den sidan skulle det vara intressant läsa den infon.


Ja, men det var ju det jag inte hittar tillbaka till.
Det är ju det som min fråga gäller !!
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, PCsnubben säger:


Ja, men det var ju det jag inte hittar tillbaka till.
Det är ju det som min fråga gäller !!
 

Och mitt svar blir som tidigare att jag tror inte att det går. Men OM jag utgår ifrån att möjligheten finns att det räcker med en mapp eller fil från Vista, hur har du då tänkt att kunna visa den på en dator utan OS? Har du tänkt integrera mappen i Win 7 DVD skivan? Någon annan möjlighet kan jag inte tänka mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

Tyvärr min vän, så går det inte att göra som du vill, det går inte att uppgradera ett tomt system i efterhand oavsett vad du hört detta nånstans.

Denna Windows 7 Ultimate uppgradering från Windows Vista kräver också ett Windows Vista Pro eller Ultimate förinstallerat.

I absolut inga tidigare uppgraderingar av varken professionell eller Ultimate har det överhuvudtaget fungerat med annat än att man minst måste ha samma typ redan installerad tex. pro eller ultimate.

Åtminstone är det min uppfattning.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...