Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skärmen är svart start av datorn!


Edzer

Rekommendera Poster

Hej

Min dator gick precis sönder och jag och vet inte riktigt varför så undrar om någon av er vet.

Det började med att jag spelade som vanligt som jag hade gjort felfritt i ca 2 år. Efter ett tag började min dator stänga av sig själv  och tänkte då att den blev överhettad så jag blåste  ur den och jag kunde försätta spela ett väldigt långt tag innan den började lägga av igen så jag blåste ur den igen och kunde fortsätta spela. 

Fast på senare tiden har det blivit värre den har fryst helt och jag har fått ett antal bluescreens. En bluescreen med koden "Page_Fault_In_NONPAGED_Area"

Misslyckades: BEDaisy.sys

 

Fast sista tiden när datorn kraschat så blir ena skärmen brun och andra grå med blågråa sträck och det brusar i hörlurarna. För att starta om datorn är jag då tvungen att trycka på strömbrytare och det har fungerat flera gånger och så har jag kunnat fortsätta spela någon dag till tills den kraschar igen. 

En gång när jag klickade på strömbrytaren och skulle starta datorn igen så var skärmen bara svart och ingeting mer. Så jag klickade på strömbrytaren igen och samma sak hände igen. Fast sedan kom "automatisk reparation upp" och sedan "datorn diagnostiseras". 

Och man kunde välja bland olika alternativ.

 


Jag har testat att återställa datorn helt och att behålla mina personliga filer och jag har även testat att återställa datorn till en tidigare tidpunkt. Fast inget av dessa har gett resultat skärmen är fortfarande bara helt svart när jag startar datorn. Jag har haft min dator i ca 4 år nu.

IMG_1211.JPG

IMG_1212.JPG

IMG_1213.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att börja med.

 

Har du mer än en minnessticka så prova med endast en i något av minnes-sloten, se manual för rätt slot, eller bara ta ur den och sätt tillbaka den.

 

Fungerar den så byt till nästa och se om det går bra.

Kan var glapp med i minnes-slotarna om de fungerar efter detta.

 

Mekanisk hårddisk, om du hinner innan blåskärm eller i en annan dator kör en surface-test så det inte är något fel på läsytan på HDD:n

 

Moderkort, inte så ofta dessa fel, utan då är det helt dött, men har varit med om att moderkort kan krångla.

 

Tveksam om det är fel på nätagget eller för svagt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej,

 

Vad har du för dator: fabrikat och modell eller om det är ett specialbygge: moderkortets fabrikat och modellbeteckning?

Grafikkortets fabrikat och modellbeteckning?

Operativsystem?
 

Bedaisy.sys = BattleEye anti-cheat driver? Its the anti cheat engine built into DayZ

Skulle kunna tyda på att spelets anti cheat driver orsakar detta?

 

Kör du via Steam så högerklicka på spelet och i Egenskaper > Lokala filer > Verifiera integriteten hos spelfiler.

Liknande görs på Uplay och Origin om det är där spelet ligger under.

 

Kontrollera i Enhetshanteraren om det är någon gul symbol vid någon enhet som indikerar probelm:

Start > skriv enhets > i listan klicka på Enhetshanteraren

Fast detta kan vara problematiskt om du inte ens kan starta Windows.

 

Om det är fel på något minne så kör en minnestest: Guide - Minnestest

Och där används inte Windows överhuvudtaget, men du behöver nog använda en annan dator för att skapa ett bootbart media enligt instruktion.

 

Annars skulle det kunna vara problem med grafikkortet.
Har du möjlighet att testa ett annat grafikkort tex. att låna ett av någon kamrat?
Har ditt moderkort en inbyggd grafikutgång så anslut en bildskärm till detta och koppla från den andra bildskärmen.

Ja då bör du plocka ur grafikkortet innan och tänk på ESD-skydd använd ESD-handledsband som du ansluter till olackad ren metall på chassit, så du inte skadar elektroniken genom elektrostatiska urladdningar.

På vissa Asus moderkort sitter en låsflärp bak på PCIE-porten som man måste föra åt sidan innan grafikkortet kan lyftas ur.

Hur fungerar det nu?

 

Se till att du har senaste grafikdrivrutin installerad.


 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...