Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mobilt bredband


kallegul
 Share

Rekommendera Poster

Behöver köphjälp. En bärbar dator finns med win 7. Bredband via adsl (Telia) har funnits men tagits bort och nu finns inget bredband för datorn. Vill ha en ett mobilt bredband via usb-sticka där man stoppar in en SIM-kort och sen månadsköper det antal gb man vill ha. Installationen ska vara lätt. I princip ska stickan stoppas in i USB-porten och sen bör allt sköta sig själv med minimal inblandning av datoranvändaren då denne inte har några kunskaper om hur man gör. Inga tillbehör i hemmet ska behöva köpas utan om användaren ska kunna ta med sig datorn till sommarstugan och gå in på Internet där (om det finns täckning förstås vilket det i detta fall finns då telefonen fungerar där med Internat). 

 

Har någon en ide om vad som ska köpas? Elgig har men inget mobilt bredband via en "USB-sticka". Dom har någon annan variant. Tilläggas kan att det mobila bredbandet inte kommer att användas till tunga saker som film och mastodontöverföringar.   

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, kallegul säger:

Behöver köphjälp. En bärbar dator finns med win 7. Bredband via adsl (Telia) har funnits men tagits bort och nu finns inget bredband för datorn. Vill ha en ett mobilt bredband via usb-sticka där man stoppar in en SIM-kort och sen månadsköper det antal gb man vill ha. Installationen ska vara lätt. I princip ska stickan stoppas in i USB-porten och sen bör allt sköta sig själv med minimal inblandning av datoranvändaren då denne inte har några kunskaper om hur man gör. Inga tillbehör i hemmet ska behöva köpas utan om användaren ska kunna ta med sig datorn till sommarstugan och gå in på Internet där (om det finns täckning förstås vilket det i detta fall finns då telefonen fungerar där med Internat). 

 

Har någon en ide om vad som ska köpas? Elgig har men inget mobilt bredband via en "USB-sticka". Dom har någon annan variant. Tilläggas kan att det mobila bredbandet inte kommer att användas till tunga saker som film och mastodontöverföringar.   

 

Föreslår att du kollar internetdelning via mobilen, att den får fungera som hotspot. Du nämner att mobilen fungerar vid sommarstugan, och att surf finns i abonnemanget.

 

Är mobilen inte för gammal bör den klara av att fungera som hotspot. Så får man kolla vad kostnaden blir i förhållande till ett separat mobilt bredband.

 

https://surfa.se/internetdelning-ios-android/

https://www.enkelteknik.se/dela-ut-internet-via-wi-fi-fran-en-android-telefon

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där med en hotspot låter inte helt fel. Enkelt verkar det också vara. Idag finns ett kontantkort på en Iphone 6 på 20gb surf/mån. Den telefonen skulle då kunna användas som hotspot. Fungerar den till det? Den är inte för gammal eller så? Är telefonen ok som hotspot och kan man sen surfa på datorn via den telefonen och använda månadsabonnemanget i telefonen för datorsurfning då vore det ju lysande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iphone 6 fungerar bra och det är dessutom lätt att sätta på internetdelningen.

En bra lösning som fungerar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 17/02/2018 på 20:27, Phenomen säger:

Du svarar själv på din fråga. Ett USB-modem och ett comviqkort.

Förutsätter att Tele2 Comviq har både

1) Täckning

2) Kapacitet

inomhus både hemma och på landet.

Egen erfarenhet 3km från Göteborgs centrum. Man ringer från Tele2 och erbjuder mig mobilt bredband.

Jag frågar om dom har täckning där jag bor.

Svaret blir: Ja vi har täckning.

På min fråga varför jag bara har nödsamtal dagtid på min Comviqmobil men det inte är några problem att ringa mellan 2400 och 0600 blir säljaren svarslös.

Han känner tydligen inte till hur kapacitetsbrist i Mobilnät hanteras av Tele2 Comviq, svaga signaler sorteras bort. För går jag ut på gatan inga problem att ringa dagtid.

Så efter haft både Telenor och Comviq så det numera Halebop (Telias nät) som gäller för mig.

På landet är Telia den enda mobiloperatören som har täckning. Och ska det bli någon surfhastighet fodras att Mobiloperatören har G4 på landet.

Telefoni körs ja på G3 så att man kan ringa betyder inte att det går snabbt att surfa.

 

Vad det gäller just en USB-sticka så tror jag på det men det är bättre att ha en USB-sladd i datorn och stickan ansluten till andra änden av sladden av två skäl.

1) Jag har sett allt för många avslagna USB-stickor efter man flyttat datorn och glömt bort USB-stickan.

2) Genom att ha USB-stickan på en sladd går det att flytta stickan till en plats med bra hastighet. T.ex. innanför ett fönster i riktning mot mobilmasten.

Redigerad av jannejanne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha då har vi kommit en bit med det där med USB sticka. Till att börja med så skrev jag att laptoppen hade Win 7. Det är fel, den har Win 10. 

Vi köpte en USB sticka på Kjell&Co för nästan en tusing (en ZTE) och killen i butiken sa att den i stort sett skulle installera sig själv annars kunde vi ta med datorn till butiken så skulle han hjälpa till med det. Vi provade hemma men fick inte det att funka så vi tog datorn till butiken och killen fick inte heller det att fungera. Han hade 2 förklaringar, att stickan var felaktig eller att mottagningen var dålig inne i butiken. Vi tvekade och lät köpet gå tillbaka. (han hade ingen annan hemma)

Väl hemma igen så provade vi med Iphonen som hotspot. Jodå, vi fick till det efter lite instruktioner på google. Vi kollade hur mycket som fanns i mobilens pott (kontantkort) innan vi gick ut på nätet via mobilen som hotspot och sen snurrade vi runt kanske 10 minuter på olika sidor. Mest tidningar och någon filmsnutt som finns på tidningarnas sidor. När vi kopplade ifrån la vi märke till att det hade dragit åtskilliga MB vilket gjorde att polarn var rädd för att om han använde telefonen som hotspot så skulle det dränera potten snabbt. 

 

Besök på Telia. Förklarade att vi var intresserade av ett mobilt bredband. De hade några stycken men ingen i butik. På hemsidan finns en USB sticka för Win 10 men dom sa att den hade dom inte och dom trodde inte att den klarade 4G. Dom föreslog en router i vägguttaget. En Huawei eller ZTE-mf910d. Huawei var bättre sa dom. Men den måste ha strömförsörjning via vägguttaget. Men med den lösningen så måste man betala för 2 saker. Dels måste man ladda telefonens kontantkort som vanligt och dels måste man betala varje månad för hur många GB man vill ha på routern, 6 20 40 60 eller 100 GB. 

 

Tycker det låter lite inbundet med en router som måste ha ström från ett vägguttag. Fungerar nog bra om man vet med sig att man alltid finns i närheten av ett vägguttag men med en USB sticka så får den sin elförsörjning via USB porten antar jag. Men då är det ju detta med att den inte fungerar med 4G. Inte Telias i alla fall. Och skippar man allt vad router och stickor heter och använder telefonen som hotspot så drar den en hel del MB från den pott man köpt. Blev någon klokare på vad som är det bästa i detta fall?    

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några mycket spontana reflektioner bara...

Man behöver ju betala för sin surf oavsett om det är via mobilen (hotspot) eller via någon annan lösning. Varför då krångla till det med ytterligare ett abonnemang, OM man tycker hotspot fungerar bra?

Kanske se över abonnemangsformen på mobilen som första åtgärd? Hårdvaran finns ju.

Alternativt:

 

Vad har du för dator? En del datorer, fast kanske mest "business", har inbyggt modem och då behövs bara ett SIM-kort, med abonnemang.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, kallegul säger:

När vi kopplade ifrån la vi märke till att det hade dragit åtskilliga MB vilket gjorde att polarn var rädd för att om han använde telefonen som hotspot så skulle det dränera potten snabbt.

...

Och skippar man allt vad router och stickor heter och använder telefonen som hotspot så drar den en hel del MB från den pott man köpt.

 

Tänker som Mikael63, ett abonnemang för mobilt bredband ska ju också betalas. Med uppkoppling av datorn via hotspot räcker det med att hålla koll på datamängden i ett abonnemang. Men, som sagt, bra att kolla mobilabonnemanget så det inte blir onödigt dyrt per MB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

oscarjensen79

Jag rekommenderar definitivt att du väljer en annan lösning än via USB-pinne. Det finns många andra bättre metoder än det här. :)

 

//Oscar

 

Redigerad av Cecilia
Spam-länk borttagen /Cecilia, moderator
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du +55 eller student så kolla in https://www.hallon.se/55plus

Jag betalar 99:-/månad (ökat till 149:-/månad) i 3 månader för 100G/månad, och sen 299:-/månad, utan uppsägningstid. De kör i 3,s nät.

Jag har en "snikdongel" som bara rullar i 3G, men har inga problem att se filmer eller streama.

"Kanske...." rullar det bra för att jag bor i Stockholm och har bra förhållanden....

Har dongeln i en 2 meters förlängning och använder folie, för att förstärka riktningen och för att få bort lite onödig strålning rent fysiskt.

Summan = Helnöjd!

 

På förekommen anledning kan väl "foliehatt" kommentarerna få stanna.... utanför.....

låt den feta damen sjunga först innan helt ovidkommande kommentarer frestar delar av mig att lägga in en kommentar som kan rendera mig en varning.....

 

(haha! vem blir först......?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

50 minuter sedan, Phenomen säger:

En sak jag har märkt är att "nedgraderar" man, så funkar dessa donglar bättre :ph34r:

Nedgraderar på vilket sättt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

själv är jag intresserad av att ha min laptop både i bilen husvagnen och stugan för

att göra ¨bankärenden osv.  Har man inte tillgång till wifi nätverk där man befinner sig

är det bara glömma via mobila nätet då det blir för dyrt. Även surf via mobiltelefonen ter sig

okontrollerat dyrt då jag upplever att de som använder det är mjälkkossor till en penninghungrande operatör...trist.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, hottiz säger:

själv är jag intresserad av att ha min laptop både i bilen husvagnen och stugan för

att göra ¨bankärenden osv.  Har man inte tillgång till wifi nätverk där man befinner sig

är det bara glömma via mobila nätet då det blir för dyrt. Även surf via mobiltelefonen ter sig

okontrollerat dyrt då jag upplever att de som använder det är mjälkkossor till en penninghungrande operatör...trist.

Med så liten användning av nätet som bankärenden osv måste ju t ex Hallon Liten för 99 kr/månaden med 6 GB (student/55+) eller 4 GB (övriga) data räcka till med god marginal och då har man fria samtal och SMS också. Till och med Vimlas abonnemang med 2 GB räcker ju till. Eller tycker du att 99 kr/månad är okontrollerat dyrt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Halebop kontantkort med extra surf är ett alternativ, speciellt som man kan spara surfen i sex månader om man nu använder väldigt lite. De andras abonnemang gäller (om jag minns rätt) bara en månad för påfylld surf.

Dock är det dyrt att ha i mobilen och ringa osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telia har ju slutat sälja donglar...kompis har sådan och han kan surfa överallt

och betalar bara den tid han är uppkopplad...på stugan har jag oftast bara gsm nätet svag 3 men ingen 4G

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...
seniorsurfarn

Jag har en ca 10-12 år gammal Asus laptop. Uppgraderad från Win7 till Win10.

Den har 3 st USB-uttag.

Jag har USB-sticka Huawei med SIM-kort från Tele2. Funkar bra -

MEN BARA PÅ ETT AV DE 3 USB-UTTAGEN!

(Nu skall jag leta nytt abb., pga Tele2:s prishöjning)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

57 minuter sedan, skrev seniorsurfarn:

Jag har en ca 10-12 år gammal Asus laptop. Uppgraderad från Win7 till Win10.

Den har 3 st USB-uttag.

Jag har USB-sticka Huawei med SIM-kort från Tele2. Funkar bra -

MEN BARA PÅ ETT AV DE 3 USB-UTTAGEN!

(Nu skall jag leta nytt abb., pga Tele2:s prishöjning)

 

 

 

Nu gissar jag. Kan det vara så att din laptop har olika usb-versioner på uttagen? Det är ju bra att ett uttag fungerar i alla fall.

https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/dator/externa-anslutningar/usb

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...