Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Muspekare som fastnar på skärmen.


Mattias_74

Rekommendera Poster

Jag kan inte använda min dator (ASUS X552C) i normalt läge. Jag trycker på strömknappen och loggar in på datorn. Muspekaren har en tendens att fastna på skärmen efter några minuter och förvandlas ibland till en ring som snurrar i all oändlighet. Bifogar en bild på hur det kan se ut på min dataskärm.

Jag har testat att starta om datorn flera ggr men det är samma problem hela tiden - muspekaren fastnar ideligen på skärmen.

 

Det går att köra datorn i felsäkert läge. Jag kan då surfa/mejla som vanligt men det är åtskilliga appar som inte fungerar. Ljuduppspelningen är t.ex. inaktiverad och jag kan inte öppna filer i något av Office-programmen (Word, Excel m.fl.).

 

Det här börjar bli väldigt frustrerande, jag har nu dragits med detta problemet i 45 dagar.

Vilken/vilka tjänst(er) är det som gör att muspekaren fastnar på skärmen? Hur löser jag detta?

Min dator går på Windows 10 Home.  

 

Tacksam för alla tips o råd!

/Mattias

Muspekaren blir en ring.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förmodligen dålig hårddisk?

 

Filer kan vara corrupta när de läses in och då kan det bli fel med mus/annat?

 

Kör datorn i felsäkert läge och ladda ner allt viktigt du vill ha kvar bilder/dokument m.m. på ett USB minne/hårddisk om det går utan att datorn hänger sig och om det går att komma åt USB i fels.läge.. 

 

Sen om detta fungerar kan du köra en surface-test med Minitool eller ett program du kanske använder för att testa detta med.

Inte säkert att det går att installera programmet om hårddisken är dålig, men spara allt först.

Har du tur så är det något annat som spökar att gå vidare på.

 

Annars får man testa disken i en annan dator för detta.

 

https://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något som slukar en massa systemresurser? (Typ uppdatering av antivirusprogram, genomsökning osv..)

Öppna aktivitetshanteraren det första du gör och klicka så att processor resp. minne sorteras med högsta värde överst.

Invänta problemet och studera vilka processer som (ev.) stjäl kraft.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm...har svårt att tro att det är hårddisken som är dålig (?). Jag började använda min dator i december 2014. Den har alltså nu cirka tre år på nacken.

Jag har sparat ner alla bilder/dokument på en extern hårddisk.

 

Kan surface-testet göras i felsäkert läge eller måste jag utföra det på datorn startad i normalt läge? Jag kan testa att ladda ner Minitool i felsäkert läge och sedan köra programmet i normalt läge.

 

11 hours ago, Vedex said:

Förmodligen dålig hårddisk?

 

Filer kan vara corrupta när de läses in och då kan det bli fel med mus/annat?

 

Kör datorn i felsäkert läge och ladda ner allt viktigt du vill ha kvar bilder/dokument m.m. på ett USB minne/hårddisk om det går utan att datorn hänger sig och om det går att komma åt USB i fels.läge.. 

 

Sen om detta fungerar kan du köra en surface-test med Minitool eller ett program du kanske använder för att testa detta med.

Inte säkert att det går att installera programmet om hårddisken är dålig, men spara allt först.

Har du tur så är det något annat som spökar att gå vidare på.

 

Annars får man testa disken i en annan dator för detta.

 

https://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har/hade ett liknande problem, dock fick jag aldrig upp någon ring, men prova att öppna kontrollpanelen, gå till energialternativ (tror jag det heter på svenska) och välj "Välj vad knapparna gör" eller liknande till vänster. Där bör det finnas en kryssruta att stänga av snabbstart. Kryssa ur den och starta om och se om det hjälper.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 hours ago, Mikael63 said:

Något som slukar en massa systemresurser? (Typ uppdatering av antivirusprogram, genomsökning osv..)

Öppna aktivitetshanteraren det första du gör och klicka så att processor resp. minne sorteras med högsta värde överst.

Invänta problemet och studera vilka processer som (ev.) stjäl kraft.

 

Jag startade upp aktivitetshanteraren på min dator. Bifogar en skärmdump hur det ser ut.

 

 

Aktivitetshanteraren 180216.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter din skärmbild så tänker jag nog hålla med Vedex, något knas med disk verkar det vara. Tycker inte du borde ha 100% diskt aktivitet. Kan du sortera den kolumnen så vi ser vilken process som verkar ha bekymmer med disken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man sorterar på en viss kolumn genom att klicka på kolumnrubriken och det kan nog vara intressant med både sortering på CPU och Disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2018-02-16 at 8:58 AM, .M said:

Efter din skärmbild så tänker jag nog hålla med Vedex, något knas med disk verkar det vara. Tycker inte du borde ha 100% diskt aktivitet. Kan du sortera den kolumnen så vi ser vilken process som verkar ha bekymmer med disken?

 

Här kommer en ny skärmdump på min Aktivitetshanterare sorterad på kolumnen Disk.

 

 

Aktivitetshanteraren_Disk.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2018-02-16 at 9:41 AM, Cecilia said:

Man sorterar på en viss kolumn genom att klicka på kolumnrubriken och det kan nog vara intressant med både sortering på CPU och Disk.

 

Så här ser aktivitetshanteraren ut sorterad på kolumnen CPU.

Vad betyder procenttalen som står ovanför de olika kolumnrubrikerna?

 

 

Aktivitetshanteraren_CPU.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2018-02-16 at 7:17 AM, .M said:

Jag har/hade ett liknande problem, dock fick jag aldrig upp någon ring, men prova att öppna kontrollpanelen, gå till energialternativ (tror jag det heter på svenska) och välj "Välj vad knapparna gör" eller liknande till vänster. Där bör det finnas en kryssruta att stänga av snabbstart. Kryssa ur den och starta om och se om det hjälper.

 

 

Ok, tack för tipset. Så här ser det ut på min dator > Kontrollpanelen > System och säkerhet > Energialternativ.

Du skriver "Välj vad knapparna gör". Vilken länk skall jag klicka på till vänster i bilden?

 

 

Energialternativ.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mattias_74 säger:

Vad betyder procenttalen som står ovanför de olika kolumnrubrikerna?

Det är summan av kolumnen, i fråga om minnet omräknat från MB till % av totalt RAM-minne och för disken omräknat från MB/s till % av maximal trafik.

 

Det ser ut som att McAfee antivirusprogram har för sig en massa. Känner inte till hur det fungerar men det kanske börjar skanna igenom för mycket så fort du startar datorn. Finns det några inställningsmöjligheter i det så att det inte skannar datorn precis vid uppstarten eller går det att ställa in någon sorts max-värde eller prioritet för hur mycket det får belägga datorn?

Om det inte är långt kvar på prenumerationen föreslår jag att du byter till något annat antivirusprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 hours ago, Cecilia said:

Det är summan av kolumnen, i fråga om minnet omräknat från MB till % av totalt RAM-minne och för disken omräknat från MB/s till % av maximal trafik.

 

Det ser ut som att McAfee antivirusprogram har för sig en massa. Känner inte till hur det fungerar men det kanske börjar skanna igenom för mycket så fort du startar datorn. Finns det några inställningsmöjligheter i det så att det inte skannar datorn precis vid uppstarten eller går det att ställa in någon sorts max-värde eller prioritet för hur mycket det får belägga datorn?

Om det inte är långt kvar på prenumerationen föreslår jag att du byter till något annat antivirusprogram.

 

Jag startade upp datorn i felsäkert läge. Öppnade sedan systemkonfigurationen och inaktiverade alla McAfee funktioner på fliken "Tjänster". Tryckte på OK följt av "starta om datorn". Bifogar här en bild på hur det ser ut i aktivitetshanteraren efter att jag har loggat in på datorn igen (i normalt läge). Min inaktivering av McAfee-funktionerna hade ingen effekt, muspekaren fortsätter att krångla och fastnar efterhand på skärmen. Jag testade att klicka på några av ikonerna på skrivbordet, ingenting händer! 

När det gäller mitt antivirusprogram så visade det sig att jag hade en provprenumeration på McAfee som har upphört. 

 

 

Aktivitetshanteraren_ASUS.jpg

McAfee.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 hours ago, Mikael63 said:

Du kan ju pröva att, tillfälligt, stänga av McAfee för att se om dina problem upphör, eller ej.

 

Jag testade att stänga av McAfee-funktionerna men det hjälpte tyvärr inte!...mitt problem med muspekaren kvarstår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avinstallera McAfee. Söker du på nätet, kommer du att se att det är flera som har problem med att det använder mycket CPU.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2018-02-15 at 9:55 PM, Mikael63 said:

Något som slukar en massa systemresurser? (Typ uppdatering av antivirusprogram, genomsökning osv..)

Öppna aktivitetshanteraren det första du gör och klicka så att processor resp. minne sorteras med högsta värde överst.

Invänta problemet och studera vilka processer som (ev.) stjäl kraft.

 

Här är en bild på aktivitetshanteraren efter att ha startat upp min dator i normalt läge.

McAfee Scanner service ligger högst i tabellen...

 

 

Aktivitetshanteraren_v3.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

37 minutes ago, vertpre said:

Avinstallera McAfee. Söker du på nätet, kommer du att se att det är flera som har problem med att det använder mycket CPU.

 

Ett stort tack för tipset!! Det ledde till en efterlängtad "DNA-träff". Jag avinstallerade McAfee (med tillhörande program) och startade om datorn. Nu är problemet med muspekaren plötsligt som bortblåst. Där ser man, det var genom att analysera CPU-användningen som vi kunde lokalisera felet.

Bifogar här en bild på min aktivitetshanterare efter avinstallationen av McAfee-programvaran. Lägg märke till att CPU- resp. Diskanvändningen har reducerats kraftigt. Jämför procenttalen med mina tidigare bilagor längre upp i denna tråd!

Skönt! Nu kan jag äntligen använda min dator normalt igen. :-)

 

Aktivitetshanteraren_v4.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

51 minutes ago, Cecilia said:

Ett antivirusprogram som inte är uppdaterat gör just inte någon nytta så avinstallera McAfee som sagt samt kör sedan deras särskilda städprogram MCPR: https://service.mcafee.com/webcenter/portal/cp/home/articleview?articleId=TS101331

 

Hej Cecilia! Jag fick samma tips av "vertpre" i denna tråd 10 minuter innan du postade ditt inlägg. Ni hade båda rätt. Det var genom att avinstallera McAfee-programvaran som problemet med min muspekare kunde elimineras. Såväl CPU- som diskanvändningen har nu reducerats kraftigt. Jämför mina skärmdumpar längre upp i tråden. Ett stort tack för all hjälp! Nu kan jag äntligen börja använda min dator normalt igen. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, Mattias_74 säger:

Ett stort tack för tipset!! Det ledde till en efterlängtad "DNA-träff". Jag avinstallerade McAfee (med tillhörande program) och startade om datorn. Nu är problemet med muspekaren plötsligt som bortblåst. Där ser man, det var genom att analysera CPU-användningen som vi kunde lokalisera felet.

Bifogar här en bild på min aktivitetshanterare efter avinstallationen av McAfee-programvaran. Lägg märke till att CPU- resp. Diskanvändningen har reducerats kraftigt. Jämför procenttalen med mina tidigare bilagor längre upp i denna tråd!

Skönt! Nu kan jag äntligen använda min dator normalt igen. :-)

 

OK, men en anledning till att McAfee scanner service tog så mycket CPU och att disken låg på 100 % kan vara att disken är dålig och att McAfee hade problem att söka igenom den. Därför sökte programmet igenom disken om och om igen. Du borde kontollera disken med något av de program som finns att hämta hem på nätet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minutes ago, vertpre said:

 

OK, men en anledning till att McAfee scanner service tog så mycket CPU och att disken låg på 100 % kan vara att disken är dålig och att McAfee hade problem att söka igenom den. Därför sökte programmet igenom disken om och om igen. Du borde kontollera disken med något av de program som finns att hämta hem på nätet.

 

Ok. Vilket/vilka program rekommenderar du för detta ändamål? Jag känner själv inte till något bra program.

Vad menar du med att disken är dålig? Är det samma sak som att det är ont om ledigt utrymme på disken?  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan prova CrystalDiskInfo. Det fungerar med alla Windows versioner från XP och upp. Disktillverkarna har också sina egna program för att testa disken. Du kan också högerklicka på disken och välja Egenskaper - Verktyg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte samma sak som brist på ledigt utrymme utan att endel sektorer inte går att läsa. Du bör helst använda diskens tillverkares testprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...