Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Inget ljud från datorn


Torsten27

Rekommendera Poster

Hur kan man återfå ljud till filmer sparade i datorn?
Filmerna är  egenskapade. De går att spela upp
i TV med det ljud jag tillfogat filmerna.
men saknar ljud när det visas på datorskärmen.
 
Datorn har alltså förlorat förmågan
att återge ljud trots att alla kablar är anslutna.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ljudet fungerar i Tv:n från datorn till Tv:n, men ej när datorn är inte ansluten till Tv:n?

 

Alltså inget ljud ur datorn när den inte är ansluten till Tv:n, alltså utan kabel eller annat?

Är det korrekt?

Har du kollat nere i högra hörnet på skärmen att högtalaren inte är avstängd, 0 %?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har kollat nere i högra hörnet.  Ljudreglaget är ett fört i rikttning bort  frånn nolläget

Torsten 27

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu erhållit ljud från högtalarna men det är mycket svagt trots inställning på max.

Har inte lyckats öka ljudstyrkan

Torsten27

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högerklicka på ljudikonen i nere din tray

Klicka upp Uppspelningsenheter.

Väl den du vill spela via, testa ljudet.

Låg volym? Windows kan reglera volymen ut men det spelar även roll vad för volym dina högtalare har. Hitta en balans.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för dina råd. Jag har  gjort det du tipsar mig om och jag får fram ljud men det är ytterst lågt.

Hur och varför det blivit som det nu är kan jag inte lista ut. Ljudet har fungerat åtskilliga år men

alltså inte nu

Torsten27

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara så enkelt att kontakten inte sitter i helt som den ska i endera änden. Då kan man få ett svagt ljud.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt råd!  Jag har nu känt på alla kontakter. De är många. Jag tyckte att en av dem glappade en liten, liten aning men det var inte orsaken. Någon förbättring har jag inte lyckats uppnå.

 

Nyss besökte jag youtube för att kolla ljudet därifrån. Det ljudet var helt OK.

 

Det är många vänliga människor här på EFORUM. Kanske , dyker det  upp det förlösande rådet, om inte får jag invänta min sons nästa

besök. Den yngre generationen har kläm på det mesta i datorvärlden

Torsten27

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min son var här nyss. Han har nu ordnat det så att jag kan höra musik i den del av mina filmer. Han säger att han gjort det genom att ändra från VLC  Media Player ( som jag genomgående med framgång använt under flera år) till  Windows Media Player,   

Följden har blivit att ljudet fungerar på en del av mina filmer men inte för andra.

 

Jag fruktar att jag kommer till rätta med mina ljudproblem endast om jag kan engagera min son under längre tid, en tid han ofta inte har tillgång till.

 

Han säger att system med  tiden "ruttnar" och att man egentligen behöver göra ominstallation av "hela rasket" något som varken han eller jag vågar ge oss på.

 

Datorer, deras funktionssätt och beteenden är verkligen  svårtolkade och svårstyrbara.

 Min förhoppning är att bland alla medlemmar här finns någon  kan ge mig tips som leder mig till framgång vad ljudet gäller.

Torsten27

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är iofs ett gott råd att installera om ibland. Det kan ta både mer eller mindre tid än du tror. Det viktiga är att ha koll på alla ens uppgifter som behövs, göra kopia av allt man har (fast backup har man ju alltid) osv.

Men det verkar som att

  • Ljudet i sig fungerar. Startar du film på youtube får du ljud i full styrka, som du vill
  • Vissa filmer ger inget/svagt ljud i, främst, VLC.
  • Flera filmer fungerar och ger fullgott ljud i Windows Media Player.

Då kan vi tolka problemen som att

  • Någon inställning i VLC är fel, någon codec där kanske felkonfigurerad. VLC har egen uppsättning codecs. Kanske testa installera om VLC helt och hållet?
  • WMP använde systemets codecar, dvs rutiner för att avkoda bild och ljud. Om en del fungerar, en del andra inte kan den specifika codec som behövs saknas i systemet.

Om du startar filmen i VLC, tryck CTRL+J, så ska du få upp de codecs som används.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är tacksam för de välvilliga förslag jag fått. Tyvärr märker jag att min kunskap inte är helt tillräcklig för att följa de råd jag fått. Men jag skall inte ge mig än. Nu har jag vidarebefordrat dina  synpunkter till min son som lovat ta dem till ledning när han får  tid

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Tyvärr tycks det inte gå att som bilaga här lägga in en mpg-fil. Den kunde ha visat vilket resultat trycknintgen

Ctrl+J skulle ha givit.

Torsten27

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Torsten27 säger:

 

 

Tyvärr tycks det inte gå att som bilaga här lägga in en mpg-fil. Den kunde ha visat vilket resultat trycknintgen

Ctrl+J skulle ha givit.

Torsten27

Antagligen inte ett tillåtet format för bifogade filer utan du får högerklicka på din mpg-fil och välja Skicka till -> Komprimerad mapp för då kommer en komprimerad mapp (zip-fil) att skapas och den kan du bifoga till ditt svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Film (I rörelse en film från 2009 kommer här i komprimerad mapp. Jag hoppas filmer visar varför den inte ger ifrån sig ljud när den ligger lagrad i min dator men gör det när jag återger den i min TV.

 

Cecilia, kanske du givit mig det avgörande tipset. 

 Ett ett stort tack till dig och alla andra hjälpare.

Nu kommer denna lilla film som visar min sondotter i fyraårsåldern. I dag är hon 13 år. 

Ljudet är i den här filmen är helt avgörande för att filmen skall vara värd att se.

Torsten27

I_rörelse.zip

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då ska vi se. Ljud i båda VLC och vad för program Win 10 slängde upp i helskärm

VLC säger

Kodek: Windows Media Audio 2 (WMA2)

samt

Kodek: Windows Media Video 9 (WMV3)

Dvs i praktiken MPEG4-kodad bild och ett ljudformat som Windows definitivt känner igen. Inget fel på filmen/filen den fungerar.
Det jag kan se i VLC är att du kan reglera ljudet i denna meny:
image.png.79383884dca177e4f09554bf6d19d4f1.png

och codec info kan du fram via verktyg -> codec-information (CTRL-J)

Av intresse där är om VLC hittar samma som jag .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det här en film där ljudet inte fungerar hos dig?

 

Jag får bra ljud när jag spelar upp filmen på min dator i VLC. Det kanske är dags att du berättar vad du har för dator och högtalare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den infon säger mig tyvärr ingenting förutom att det är ät underligt att du har 16GB minne men bar 1,92GB tillgängligt.

 

Vad jag undrade över vad det är för dator t.ex. ASUS, ACER eller HP o.s.v. Vad du har för ljudprogram på moderkortet? Öppnar du Enhetshanteraren och Ljud ser vad du har.

 

Jag har Realtek på min dator och då har jag nere till höger på skärmen en till ljudikon förutom Windows ljudikon och högerklickar jag på den och väljer Ljudhanterare får jag upp programmet. Där finns en volymkontroll och är den satt på noll får jag inget ljud i högtalarna men i TV:n fungerar ljudet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig tänkt på frågan  vilket fabrikat min dator har men jag såg nyss beteckningen SAMSUNG  på skivfacket.

 

Jag har som du föreslagit öppnat Enhetshanteraren  och där funnit följande text, som jag inte till någon del vet vad den kan betyda 

LJUD - VIDEO- OCH SPELENHETER

Audioengine 2r

HD Pro Web cam C926

High Definition Audio-enhet

HyperX 7,1 Audio

Realtek High Definition Audio 

 

Sedan jag gjorde föregående inlägg  har jag upptäckt  att de filmer som inte återger inspelat tal och inspelad

musik är de  med ljudbeteckningen VLC. Jag  känner på mig att det är dags för mig att på nytt ladda ner VLC

eller att sluta använda den.

 

Jag tackar dig och alla andra som så vänligt givit mig råd. Jag är säker på att hjälpen jag fått kommer att ge

mig möjlighet att återvinna de ljud jag saknat. Därmed avslutar jag  mitt hjälpsökande i ljudfrågan

Torsten 27

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...