Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Enormt seg dator


Torparn61

Rekommendera Poster

Min fru har en Lenovo G50, som är så enorm seg så att en VIC-20 känns som en riktig stordator.
Vad kan vara fel? Bifogar en bild över Aktivitetshanteraren. Inte ska väl Disken vara 100% och CPU 47%,

(CPU:t var nyss 90%).

Var kan jag börja att leta? Tacksam för tips & idéer.


 

 

Ath20190219A.JPG.d4a745b4de1d011bfb77637ca1c5c5ce.JPG.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Mikael63, borde jag tänkt på själv, men så är det ibland.

Lägger upp bilder på Aktivitetshanteraren, där den ena är sorterad på Minne och den andra är sorterad på Disk.

Är väl lätt att misstänka att Google är bov i dramat, eller?

För info så står det ofta ner till vänster på bildskärmen: Väntar på cache-minne.....

 

 

Ath_Minne20190220A.JPG.8c17c93616fffe17c3eb03a239a857d4.JPG

 

Ath_Disk20190220B.JPG.c31b67d535f49f5c04cdedf08be18cfa.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat

Är väl lätt att misstänka att Google är bov i dramat, eller?

 

Mja, åtminstone deras webbläsare Chrome.. slukar ca 2 GB minne...

Fast det beror ju också på hur många instanser av Chrome som du kör, hur många flikar du har öppna, hur många tillägg som körs..

 

För egen del har jag prövat mig fram till vilken webbläsare som är "energisnålast" men ändå kan erbjuda önskad funktionalitet. Just nu är det webbläsaren Pale Moon som jag använder (hemma).

Så kanske testa annan webbläsare för att se om det flyter på bättre?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att det ser ut som att hårddisken bara klarar av några få MB/s innan den är fullt upptagen funderar jag på om det har hänt något med hårddisken. Jag föreslår en test av den och eftersom det är bäst att göra det med hårddisktillverkarens eget testprogram gör så här:

Högerklicka på Start/Windows-knappen och välj Enhetshanteraren.

Expandera Diskenheter och skriv här (eller bifoga en skärmbild) vad det står för diskenhet(er) så kan vi hjälpas åt att hitta rätt testprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikael63: Sorry, men för mej är Google och Chrome samma, fast säkert fel. För övrigt, Instanser inte en aning, Flikar var 4, Tillägg inte heller någon aning om. Går sådant att kolla?

Aldrig hört talas om Pale Moon, säger inte mycket ifs, men kan ju vara något att kolla vartefter, om inget annat hjälper. Jag själv gillar Chrome annars.

 

Cecilia: Ja visst, allt kan ju gå sönder. Bifogar här en skärmbild, hoppas det hjälper.

 

Tack för hjälpen!

 

Ehh20180221A.JPG.14d42d0770fd9ea849bde9eec8f8f795.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Google är ett företag och Google Chrome är en webbläsare från det företaget och de har även andra produkter och tjänster (Google Search, Google Docs, Android, YouTube mm).

 

Då får du hämta Data Lifeguard Diagnostic for Windows på sidan https://support.wdc.com/downloads.aspx?DL följ anvisningarna där för hur du startar programmet och välj sedan "Extended Test". Om det är något du inte förstår så säg till.

 

Alltid när man misstänker att hårddisken är dålig är det väldigt viktigt att ha säkerhetskopior på alla viktiga filer, rätt som det är kan hårddisken sluta att fungera helt. Att göra "Extended test" är påfrestande på hårddisken när den är dålig och kan påskynda dess död.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, Torparn61 säger:

För övrigt, Instanser inte en aning, Flikar var 4, Tillägg inte heller någon aning om. Går sådant att kolla?

Aldrig hört talas om Pale Moon, säger inte mycket ifs, men kan ju vara något att kolla vartefter, om inget annat hjälper. Jag själv gillar Chrome annars.

Med instanser menar jag hur många fönster med Chrome som var öppen. Man kan ju öppna/starta en webbläsare och där ha ex. fyra flikar öppna. Sedan kan man öppna/starta webbläsaren en gång till och där öppna "egna" flikar" osv.

 

Angående tillägg:

Från https://support.google.com/chrome_webstore/answer/2664769?hl=sv

  1. Öppna Chrome Chrome.
  2. Klicka på Mer Mer.
  3. Öppna Fler verktyg och sedan Tillägg.

Pale Moon är en lite ovanligare webbläsare men den är resurssnål, för mig, i Linuxmiljö. Bara ett exempel, inte en uppmaning att byta till just den.

Visst, man kan gilla Chrome men om det medför att man i princip inte kan använda datorn så får man välja...

 

På jobbet kör jag en annan webbläsare -Vivaldi.

Väldigt förenklat kan man säga att det är en vidareutveckling av "gamla" Opera och där man använder tillägg från Chrome Web Store.

https://vivaldi.com/?lang=sv_SE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för den underbara supporten från er båda, och att man lär sig något. Sedan skulle man ju bara komma ihåg det man lär sig. Den hårddisk som absolut är paj, är den som sitter på mina axlar, var lättare att minnas när man var yngre.........

Cecilia: Laddade ner Diagnostikprogrammet från wdc och körde det. Blev lite förvånad att det visade en grön bock = Hårddisken är OK. Hittade inget fel.

Mikael63: Det var bara ett fönster startat, fyra flikar, och fem tillägg.

 

Hur gör jag nu?? Tacksam för info.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, Torparn61 säger:

Hur gör jag nu??

 

Om man går vidare med just Chrome, även om den kanske inte är ensam bov i detta, så skulle jag göra något i stil med:

Först - för anteckningar!

  1. Ta en ny skärmdump av minnesanvändning men denna gång sorterat på Namn och med alla rader med Chrome synliga.
  2. Starta om datorn. Öppna exakt samma fyra flikar. Ta en ny skärmdump lika ovan. Jämför resultaten. Är det ungefär lika illa, fortsätta nedan. Ser det betydligt bättre ut så kanske en omstart var allt som behövdes.
  3. Inaktivera tilläggen, antingen alla eller en och en. Starta om Chrome
  4. Ta ny skärmdump lika ovan, försök dra slutsats, stor skillnad = något eller flera tillägg som stjäl, ingen skillnad = inte tilläggens fel.
  5. Testa att öppna fyra andra, men kanske liknande sidor. Upprepa lika ovan, går det att ringa in någon specifik sida som Chrome får kämpa med? 
  6. Testa annan webbläsare, kanske just Pale Moon som redan nämnts. Öppna samma fyra sidor, ta skärmdump men nu där rader med Pale Moon synliga. Avsevärd skillnad i minnesanvändning, eller obetydlig skillnad?
  7. ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...