Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

mycket konstigt problem..


Spac3man

Rekommendera Poster

när jag gick in på en sida på internet, en jobbsida inget specielllt, så gick det inte att läsa texten på sidan.
använde chrome  btw.
och jag fick upp ett meddelande om att jag var tvungen att installera någon teckenläsare eller något sånt för att det skulle gå att läsa sidan. jag tog hem och installerade det som webläsaren ville men när jag tryckte på run så hände ingenting och sidan såg likadan ut.
efter ett par försök så lade jag ner och stängde ner chrome. 

upptäckte sedan att jag inte kunde öppna några bilder som låg i en mapp på skrivbordet som jag hade lagt över från telefonen. bilderna är jpg-format men det har även lagts till .GDCB på slutet av varje fil.

upptäckte att det även hade hamnat en fil på skrivbordet som heter GDCB-DECRYPT.txt
i den står följande: owhBHoU.png
filen ligger överallt utspritt på alla mina partitioner. jag gjorde en sökning i utforskaren och tog bort över 300 filer med detta namn. men det finns mer kvar.

jag körde en check med mitt avira antivirus och det tog i alla fall bort filen/filerna som jag tog hem i chrome för att tyda tecknen tidigare. men jag kan fortfarande inte öppna bilderna på skrivbordet.

vad kan jag göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där är så kallad ransom-ware. Det enklaste och säkraste sättet att bli av med det är att formatera om hårddisken och installera om windows och alla program på nytt. Och så får vi hoppas att du har backup på viktiga filer.

 

Det kommer antagligen inte hjälpa att betala jönsarna något dom har i själva verket inget intresse av att hjälpa dig, dom vill åt dina pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

51 minuter sedan, .M säger:

Det där är så kallad ransom-ware. Det enklaste och säkraste sättet att bli av med det är att formatera om hårddisken och installera om windows och alla program på nytt. Och så får vi hoppas att du har backup på viktiga filer.

 

Det kommer antagligen inte hjälpa att betala jönsarna något dom har i själva verket inget intresse av att hjälpa dig, dom vill åt dina pengar.

har windowsimagebackup som jag skapat plus backup på det som ligger på partitionerna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då använder du lämpligen dem för att återställa Windows och dina filer. Det är bäst att göra det eftersom man inte kan lita på att Avira verkligen har lyckats få bort allt skadligt.

 

Det står en del om Gandcrab på sidan https://www.bleepingcomputer.com/news/security/gandcrab-ransomware-distributed-by-exploit-kits-appends-gdcb-extension/ om du vill veta mer om det.

 

Eftersom du skriver att det var en helt normal webbplats du besökte, som inte borde ha skadlig reklam, kan du försöka meddela företaget bakom den om vad som hände.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Spac3man säger:

har windowsimagebackup som jag skapat plus backup på det som ligger på partitionerna

 

8 timmar sedan, Cecilia säger:

Då använder du lämpligen dem för att återställa Windows och dina filer. Det är bäst att göra det eftersom man inte kan lita på att Avira verkligen har lyckats få bort allt skadligt.

 

Det står en del om Gandcrab på sidan https://www.bleepingcomputer.com/news/security/gandcrab-ransomware-distributed-by-exploit-kits-appends-gdcb-extension/ om du vill veta mer om det.

 

Eftersom du skriver att det var en helt normal webbplats du besökte, som inte borde ha skadlig reklam, kan du försöka meddela företaget bakom den om vad som hände.

 

yes tackar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...