Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Långsam laddning av Eforum


Monshi

Rekommendera Poster

I inloggat läge verkar eforum, efter flytten till nya versionen av forumet, blivit rejält långsammare på att laddas.

image.png.5af8dd6bac2905f684e1baf7376cd800.png

Det ovan ett utklipp av prestandan enligt firefox, cirka sju sekunder tog det att ladda eforums startsida.

 

Någon som instämmer/upplever samma?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 56
  • Skapad
  • Senaste svar

Jag testade nu och det tog också ungefär så lång tid, däremot brukar jag inte använda startsidan utan "all aktivitet" nu och i förra version "senaste inläggen" så jag vet inte hur det ändrat sig i samband med forumuppgraderingen och tiden efter.

 

Men med 7 sekunder är det ju risk för att besökare tröttnar. Vad säger du, @felix?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går märkbart långsammare, men jag upplever inte att det tar sju sekunder innan sidan visas, kanske innan alla banners och sånt laddats. Men innehåll upplever jag att man får upp snabbare än så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för feedbacken!

Vi hoppas kunna få det att gå lite snabbare framöver. Ska försöka få till en uppgradering av php snart som har en del prestandaförbättringar bland annat. Återkommer när det är uppgraderat (förhoppningsvis under veckan).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej igen,

Nu har jag nyss uppgraderat servrarna till en nyare version av php som är snabbare än föregångaren och hoppas ni märker av en förbättring?

Framöver ska jag se om det går att göra fler optimeringar för att få forumet att ladda snabbare. En bov är tex de autogenererade profilbilderna som är mycket större än de behöver vara (500x500px) när de oftast visas mindre än 90x90. Eventuellt stänger jag av dom och ersätter med en anonym avatar som vi hade tidigare tills det är löst.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Kanon Felix!
Men en märklig sak inträffade nyss: jag klickade på Gilla knappen i inlägg # ja just ja, det går inte att tala om vilket inläggs nr. i nya forumet, men näst sista inlägget ovan där det redan var flera gilla markeringar på det inlägget och vad hände då?

Alla andra redan "gilla markeringar" försvann och endast min är nu där!

Märkligt och jag nämner detta så inte någon tror att jag medvetet tagit bort någons "gilla markering".

Ni som saknar er "gilla markering" i det inlägget får helt enkelt lägga dit en ny.

Mvh ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra jobbat @felix , nu laddar sidorna mycket bättre, hoppas det fortgår så också.

 

Finns en annan tråd om nästa detalj, men tar det här ändå, har ju "gnällt" tidigare om att t.ex Indexsidan delvis varit med engelsk översättning när man inte varit inloggad, du @felix har sagt att det är original så, men nu sista veckan, så har det blivit ändrat, så nu är det på svenska, oavsett dator, platta eller mobil, står svenska också som standard-inställning när man kollar längst ner, vet inte om det är du som fixat något, men det verkar fungera som det ska nu ändå, bra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-03-02 på 16:46, Flyfisherman säger:

Kanon Felix!

 

På 2018-03-02 på 23:19, Laso säger:

Bra jobbat @felix , nu laddar sidorna mycket bättre, hoppas det fortgår så också.

 


Tackar! :D Jag hoppas det går snabbare framöver också.

 

På 2018-03-02 på 16:46, Flyfisherman säger:

men näst sista inlägget ovan där det redan var flera gilla markeringar på det inlägget och vad hände då?

Alla andra redan "gilla markeringar" försvann och endast min är nu där!

 

Jag vet inte vad som hänt, kanske tog de andra bort eller flyttade sina gilla-markeringar. 

 

På 2018-03-02 på 23:19, Laso säger:

Finns en annan tråd om nästa detalj, men tar det här ändå, har ju "gnällt" tidigare om att t.ex Indexsidan delvis varit med engelsk översättning när man inte varit inloggad, du @felix har sagt att det är original så, men nu sista veckan, så har det blivit ändrat, så nu är det på svenska, oavsett dator, platta eller mobil, står svenska också som standard-inställning när man kollar längst ner, vet inte om det är du som fixat något, men det verkar fungera som det ska nu ändå, bra.

 

 

Just det, jag skrev om det till Cecilia bara. Jag hittade ett plugin som ändrade standardspråket för gäster till Svenska istället för engelska även om de surfade med ett engelskt OS. Tyvärr gäller det bara tills dess att gästen blir medlem och då ändras språket till engelska. Men förhoppningsvis löser det sig helt i en kommande version av mjukvaran.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ungefär samtidigt som du bytte php-version började jag igen uppleva att en omladdning av sidan All aktivitet https://eforum.idg.se/discover/?&before=1519672923&latest=1519605043 orsakar att hela Firefox hänger sig i ett par sekunder medan det i statusraden står  "Läser eforum...". Det var så tidigare också men försvann i slutet av januari. Under den tidsperioden tänkte jag att det var något i min dator/Firefox som orsakade det men nu när det försvunnit och kommit tillbaks utan att jag kan se något samband med att det skulle ha förändrats något i min dator så undrar jag.

 

Edit:

"Väntar på eforum..." står det om man laddar om hela sidan men om man klickar på texten

Skärmklipp.PNG

så står det inget i statusraden utan timglaset bara snurrar utan förklaring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
51 minuter sedan, Cecilia säger:

Ungefär samtidigt som du bytte php-version började jag igen uppleva att en omladdning av sidan All aktivitet https://eforum.idg.se/discover/?&before=1519672923&latest=1519605043 orsakar att hela Firefox hänger sig i ett par sekunder medan det i statusraden står  "Läser eforum...". Det var så tidigare också men försvann i slutet av januari. Under den tidsperioden tänkte jag att det var något i min dator/Firefox som orsakade det men nu när det försvunnit och kommit tillbaks utan att jag kan se något samband med att det skulle ha förändrats något i min dator så undrar jag.

Samma sak hos mig i FF upptäckte jag nu när du påtalade det, däremot i MS-Edge så låser sig den webbläsaren när jag klickar på samma länk, alltså jag får upp ett timglas som aldrig slutar att köras och sidan laddas heller inte in korrekt i denna och blev till sist tvungen att stänga ned den och starta upp igen för att se att den fungerar som den skall på andra sidor vilket den gör.

Ej testat någon fler webbläsare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...
På 2018-03-05 på 10:46, skrev Cecilia:

Ungefär samtidigt som du bytte php-version började jag igen uppleva att en omladdning av sidan All aktivitet https://eforum.idg.se/discover/?&before=1519672923&latest=1519605043 orsakar att hela Firefox hänger sig i ett par sekunder medan det i statusraden står  "Läser eforum...". Det var så tidigare också men försvann i slutet av januari. Under den tidsperioden tänkte jag att det var något i min dator/Firefox som orsakade det men nu när det försvunnit och kommit tillbaks utan att jag kan se något samband med att det skulle ha förändrats något i min dator så undrar jag.

 

Edit:

"Väntar på eforum..." står det om man laddar om hela sidan men om man klickar på texten

Skärmklipp.PNG

så står det inget i statusraden utan timglaset bara snurrar utan förklaring.

 

Jobbat med detta idag, @felix?

Det verkar fungera riktigt bra för tillfället.

 

På 2018-02-18 på 21:42, skrev Monshi:

Det ovan ett utklipp av prestandan enligt firefox, cirka sju sekunder tog det att ladda eforums startsida.

Nu tog det snarare 4 sekunder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag är en omladdning av sidan "All aktivitet" långsammare igen, den står väldigt länge och väntar på fonts.googleapis.com (?).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!


Jag upplever att sidan laddar bra för mig. Jag gjorde även en uppdatering av forummjukvaran för Eforum förra veckan (i onsdags), inga direkta nyheter men en del mindre fixar m.m ska vara lösta med denna uppdatering (release notes för v. 4.3.5 om någon är intresserad, 4.3.4 uppdaterades även samtidigt). 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ladda om "All aktivitet" de senaste dagarna tar en mindre evighet, det är så att det kommer upp varningar från Firefox om att en webbsida gör webbläsaren långsam, vill jag avbryta eller fortsätta.  Denna långa tid gör att jag inte kollar Eforum så ofta som jag skulle göra annars.

 

Jag mätte tiden nu till något mer än 1 minut och efter 45 sekunder kommer varningen upp. Texten i statusraden är "väntar på fonts.googleapis.com". Någon timeout som behöver ändras?

 

När meddelandet som det är bild på i inlägget https://eforum.idg.se/topic/355561-långsam-laddning-av-eforum/?do=findComment&comment=1698101 visas och jag klickar på det så visas inte längre något timglas utan det bara tar väldigt lång tid (ca10 sekunder) innan något händer så jag tror att klicket inte tog.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tar en max en sekund att ladda om sidan "All aktivitet".

Men annat är inte att vänta med Internet Explorer 11 i Windows 8.1 :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev felix:

Pratar du om sidan https://eforum.idg.se/discover/ ? Jag använder mest Chrome och då laddar den direkt vad jag kan se, men ska testa firefox också.


Laddar även snabbt i firefox för mig.

Lite tillägg i adressfältet L, men jag antar att det är samma i princip:

https://eforum.idg.se/discover/?&before=1525732113&latest=1525684197#elUserLink_menu

 

Bra att det inte är ett allmänt problem i alla fall även om det är störande för mig.

 

 

På 2018-03-05 på 11:27, skrev Flyfisherman:

Samma sak hos mig i FF upptäckte jag nu när du påtalade det, däremot i MS-Edge så låser sig den webbläsaren när jag klickar på samma länk, alltså jag får upp ett timglas som aldrig slutar att köras och sidan laddas heller inte in korrekt i denna och blev till sist tvungen att stänga ned den och starta upp igen för att se att den fungerar som den skall på andra sidor vilket den gör.

Ej testat någon fler webbläsare.

 

På 2018-02-18 på 21:42, skrev Monshi:

I inloggat läge verkar eforum, efter flytten till nya versionen av forumet, blivit rejält långsammare på att laddas.

image.png.5af8dd6bac2905f684e1baf7376cd800.png

Det ovan ett utklipp av prestandan enligt firefox, cirka sju sekunder tog det att ladda eforums startsida.

 

Någon som instämmer/upplever samma?

 

Hur är det för er två numera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hos mig så laddar sajten som den ska, oavsett vilken delsida jag går in på, max två sek med FF senaste ver, har inte testat annan läsare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-09-04 på 15:29, skrev Cecilia:

Lite tillägg i adressfältet L, men jag antar att det är samma i princip:

https://eforum.idg.se/discover/?&before=1525732113&latest=1525684197#elUserLink_menu

 

Bra att det inte är ett allmänt problem i alla fall även om det är störande för mig.

 

 

 

Hur är det för er två numera?

Ja som det verkar helt normalt dvs. c:a 2 sek med FF ver. 62.0

Felet verkar som bortblåst med andra ord för just den sidan.

 

Förövrigt verkar MS-Edge också fungera numera på Eforum, dock bara testat på just den sidan dvs. https://eforum.idg.se/discover/52/#.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Ingenting har skett på denna fronten och jag upplever det som kraftigt irriterande.

Ja efter så lång tid är "kraftigt irriterande" ett svagt ord...
Fortfarande c:a 14 sek för att öppna upp https://eforum.idg.se/discover/52/?&stream_default_view=undefined#
på en överklockad Intel Devils Canyon professor @4,6GHz med 16GB RAM och FF. Samma sak med IE och MS-Edge.

Windows 10 Pro x 64

 

Som sagt tidigare: vanliga Eforum går under 2 sek.

 

Är det något som överhuvudtaget ens diskuteras eller är det andra prioriteringar, i så fall tycker jag att vi bör få veta dessa eftersom förståelsen då för detta kan öka.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går segt och långsamt, men jag undrar om det inte är reklamen som hela tiden ska laddas på olika ställen som gör att sidan blir så seg. Om det är så hänger inte sidan med om reklamen växlar mycket!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...