Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows "NOT"!!


Amandus

Rekommendera Poster

Tycker det är konstigt att folk tycker Windows är så bra, har kört Arch Linux nu i flera år på mina datorer köpte en laptop med SSD och Windows 10 Pro men jag måste säga att jag är väldigt besviken.

Uppdateringarna tar hur lång tid som helst, känns buggit och långsamt jämfört med Arch, har installerat Arch på laptoppen nu och den går som bara den snabb som attan, all hårdvara installerad och fungerar ypperligt.

 

Jag undrar varför så många använder Windows skräpet kan ju inte bara bero på spelutbudet?????? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows är ju förmonterat på nästan alla köpedatorer nu för tiden. Alltså man får det vare sig man vill eller inte. Många användare har inte kunskaper om några andra system.

Håller med om att som operativsystem har Windows aldrig varit någon höjdare, men marknadsföringen har varit superb. Som med videostandarden. VHS var överlägset sämsta systemet men det enda som överlevde. Tack vare smart marknadsföring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Smaken är som... men sanningen är att för många är det en tröskel att ta sig över att byta operativ. Hur man än vänder och vrider på det behövs det en del kunskap om unix för att hantera de flesta distributioner.

Många trampar vidare i gamla spår helt enkelt, inte minst med invanda program som fungerar (nästan enbart) på den plattform de är på.

Windows är en kompetent plattform, fungerar väldigt stabilt för många. Likaså macos.

 

Jag kan dock säga att jag inte förstår dem som kör Windows på en server dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat

 

Jag är nöjd med Windows men visst finns det problem varav ett är ett problem många har eftersom det oftast kräver omstarter. Det hänger ihop med det du nämner kontrollen som görs vad gäller säkerhet och backup systemet.  En anledning till att nästan alla kör Windows är väl just det du nämner själv och dessutom kompabiliteten till den programvara man använder. För min del gäller särskilt två program som kräver mycket god RT förmåga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amandus skriver

Citat

Jag undrar varför så många använder Windows

Några skäl

1) Man kan fråga när man har problem, både kolleger på jobbet och grannarna. För W är så vanligt.

2) Bank-ID funkar idag inte på Linux (Och funkade bara en gång för mig efter installation när det fanns Bank-Id till linux. Eftersom fungerande Bank-ID förutsätter man sparar kakor när webbläsaren stängs)

3) Hårdvara, köper man ny hårdvara, så finns det normalt drivare till Windows.

Tex till Lascar Easylog loggers tex EL-USB-3 finns inte mjukvara till Linux.

https://www.lascarelectronics.com/data-loggers/

Min skrivare Brother HL-54700DW har jag linuxdrivare till från Brother, funkar utmärkt med Brothers drivare, inte lika bra med de drivare som kom med Linux Mint.

Funderar nu på en färglaser.

Men inte f-n redovisar Prisjakt vilka OS som det finns drivare för när man kollar färglaserskrivare.

Min kamera, en Garmin Virb Elite, ska man få ut hastighet och acceleration tillsammans med filmen så måste man köra W.

Med linux får man enbart ut filmen.

4) Specialprogramm för tekniska beräkningar från olika företag finns till Windows.

 

5) Men när jag på ett möte för några är sedan frågade företaget om de appar de erbjöd kunderna också fanns till Windows blev svaret:

Citat

Apparna finns till Android och iPhone. Vi får se om Windows får någon spridning.

På jobbet var det ett tag för några år sedan krav på Windows mobiler. Men det är inte krav längre.

Kolleger väljer mellan Android och iPhone.

Så i det fallet har linux (Android är en linux distribution som köptes upp av och nu utvecklas av Google) slagit igenom.

Och det blev nog inga appar från företaget ovan till Windows på mobil. Eller vad tror ni ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-02-13 på 14:49, Hockke säger:

Windows är ju förmonterat på nästan alla köpedatorer nu för tiden. Alltså man får det vare sig man vill eller inte. Många användare har inte kunskaper om några andra system.

Håller med om att som operativsystem har Windows aldrig varit någon höjdare, men marknadsföringen har varit superb. Som med videostandarden. VHS var överlägset sämsta systemet men det enda som överlevde. Tack vare smart marknadsföring.

 

Win 10 har uppdateringarna fungerat bra kontra win 7 som kan ta lång tid?

Installerat många Win 10 datorer och de har uppdaterats mycket bättre än Win 7.

---------------------------------------------

Ang. VHS.

 

Smart marknadsföring?

Det var porrindustrin som tog över formatet.

 

Betamax som jag hade en gång spelade in text TV:n så man kunde se den dagar efteråt på bandet, vilket inte VHS:en klarade av.

Och att Betamax hade kortare speltid på banden som de ökade senare(>3tim), men för sent, och kassett-skatten som var 25öre/min då.

Dom tog bort skatten senare och sålde fler band på ett kvartal än 3 år har jag för mig?

Skolorna hade U-matic(sony) i många år genom en central som kunde visas upp i skolsalarna men var av större format då, liknade betamax kassetter.

Många studios körde detta med U-matic /digicam/betacam m.m med bl.a. SVT.

 

Betamax ypperlig bild, bättre än super VHS som kom senare, och även lika Video 2000 Philips.

Synd att Video 2000 kom för sent där man kunde vända på bandet för dubbel in/av-spelningslängd.

 

Var med då de första videoinspelningarna(VCR) visades för hemmabruk i Älvsjö-mässan på 70 talet, var en katastrof i bildkvalitet enligt mig, då av Philips och på då en tjock-TV av mindre format.

Stora blödningar i bilden och skärpan kass, blev ingen försäljnings-hit då tror jag?

 

En kassett öppnar man med skruvarna och vänder den nedåt annars flyger grejer omkring och svårt att få ihop igen, bandfönstret uppåt alltså om man vill fixa bandsallad/avbrott i kassetten.

 

Nu var historielektionen slut för de som är vakna och inte på lokal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...