Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Spring Creators Update


vertpre

Rekommendera Poster

En ny stor uppdatering av windows 10 är på gång senare i vår. Nästa Windows 10 med kodnamn Redstone 4 verkar få namnet Spring Creators Update enligt rykten. Det ska tydligen bli en ganska omfattande uppdatering.

 

image.png.eb345d175195e2ce8601efb08c26f8cd.png

 

För den som orkar finns mer info här. https://thewincentral.com/windows-10-redstone-4-changes-new-features-28978/#Redstone_4_Top_New_features

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Cecilia nålade detta ämne

Upplever att Microsoft är på väg att måla in sig i ett hörn med sina uppdateringsnamn. Fall creators update, spring creators update. Dom kommer ju snart få slut på årstider.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Flyfisherman

Det kan vara värt att ha lite tålamod, för med Fall creators update var det en hel del problem i början som upptäcktes först efter att dom börjat rulla ut den uppdateringen och det tog lite tid innan Microsoft lyckats rätta till dom mer allvarliga problemen.

Personligen kommer jag att vänta så länge det är möjligt och till att börja med kan man ställa in att pausa nya funktioner i Windows update.

Start > Inställningar (lilla kugghjulet) > Uppdatering och säkerhet > Windows update > Avancerade alternativ > välj antal dagar att pausa funktionsuppgradering. Jag har valt minst en månad.
 

https://lifehacker.com/how-to-get-the-windows-10-spring-creators-update-right-1824715285

 

Citat

 

Of course, it might be worth waiting a little while to install the Windows 10 Spring Creators update. As GHacks’ Martin Brinkmann notes:

“I will wait at least a month before I even thing of upgrading production machines to the new Windows 10 version. Past releases have shown that things can go wrong terribly during upgrades and that Microsoft is busy fixing issues that come up after the release of the new Windows version.”

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Spring Creators Update som skulle ha släppts igår på patch-tisdagen har senarelagts i minst två veckor och skälen till detta man man nu bara spekulera i....

 

En sak verkar dock klar, precis som .M påpekat ovan att deras namn är rent av löjliga och det har tydligen varit många som påtalat detta och vilken förvirring det skapar med årstidsnamn. Så vi kommer nog att mötas av något annan än Spring Creators update. Vem vet, kanske det också är en av anledningarna till senareläggningen?


https://www.onmsft.com/news/waiting-for-windows-10-1803-rs4-spring-creators-update-final-sounds-like-nope-not-today

Citat

 

One possible reason for the “delay” may well be all in a name. A number of Microsoft watchers have been tweeting in recent days and weeks that the almost foregone conclusion name “Spring Creators Update,” which was mentioned in a Feedback Hub reference and also showed up in at least one of the latest RS5 builds.

 

However, and possibly with the reorganization of the Windows teams within Microsoft, the “Spring Creators Update” name appears to be out. Nobody seems to know what the new name is, and it could well be that getting marketing materials together for a new name could be slowing things down.

 

It’s even possible that Microsoft has hit a last minute bug or two, either in the OS release itself or in the release mechanism for rolling out the latest Windows 10 update around the world. Last week, Microsoft announced that a version of Windows 10 build 17133, thought to be the final build, was released first to the Slow Ring and then to the Release Preview Ring, a signal that the build was at least a candidate for an “RTM” version.

 

 

Som sagt, jag har inget emot att vänta i minst en månad (eller längre) efter den rullats ut och tills dess "ett antal buggfixar" genomförts via Windows update. För det kommer att vara buggar mer eller mindre allvarliga, sånt kommer man aldrig ifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TechRadar anser att uppskjutningen av uppdateringen beror på en allvarlig bugg ("blocking bug") som hittats nyligen enligt källor: https://www.techradar.com/news/windows-10-spring-creators-update-has-been-delayed-by-a-serious-bug

 

Så om man bestämmer sig för att installera uppdateringen redan nu så som Jessar94 skrev bör man vara beredd på problem och ominstallation av Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Buggen ovan blev sedan konfirmerad av Microsoft och ett till bygge har gått ut som release-kandidat och nu går ryktet om att uppdateringen kommer att heta April Update eller April 2018 Update och släppas i Windows Update den 8 maj (patch-tisdag), Räknas som en apriluppdatering eftersom det är då uppdateringen godkänns internt och går ut till datortillverkarna.

https://wccftech.com/864919-2/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som har koll på om det går att köpa en Windows 10 Pro licens med april update integrerad?

Behöver en W10 licens till, men väntar gärna om den har uppdateringen integrerad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Sicurezza:

Någon som har koll på om det går att köpa en Windows 10 Pro licens med april update integrerad?

Behöver en W10 licens till, men väntar gärna om den har uppdateringen integrerad.

Menar du att du vill ha Windows 10 med apriluppdateringen på ett USB-minne?

Det lär väl dröja lite innan det finns i handeln eftersom man väl just i dagarna bestämmer om senaste bygget är tillräckligt bra för att godkännas som årets våruppdatering.

 

Det går ju också att köpa Windows 10 som en lös licens och sen ladda ner Windows 10 från Microsoft. Vill man ha det enkelt får man vänta tills 8 maj (eller när nu MS lägger ut Windows 10 med apriluppdatering) eller följa det som står på länken som jessar94 länkade till i inlägg 3.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På ‎2018‎-‎04‎-‎26 på 17:13, skrev Cecilia:

Menar du att du vill ha Windows 10 med apriluppdateringen på ett USB-minne?

Exakt vad jag menar.

 

10 timmar sedan, skrev Cecilia:

Nu har Microsoft gått ut med att namnet blir April 2018 Update och det ska gå att ladda ner från dem på måndag (Seattle-tid) 30 april:  https://blogs.windows.com/windowsexperience/2018/04/27/make-the-most-of-your-time-with-the-new-windows-10-update/

En följdfråga.

Innehåller nedladdningen Windows 10 med April 2018 Update inbakad, eller bara April 2018 Update?

Ni som var varit med på resan kanske vet hur policyn är då nya stora uppdateringar släpps?

Windows 10 är helt nytt för mig sedan ca 2 veckor tillbaka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Sicurezza:

Innehåller nedladdningen Windows 10 med April 2018 Update inbakad, eller bara April 2018 Update?

Det är en komplett installationsfil som man själv kan bränna på en DVD eller lägga på ett USB-minne för att sen starta datorn från och göra en normal installation med. Det finns en del olika val som du kan se: https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Än så läge är det då Windows 10 med senaste höstuppdateringen men den sidan uppdateras efter släppet (om man ska gå på hur det var i höstas).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Cecilia:

Det är en komplett installationsfil som man själv kan bränna på en DVD eller lägga på ett USB-minne för att sen starta datorn från och göra en normal installation med.

Tack!

Då är det bara att hoppas att de fortsätter som tidigare och har en komplett installationsfil med apriluppdateringen.

I tidigare Windows (2000 och senare) så gjorde jag många egna installationsfiler med servicepacken inabakade. Tid för det har jag inte numer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får detta felmeddelande:

 

MediaCreationTool.png.115e62525f331cd6c8c23757dd5f54e3.png

 

Blev tvungen stänga av Windows-brandväggen med avancerad säkerhet för att kunna köra MediaCreationTool och ladda ner ISO-filen. Sedan funkade nerladdningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, skrev Avicii:

Får detta felmeddelande:

 

MediaCreationTool.png.115e62525f331cd6c8c23757dd5f54e3.png

 

Blev tvungen stänga av Windows-brandväggen med avancerad säkerhet för att kunna köra MediaCreationTool och ladda ner ISO-filen. Sedan funkade nerladdningen.

Har du gjort inställningar tidigare i brandväggen som kan tänkas ha förhindrat Media Creation Tool att kontakta Microsofts servrar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

43 minuter sedan, skrev Cecilia:

Har du gjort inställningar tidigare i brandväggen som kan tänkas ha förhindrat Media Creation Tool att kontakta Microsofts servrar?

Standard i Windows-brandväggen med avancerad säkerhet, är att blockera all utgående trafik. Sedan får man skapa regler för de program man vill/måste tillåta utgående trafik för. T.ex. IE, Outlook, Malwarebytes, Windows Update mm mm.

Det räcker inte med att tillåta MediaCreationTool.exe för utgående trafik. Något mer, men det hittar jag inte.

Man kan ju säga att Windows-brandväggen med avancerad säkerhet gör sitt jobb. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

cybertears

Jag valde att uppgradera denna gången då jag inte riktigt har tiden till en ominstallation. 

Riktigt fränt och datorn känns rappare på något sätt. Det som får mig lite bekymrad är att jag helt plötsligt fick en partition med enhetsbokstaven F som klagar på att jag har för lite diskutrymme. Kan inte dölja partitionen heller utan enbart ta bort den, lite knasigt. Vet inte om det är en del av återställningspartitionen som normalt inte ska synas i windows. 

 

Enheter.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

cybertears

Det var min första tanke också Cecilia, men det verkar inte gå. 

 

diskhantering.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick också en extra partition på en av mina datorer med bokstaven F: 301 MB ledigt av 908 MB fast den är tom.

Min andra dator fick ingen synlig extra partition. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde en ren installation.

Fick en liten partition på 549 MB (Reserverad av systemet) som ligger före C:, men den har ingen enhetsbeteckning.

Windows 10 Pro

Version 1803

 

Då är det bara några timmars tweakande för att få ett lättarbetat Windows. ;)

 

Snyggt och snabbt är det. :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev jessar94:

Det var min första tanke också Cecilia, men det verkar inte gå. 

 

 

 

2 timmar sedan, skrev Dixi:

Fick också en extra partition på en av mina datorer med bokstaven F: 301 MB ledigt av 908 MB fast den är tom.

Anledningen till att den skapades kan vara att tidigare EFI-systempartition var för liten för denna Windows-uppdatering (eller annan liten systempartition i Dixis dator).

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-windows_install/windows-10-upgrade-added-a-partition/9c2e8ad6-aee0-46b8-9674-dc427f70a646

Däremot är det ju mer underligt att den fick en enhetsbokstav.

 

Mer förklaringar finns här: https://www.tenforums.com/drivers-hardware/109077-new-1803-version-created-new-disk-partition-can-i-reclaim.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

cybertears

Är lite osäker på stegen i Harkanwar Singh svar då det iaf inte fungerar för mig. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...