Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
gornil25

"Stockholmsspegel" på latin?

Rekommendera Poster

Jag är en inbiten samlare av äldre böcker om Stockholm (eller stockholmiana som samlarområdet kallas i antikvariatsbranschen). Har skapat en databas i MS Access för katalogisering av böckerna men funderar sedan en tid på att parallellt och traditionellt skriva ut och låta trycka katalogen. Lär inte bli en kioskvältare men kanske ändå kan intressera en och annan med samma samlarintresse. Alltnog, eftersom det huvudsakligen handlar om verk från 1500-tal till 1800-tal vill jag "skoja till" det hela genom att ha en lång beskrivande katalogtitel som är en pastisch på hur det kunde se ut förr i tiden. Så här har jag skissat:

Speculum Holmiense (Holmensis?)

Det är: en Stockholmsspegel eller den nu för tiden vittberömda Kungl. Residens-, Förvaltnings- och Huvudstaden Stockholm allt ifrån dess begynnelse intill närvarande tid; jämte nejden närmast som kallas Stockholms län i dess forna, och nu varande tillstånd, speglad i en samling tryckta skrifter.

I oskyldigt nöje, om än med flit och mycken möda, uti [xxxxx] böcker sammanställd samt dem som älskare är av Stockholmstraktens beskrivning, såväl historiskt-topografiskt som i andra avseenden, till tjänst utgiven av ........

Det inledande ordet ska alltså vara "Stockholmsspegel", men på latin. Mina latinkunskaper är ytterst begränsade. Speculum för spegel fixar jag, liksom nomina Holmiæ för Stockholm, men inte genitivändelsen på det sistnämnda. Holmiense, Holmensis eller något annat? Tacksam för hjälp. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Speculum Holmiae
Holmia är feminint och har genitivändelsen ae precis som Dianas blir Dianae på latin i Speculum Dianae (Dianas spegel), vilket var det latinska namnet på den italienska Nemisjön, vid sidan av Lacus nemorensis:
http://www.treccani.it/enciclopedia/nemi/

https://la.wikipedia.org/wiki/Holmia

Redigerad av mbgtmari

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vill tillägga att Speculum Holmiense, som du själv hade föreslagit, också är korrekt. Du har alltså använt dig av 3e deklinationsadjektivet holmiensis m, holmiensis f, holmiense n och valt den neutrala formen eftersom speculum är ett neutralt substantiv. Personligen föredrar jag Speculum Holmiae men den stockholmska spegeln (Speculum Holmiense) är, som sagt, också ett möjligt val.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dristar mig till att ställa en följdfråga. Ovan framgår att grundformen för Stockholm är Holmia och inte Holmiæ som jag hela tiden trott, kopplat till mitt stockholmianasamlande och hur man på titelbladet anger tryckort m.m. för verk författade på latin. Här några exempel:

Holmiæ, typis Meurerianis [1636]

Holmiæ, Henricus Cæsar [1638]

Holmiæ. Excudebat Ignatius Meurerus, anno 1655

Holmiæ, typis Meurerianis anno 1662

Holmiæ, Ignatius Meurer [1665]

Stockholmiæ anno 1676

Holmiæ, Henricus Keyser 1677

Holmiæ, excudit Nicolaus Wankiif, reg. typogr., [1677]

Holmiæ, typis Nicolai Wankivii typ. reg., [1685]

Holmiæ, typis Joh. G. Eberdt, anno 1686

Holmiæ, apud Theodorum Gotthardum Volgnau. Anno 1701

Holmiæ, literis Wernerianis, anno 1712

Stockholmiæ, literis Wernerianis. 1728

Stockholmiæ, Benjamin Gottlieb Schneider, a:o 1731

Holmiæ, typis Laurentii Salvii, [1751]

Holmiæ, typis Laurentii Salvii. Anno 1751

Stockholmiæ, typis et impensis Laur. Salvii, 1753

I stället för grundformen Holmia, som man väl skulle förvänta sig, anges tryckort sålunda undantagslöst i formen Holmiæ (eller Stockholmiæ). Handlar det om delvis dolda konstruktioner av typen ”Stockholm[stryck] av tryckare XXXX år YYYY” eller ”[tryckt i] Stockholm av tryckare XXXX år YYYY” eller något helt annat?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...