Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ändra funktionstangent till editera


embla

Rekommendera Poster

Har en Lenovo laptop (typ 2 år) där F2 betyder "höj volymen" medan Fn+F2 betyder Editera. Jag skulle vilja skifta betydelsen, så att F2 är editera vilket jag använder mycket mer, och Fn+F2 är "höj volymen".

Har även ett nyare Contour keyboard till min jobbdator - där jag har samma problem och där jag också skulle vilja ändra. Fast där är det ju på mitt lösa trådlösa tangentbord, medans min laptop (Dell) har F2= editera.

Hur kan jag ställa in det? Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ove Söderlund

När det gäller just Lenovo-datorer så kan man vanligtvis ändra standardläget för F-tangenterna genom att trycka Fn + ESC, varvid en liten lysdiod på Fn-knappen visar i vilket läge den är. Om Fn lyser = F-tangenterna är i standardläge, dvs F1-F12 fungerar som vanligt, t.ex. ALT+F4 för att stänga program. När den inte lyser så har F-tangenterna sin funktion som symbolen visar, t.ex. höja/sänka volymen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar! Tyvärr funkade inte Fn+Esc - det hade ju annars varit väldigt smidigt... ingen lysdiod... 

Har inte koll på hur man ändrar i Bios.Hur gör man det? (Googlade men hittade inte kring hur man ändrar funktion av tangenterna. Får väl testa och starta om den och se vad som dyker upp... Tack igen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du en ThinkPad kan det se ut så här. För komma in i bios kan det vara F1, F2, F11, del eller esc tangenten. Klicka på tangenten upprepade gånger vid start.

 

Klicka på Config och välj sedan Keyboard/Mouse och ändra F1 - F12 tangenter till Legacy. Klicka sedan på F10 för att spara och stänga bios.

 

image.png.c660b4f18447e71c5719b892dcbc4a74.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...