Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Internetradio


littlejoe

Rekommendera Poster

Jag har en iMac från 2009, med OS X El Capitan, samt en CD-spelare Marantz  M-CR610. Jag har mobilt bredband från Tele2 och har nyligen inrättat trådlöst nätverk med modemstickan som WiFi-punkt. Detta fungerar strålande i iTunes: jag kan lyssna på alla mina musikfiler via CD-spelaren och mina  högtalare, likaså provlyssna på iTunes.  Jag har dock ännu ine laddat ned nånting därifrån. Men internetradion gäckar mig. Allra första gången hamnade jag direkt i bandyfinalen, men på alla senare försök har jag visserligen lyckats navigera mellan P1, tre stycken P2-kanaler och diverse P4-stationer. Men jag får, med ett enda undantag ingen kontakt med dem. Däremot har CD-spelaren en FM-mottagare, men mitt intryck är att internetradion har bättre ljud, mindre brus bl a. 

Vad kan problemet vara? Jag undrar också vad som går att styra från datorn, t ex om jag surfar mig in på någon av de här kanalerna, finns det något enkelt sätt att få över mottagningen till CD-spelaren? I iTunes är det ju så enkelt som att man nånstans i övre vänstra hörnet kan välja enhet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag ingen mac eller Marantz.

 

Hur är det med Marantz-appen, kan du inte styra dina val den vägen?

Verkar finnas en app för Andriod om man nu har en sådan telefon och inte iPhone?

Inte säker om P2-P4 fungerar med utländska appar om det inte kommer från Sverige(streamingen alltså).

Har du en bra antenn till din Marantz så bör du få bra ljud ur den, streamingen kan vara av låg kvalitet över nätet om man inte betalar extra för högre bits.

 

Någon kanske har bättre förslag om detta?

L_01.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack. Jag installerade appen, men den hjälpte inte. Den är i själva verket bara en lite raffigare fjärrkontroll. Det blev dock tydligt att de där SR-stationerna inte kunde anknytas (och numera kan jag inte navigera mellan dem alls). För FM-mottagaren gav den snabbare skifte mellan kanalerna, men efter ett tag försvann alla inställningarna. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...