Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
AnnaK

Skapa ord affisch (likt ortsnamn affisch)

Rekommendera Poster

iPelle
11 timmar sedan, AnnaK säger:

Tips på bästa sätt att skapa en affisch med ord likt de affischer med ortsnamn som finns ex den här https://www.wallstars.se/tavlor/876-jamtland-poster-sveriges-lan-posters.html

Har testat kolumnet och spalter men får inte till det. 

Tack på förhand!

Det går att göra i gratisprogrammet Gimp bland annat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
MH_

Hej. Skall du göra det helt manuellt?

Testat WordArt som finns i Word. Det ligger under

Infoga->text->wordart

välj en av de färdiga (trista) stilarna Skriv in en text i rutan (typ strömsund).  Sen kan du fixa storlek, texteffekter, orientering osv för din lilla ruta.  Och du kan släpa runt den som du vill. Du borde kunna fylla på tills det blir som du tänkt dig.

Om du tänker dig något automatisk (t.ex storlek efter befolkning eller liknande) så är det knappast ett ordbehandlingsprogram som är rätt verktyg. Det används ju på olika webbsidor för att visa relationer osv så jag misstänker att det finns färdiga komponenter men då killgissar jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
AnnaK

Jo, jag hade tänkt att göra manuellt. Inser att Word kanske inte är det bästa programmet men har lite begränsning på program. Går ju förstås med WordArt likaväl som vanliga textrutor, men tänkte mer på kolumner eller spalter för att underlätta placering av ord. Men har släppt tanken med Word nu, var svårt att få till, letar ist gratis pgm som nämns ovan där man kan göra ord moln.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...