Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Instabil Windows 10


Gustaf Roslund

Rekommendera Poster

Gustaf Roslund

Jag har en HP 15 Notebook PC med Windows 10. För några månader sedan började den konstra. När jag jämför tumnagel-bilder i två olika fönster, och jag går längre ner i fönstret så har jag bara några sekunder på mig att titta på bilderna innan handtaget som jag drar neråt med i fönstret hoppar upp till början igen, Samma sak händer när jag ändrar på filnamnet i tumnagel-bilden. Det är mycket irriterande. Vad kan jag göra åt felet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet!

 

Gäller det Utforskaren eller någon webbläsare?

Bifoga gärna en skärmdump, t ex från Skärmklippverktyget, där man kan se hur det ser ut och vad det är för handtag du menar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gustaf Roslund
14 hours ago, Cecilia said:

Välkommen till forumet!

 

Gäller det Utforskaren eller någon webbläsare?

Bifoga gärna en skärmdump, t ex från Skärmklippverktyget, där man kan se hur det ser ut och vad det är för handtag du menar.

Instabil Windows 10

Det gäller utforskaren Jag ska se om jag kan bifoga en bild.

image.png.ed27699094aa5f1f05da1c4d6841874a.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, skrollningen längs kanten i Utforskaren.

Går det bra eller blir det samma problem om du i stället använder pilarna rakt ovanför/nedanför det "handtaget"?

Eller hoppar med PageDown?

 

Ta fram Aktivitetshanteraren, fliken Processer, och försök se där vad som händer med CPU-värdet när du försöker skrolla med "handtaget".

 

Är det något problem att skrolla i mappar som innehåller väldigt många filer som inte är bilder, t ex mappen C:\Windows\System32?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gustaf Roslund
On 2018-02-16 at 1:29 PM, Cecilia said:

Okej, skrollningen längs kanten i Utforskaren.

Går det bra eller blir det samma problem om du i stället använder pilarna rakt ovanför/nedanför det "handtaget"?

Eller hoppar med PageDown?

 

Ta fram Aktivitetshanteraren, fliken Processer, och försök se där vad som händer med CPU-värdet när du försöker skrolla med "handtaget".

 

Är det något problem att skrolla i mappar som innehåller väldigt många filer som inte är bilder, t ex mappen C:\Windows\System32?

Ja samma sak händer om jag använder pilarna. Jag har kollat processorn

Cpu-Värdet ökar från o till 31% precis innan handtaget Skrollar upp automatiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det något problem att skrolla i mappar som innehåller väldigt många filer som inte är bilder, t ex mappen C:\Windows\System32?

Hur ändras CPU-värdet i det fallet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gustaf Roslund
On 2018-02-19 at 3:52 PM, Cecilia said:

Är det något problem att skrolla i mappar som innehåller väldigt många filer som inte är bilder, t ex mappen C:\Windows\System32?

Hur ändras CPU-värdet i det fallet?

Ja det händer samma sak Cpun går från 1till 36 när den skrollar upp automatiskt.

Jag vet att när jag uppgraderade Windows 8 till 10 så använde jag (64 bitar) det står någonstans att jag skulle ha det, om det kan ställa till problem när jag ser att de flesta andra program har (32 bitar)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, Gustaf Roslund säger:

Jag vet att när jag uppgraderade Windows 8 till 10 så använde jag (64 bitar) det står någonstans att jag skulle ha det, om det kan ställa till problem när jag ser att de flesta andra program har (32 bitar)

I stort sett alla har väl 64-bitars Windows men mest 32-bitars program.

 

Nu lyckades jag hitta många trådar om samma problem.

Här är ett förslag: Inställningar - Anpassning - Färger: ta bort bocken framför "Välj en accentfärg från min bakgrund automatiskt": https://www.drivereasy.com/knowledge/windows-10-scroll-bar-stays-on-top-when-scrolling-in-file-explorer/

 

Ett annat:

Citat

I was originally using a wacom tablet and was having the error. I switched to the default mouse and the error is fixed.

https://superuser.com/questions/1104585/windows-10-file-explorer-jumps-to-top-of-the-scrollbar

 

Ett tredje:

Citat

I think I found out what's causing this problem......It's the background slide show.

https://www.windows10forums.com/threads/if-i-open-a-folder-and-scroll-down-after-6-seconds-it-jumps-back-to-the-top.1155/ inlägg 11

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gustaf Roslund
Just now, Gustaf Roslund said:

 

Tack så mycket för svaren Problemet löst.

Inställningar - Anpassning - Färger: ta bort bocken framför "Välj en accentfärg från min bakgrund automatiskt": Jag tog bort bocken Datorn är rolig att arbeta med igen.

Tack Gustaf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...