Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Överföra VHS till PC med Video Grabber


AnnaK

Rekommendera Poster

Hej,

Har en program på en VHS kassett och ska föra över det till datorn / bränna på DVD. Köpte därför Video Grabber USB 2.0 från Konige https://www.konigelectronic.com/sv/dator/video/video-grabber-usb-20-550462973  men jag får det inte till att fungera.

Försöker installera Video Grabber och följer manualen. När jag ska installera / öppna Show Biz DVD får jag upp felmeddelande "fel vid extrahering av stödfiler. Oåterkalleligt fel". Har alltså försökt installera enl följande;
Satt in USB enheten.
Satt in DVD, installationen startade inte automatiskt så jag startade via menyn i Video Grabber, Driver, Installera. När jag sen klickar på Show Biz DVD får jag felmeddelande enl ovan. Har startat om datorn och provat. Fungerar ej.

Har kontaktat Konige och de tipsade mig om att ladda ner mjukvaran från deras sida (länk ovan) ifall det var fel på min skiva, men det fungerar inte iaf. Tyvärr kunde de inte hjälpa mig då utan föreslog att jag skulle lämna tillbaka produkten. Det var ett tag sen jag köpte den, så lämna tillbaka är inte aktuellt plus att jag fortfarande vill få över programmet på VHS:en till datorn. 
Tips önskas på vad jag kan testa för att få det att fungera. Koniges teori var att "
Your pc is having a conflict with the software".

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket operativsystem har du? Kan vara så enkelt att produktion inte är utvecklad att stöda ditt operativsystem?

 

Om du vill göra ett försök med detta kort kanske dessa steg kan fungera:
1: Anslut USB-enheten till datorn, öppna kontrollpanelen

2: Finns den där, kontrollera status och, om möjligt, avinstallera enheten, tar bort alla drivrutiner.

3: Ta ur USB-enhet, starta om datorn.

 

När omstartad.

1: Öppna mappen du laddat ned med programvara. Där finns en mapp Driver.

2: Kör installation av drivrutinerna UTAN att stoppa in USB först.

 

Fast ser när jag tittar på filerna i arkivet att de är ändrade 2012, dvs de är nästan sex år gamla. Kanske du ska leta efter nyare drivrutiner? Kanske kanske om du låter Windows söka efter drivrutin efter omstart?

 

Men jag tror helt enkelt att du har Windows 10 och att produkten inte fungerar där.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas du följer Monshis förslag. Då USB drivrutiner ska installeras först, innan man ansluter usb.

 

Du kan sedne ev. testa att installera programvaran sedan i kompabilitetsläge.

 

Misstänker nog som Monshi att det inte kommer att funka. Programmet kanske är (vet inte) 32 bitars o du kanske har 64 bitars dator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På ‎2018‎-‎02‎-‎04 på 09:41, Monshi säger:

Vilket operativsystem har du? Kan vara så enkelt att produktion inte är utvecklad att stöda ditt operativsystem?

 

 

Jag har Windows 10, just denna fråga ställde Konige när jag kontaktade deras support. När jag svarade vilket operativsystem jag hade svarade de i sin tur:
"We asked about your operating system because we typically do not have any software issues like this. We thought you might be running another operating system."
vilket jag tolkade som att Windows 10 ska fungera. På deras hemsida https://www.konigelectronic.com/sv/dator/video/video-grabber-usb-20-550462973 står det också under specifikationer

Operativsystem Windows 10

Men jag ska testa det som du föreslår Monshi, återkommer så snart jag gjort det.

Tack så länge för hjälpen :-)!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
På ‎2018‎-‎02‎-‎04 på 09:41, Monshi säger:

Vilket operativsystem har du? Kan vara så enkelt att produktion inte är utvecklad att stöda ditt operativsystem?

 

Om du vill göra ett försök med detta kort kanske dessa steg kan fungera:
1: Anslut USB-enheten till datorn, öppna kontrollpanelen

2: Finns den där, kontrollera status och, om möjligt, avinstallera enheten, tar bort alla drivrutiner.

3: Ta ur USB-enhet, starta om datorn.

 

När omstartad.

1: Öppna mappen du laddat ned med programvara. Där finns en mapp Driver.

2: Kör installation av drivrutinerna UTAN att stoppa in USB först.

 

Fast ser när jag tittar på filerna i arkivet att de är ändrade 2012, dvs de är nästan sex år gamla. Kanske du ska leta efter nyare drivrutiner? Kanske kanske om du låter Windows söka efter drivrutin efter omstart?

 

Men jag tror helt enkelt att du har Windows 10 och att produkten inte fungerar där.

 

 

Nu har jag testat. Om jag förstod dig rätt Monshi, så följde jag dina instruktioner. Satte i USB enheten, öppnade kontrollpanelen, avinstallerade program/filer. Tog ur USB enheten, startade om datorn. Sparade ner filer från https://www.konigelectronic.com/sv/dator/video/video-grabber-usb-20-550462973 extraherade, öppnade drivers, installerade dessa, därefter försökte jag installera programmet. Får fortfarande samma felmeddelande. "fel vid extrahering av stödfiler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jadu, det låter som du gjorde som jag tänkt att du skulle.

Drivrutiner från okänd sida? Där vågar jag inget säga, inte helt riskfritt att ladda ned från annan än de som skapat produkten.

 

MEN lyckas du installera själva enheten? Dvs usb-enheten finns? Då kanske annat program än Videograbber kan plocka ut signal? VLC kanske?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Monshi säger:

Jadu, det låter som du gjorde som jag tänkt att du skulle.

Drivrutiner från okänd sida? Där vågar jag inget säga, inte helt riskfritt att ladda ned från annan än de som skapat produkten.

 

MEN lyckas du installera själva enheten? Dvs usb-enheten finns? Då kanske annat program än Videograbber kan plocka ut signal? VLC kanske?

 

Jag är inte säker på om jag är med på hur du menar med "dvs USB-enheten finns"?

 

Undrar om det är så att jag gör något fel? Följande står i manualen;

1) Innan du använder videograbbern installerar du drivrutinen och
programvaran genom att följa instruktionerna nedan.
2) Steg 1: Sätt in CD‑ROM i CD‑ROM drivrutinen.
3) Steg 2: Installera drivrutinen genom att klicka på ”Driver installation”.
4) Steg 3: Starta om datorn för att säkerställa att drivrutinen är korrekt
installerad.
5) Steg 4: Installera Arcsoft ShowBiz DVD programvara.

Och det är här jag får problem och följande felmeddelande dyker upp "fel vid extrahering av stödfiler. Oåterkalleligt fel". Antar att USB-stickan inte ens behöver vara i vid det här läget? Har dock provat både och. 

 

Finns en licensnyckel på skivans fodral, jag har aldrig kommit till punkten där jag ska uppge nyckeln.

 

Idéer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stoppa in USB-stickan i datorn och öppna kontrollpanelen. Finns den där bland enheterna eller finns det en enhet med ett gult utropstecken på sig?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade avinstallerat allt på nytt, så gjorde om proceduren, dvs in med DVD:n - installera drivers - här ombads jag stoppa in USB-stickan, gjorde så, startade om datorn. Öppnade kontrollpanelen, enheter och skrivare, här finns "videograbber", högerklickar jag och väljer maskinvara står det på enhetsstatus "den här enheten fungerar korrekt". So now what? :-) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Monshi säger:

Då har vi status att själva USB-stickan verkar fungera. Då är det bara att ha en programvara som kan prata med den...

Där tar det stopp i kunnande för mig. Kanske VLC som sagt:
https://www.videolan.org/index.sv.html

Ladda hem och se om det programmet hittar kortet.

Jag har redan VLC på min dator, men hur gör jag för att "se om det programmet hittar kortet". Alltså jag har inte ens testat att koppla ihop videon och datorn än - tänkte jag skulle få ordning på Video Grabber programmet först. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JIIIIPPPPPIIIIIE!! Äntligen, vet inte riktigt hur det gick till, men nu fick jag till det. Tack Monshi för hjälpen! Jag hade tydligen redan lyckats installerat Showbiz vilket jag plötsligt upptäckte (ja visst låter det förvirrat, men för mkt på skrivbordet ha ha). Startade programmet, koppplade ihop video, USB-sticka och dator - vips så kan jag se VHS:en och spela in till MPEG och spara på datorn :-) Behöver dock öppna filmen med VLC, går ej med förvalt media player, då blir det ingen bild.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

VLC har inbyggda codecs för det mesta. För att media player ska klara det måste du installera rätt codec i windows.

 

Och mitt tips är att spara i modernare format än mpeg. Många mediaspelare klarar h.264 exempelvis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
På ‎2018‎-‎02‎-‎17 på 16:07, Monshi säger:

VLC har inbyggda codecs för det mesta. För att media player ska klara det måste du installera rätt codec i windows.

 

Och mitt tips är att spara i modernare format än mpeg. Många mediaspelare klarar h.264 exempelvis.

Hur gör jag det? Är det konvertera du menar? I programmet "ArcSoft Showbiz" som ingick med just denna produkt så hittar jag bara två alternativ, MPEG1 eller MPEG2...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

VLC kan det exempelvis.

Vet inte hur bra den är på det då jag inte testat det.

Fördelen med MPEG4 är att filerna blir betydligt mindre men MPEG2 fungerar bra det med.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Det funkade utmärkt att konvertera med VLC och filerna blev betydligt mindre. Minskade ex från 30 MB till knappa 6 MB. Tack för hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...