Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Filtyp - Öppnas med....


Novisan

Rekommendera Poster

När jag högerklickar på en fil kan jag ju välja vilket program den ska öppnas med.

Plötsligt saknas här ett program som jag använder mycket. Jag förstår inte hur jag ska navigera för att hitta det programmet och kunna ändra.

Jag vet var programmet ligger under C: men inget där som jag förstår hur jag ska  använda mig av det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att som du säger, högerklicka på filen, välj Öppna med -> Välj en annan app. Sen skrollar du längst ned och väljer valet Fler appar och sen skrollar du längst ned en gång till och väljer Sök efter en annan app på den här datorn. Då borde du få en dialog där du kan bläddra fram ditt program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är så jag gjort. Jag kommer då till C: och kan öppna Program. I den mappen finns olika filer till det program  jag söker, Inget av detta går att klicka för att välja.

Det här har aldrig varit ett problem förut. Jag ändrar ofta på detta sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Programmet som du använder mycket - kan du starta det på annat sätt? Genväg i Startmenyn kanske? Högerklicka på den och kolla egenskaper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller se om ditt program finns med i listan:

Inställningar - Appar - Standardappar - Ange standardappar

Om programmet finns där klicka på det och sen på antingen "Ange det här programmet som standardprogram" eller "Välj standardinställningar för programmet".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara ett program som går att köra utan installation och ligger ex. på skrivbordet eller bland hämtade filer eller så?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mikael63 säger:

Programmet som du använder mycket - kan du starta det på annat sätt? Genväg i Startmenyn kanske? Högerklicka på den och kolla egenskaper.

Programmet finns i Start men det går inte klicka och se egenskaper på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Pelle Penna säger:

Kan det vara ett program som går att köra utan installation och ligger ex. på skrivbordet eller bland hämtade filer eller så?

Det är ett installerat program

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Cecilia säger:

Eller se om ditt program finns med i listan:

Inställningar - Appar - Standardappar - Ange standardappar

Om programmet finns där klicka på det och sen på antingen "Ange det här programmet som standardprogram" eller "Välj standardinställningar för programmet".

Programmet finns under Appar och funktioner.

Jag klickar sen på  Standardappar . Här finns programmet under fotovisare.

Längst ned finns Välj standardappar efter filtyp.

Jag hittar filtypen som heter .grd. Vi den står felaktigt program. Om jag klickar på den får jag valet att välja från App store. Där finns inte den jag söker.

Andra filer som tillhör programmet är inga problem att ändra så det öppnas i rätt program. 

Detta ändrades då jag gjorde en nyinstallation av samma program men i senare version. Jag har alltså 2 program (olika gamla) som jag kör beroende på vad jag ska göra. 

.Grd som jag har problem att styra till rätt program öppnas bara i det nyinstallerade programmet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Novisan säger:

Detta ändrades då jag gjorde en nyinstallation av samma program men i senare version. Jag har alltså 2 program (olika gamla) som jag kör beroende på vad jag ska göra. 

Att göra så fungerar inte med alla program, t ex därför att program har filer på andra ställen än i program-mappen och har man otur använder både nya och gamla versionen samma mappar och filnamn samt motsvarande för programmens information i registret.

 

Har programföretaget något forum eller annan möjlighet att fråga dem om det är möjligt att ha två versioner installerade?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har länge haft båda vers. i min dator utan problem. Pga lite strul med den senare fick jag installera  om den.

Företaget har både forum och support så jag ska kolla där.

Tack för all hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ställt frågan till företagets support men har inte fått något svar än.

Jag återkommer då jag får svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag fick ett svar som ju inte var något svar.

De svarar att jag ska högerklicka på en bild och välja egenskaper och sen ändra hur den ska öppnas. Det var ju just det som var problemet. Det program jag ska öppna med finns inte med där och det förklarade jag.

Jag installerade om programmet och det löste sig bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...