Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kommer inte in i BIOS ( F10 ), HP Elite 7100


BGAA

Rekommendera Poster

På denna dator har jag aldrig lyckats komma in i BIOS. Nu skulle jag verkligen behöva det för att ändra boot-ordningen. Har Googlat och provat allt jag hittat. F10, F10+shift, F10+ Del, F9 etc. Inget fungerar.

Datorn köpte på en konkursauktion efter en datorfirma. Kan det vara så att  BIOS på något sätt är spärrat så att ingen användare skall gå in o "fibbla" där?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trycker du en gång eller upprepade gånger på F10?

 

Du kan prova att nollställa BIOS. Stäng av datorn. Dra ur strömkabeln och plocka sedan ut det lilla batteriet som sitter på moderkortet. Vänta 5 min och sätt sedan dit det igen och starta datorn. Var batteriet sitter på din dator vet jag inte.

 

Det kan också vara så att tangentbordet inte fungerar förrän Windows har startat. Det har jag råkat ut för en gång när skulle installera Windows. Gick inte att få igång Windows skivan, oavsett vilka tangenter jag tryckte på. Jag hade som tur var ett annat tangentbord som fungerade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har själv en HP dator, som jag tar mig in i BIOS via F10 och F10, som du skrivit i rubriken, är rätt tangent för att komma in i BIOS i din dator också. Se "Check the F10 BIOS settings" här:
https://support.hp.com/my-en/product/hp-elite-7100-microtower-pc/4132189/document/c02240568

 

I min manual står det "Press F10 to BIOS Setup Options, ESC to exit. If you don't press F10 at the appropriate time, you must restart the computer and again press F10."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är en fungerande installation av Windows 10 i datorn så har jag för mig att om man håller nere Skift-tangenten när man klickar på knappen för att stänga av så kommer man att få upp flera alternativ och med något av valen kan man komma till BIOS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, va snabba svar. Tack alla!

Med snabba tryck samtidigt på F1 + F10 kom jag in i Bios. Med shift+F10 kom jag in "bakvägen" via nätverkskortet(?).  Nästa problem: USB är inte listat bland bootalternativen.

 

Det finns USB anslutningar på moderkortet.

AMIBIOS 2009 Rev 5.13   03/03/10

20180205_141818[1].jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förmodar att USB enheten är ansluten? Kontrollera att Legacy USB är satt till Auto. Vad är det du vill göra? Varför behöver du starta dator med en USB enhet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det förekommer väl att USB-enheter placeras in i någon annan Group. Har du undersökt om det finns något annat alternativ för grupperna än de synliga alternativen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Många USB portar finns det, men inget jag kan boota från.

Har gjort en bootbar USB systemavbildning i fall att...

Får väl nöja mig med att lägga W10 på en DVD.

Tack alla för hjälpen!

20180206_115626[1].jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är par saker som jag undrar över.

 

Har du hittat "Legacy USB" i bios och kontrollerat vad det står där. Alltså inte bilden du har lagt upp USB portarna.

 

Vad är det för USB enhet det gäller som du har sparat systemavbildningen på? Hårddisk eller USB minne?

 

Har du använt windows för att göra systemavbildningen och sparat på USB, blir inte den automatiskt bootbar. Du behöver använda dig av Windows verktyg för att göra en bootbar USB eller DVD för att sedan kunna återställa datorn med systemavbildningen som du har sparat.

 

Kan du förklara i detalj hur du har gjort?

 

Det kan ju vara så att din dator inte kan starta från ett bootbart USB minne och då har du inget annat val än att göra en systemreparationsskiva för att kunna använda systemavbildningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia: Jag har trådlös mus oxå - den lilla pjutten i usb uttaget på datorn uppfattas nog som ett tangentbord.

 

Har inte sett något legacy usb.

Detta BIOS innehåller inte mkt mer än de bilder jag visat. Det "magraste" Bios jag sett.

Jag följer denna artikel:

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.230997/5-basta-och-samstabackup-programmen/sida/1/darfor-bor-du-gora-en-backup

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, BGAA säger:

Har inte sett något legacy usb.

 

Underligt, den borde finnas under "USB configuration".

 

Då har du alltså sparat Systemavbildningen på hårddisk. Ja, då är det väl bara att skapa en Systemreparationsskiva om det inte fungerar med USB minne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...