Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med trådlös kommunikation


tomashag

Rekommendera Poster

Jag har en router DIR-842 från Dlink som har ett antal datorer anslutna, både trådlöst och trådbundet. De trådbundna fungerar utan problem när jag kör Bredbandskollen men de trådlösa får tvärstopp ibland. Detta varar någon minut sedan drar kommunikationen med Bredbandskollen igång igen med full fart. Jag har tre datorer anslutna trådlöst, en kör Win7, en kör Win10 och den tredje är en Ipad. När jag tittar på det trådlösa nätet med inSSIDer så ser jag inga störande nätverk men jag bytte trots det kanal men det gjorde ingen skillnad. Jag kör på 2.4GHz.  Signalstyrkan är hög, de båda trådlöst anslutna datorerna står alldeles intill routern. Vad kan förorsaka detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har min router på övre våningen bredvid min dator. När jag är på nedre våningen där min nya smart tv är, jag har kontakt med routern, men varför rör sej pilen så väldigt sakta när jag måste använda den?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, tomashag säger:

När jag tittar på det trådlösa nätet med inSSIDer så ser jag inga störande nätverk men jag bytte trots det kanal men det gjorde ingen skillnad

Menar du att det inte finns några andra trådlösa nätverk i närheten eller att alla andra ligger på en kanal som är långt ifrån den du använder?

 

15 timmar sedan, tomashag säger:

Signalstyrkan är hög, de båda trådlöst anslutna datorerna står alldeles intill routern.

Hur blir det om det är ett par meter mellan routern och datorerna i stället?

Kan du ställa ner signalstyrkan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inga andra nätverk över huvud taget, jag bor på vischan. :) Ipaden är inte i närheten av routern, så problemet borde väl inte vara för hög signalstyrka. Jag funderar på att uppgradera firmware i routern men måste vänta tills nätverket inte används.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grattis till ett ostört nätverk :thumbsup:

 

Kan du se på routerns lysdioder om det händer något där i samband med att det slutar att fungera?

Hur gammal är routern?

Hur varm blir routern utanpå?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget händer på lysdioderna när det krånglar, ungefär två år, inte speciellt varm.

Jag tänkte försöka med den router som jag fick i samband med fiberinstallationen,. en TG799TSvac Xtream, men jag får inte kontakt med den. Jag försöker ansluta med 192.168.1.1 men får inget svar från routern. Lysdioden vid LAN-kontakten blinkar och även nätverksdioden på fronten. Jag kör normalt på ett annat subnät, kan man ändra det till 1 och i så fall var? Datorn är inställd på att få en IP-adress tilldelad, men tittar jag med ipconfig så står den normala IP-adressen kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du prövat med att ansluta till Xtream-routern genom att ange datorns IP-adress men byta ut sista siffergruppen mot 1 eller 254?

Har leverantören av routern några anvisningar på hur man ansluter till den på sin webbplats?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att du menar att byta routerns IP-adress till .254 och ja, det har jag gjort. Telia säger bara att man ska logga in med 192.168.1.1 eller .254 och ange användarnamn och lösenord men så långt kommer jag alltså inte. Hur var det med min fråga om att byta subnät?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där om subnät förstår jag nog inte helt, men vilket subnät som ska användas i det lokala nätverket ställer man in i routern.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En del routrar som internet-leverantörerna skickar ut är nedstängda för att inte okunniga användare ska peta på saker de inte förstår och då orsakar problem, särskilt för supporten.

 

Många routrar kan man göra en reset/återställning på genom att trycka in t ex ett gem i ett litet hål för att komma åt en knapp som ska hållas intryckt i en viss tid.

 

8 timmar sedan, tomashag säger:

Datorn är inställd på att få en IP-adress tilldelad, men tittar jag med ipconfig så står den normala IP-adressen kvar.

Har du startat om datorn efter att ha flyttat nätverkskabeln från en router till den andra?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...