Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Guide: Så byter du moderkort i datorn – steg för steg


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

  • 4 months later...

Om man nu har ett antal program installerade med nycklar, licensnummer (Windows, MS Office, Kaspersky, Photoshop, etc., etc.), måste man inte avinstallera dem först med det gamla moderkortet på plats för att sedan installera dem igen med sina nycklar och licenser med det nya moderkortet?

 

/Tyresöbo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Nja inte nödvändigtvis.

Det första man bör göra är att ta backup.

 

Efter moderkortsbyte så kan det vara så att Windows måste aktiveras och om man har en OEM utgåva av sitt operativsystem så kan det bli problem med ett moderkortsbyte beroende på vad OEM-avtalet för ens Windowsutgåva säger. I så fall klickar man på hjälprutan som dyker upp och kontaktar Microsoft support eller ringer 08 55 99 00 00.

Men även om man har en Pro version av sin Windows utgåva så måste man i regel aktivera Windows igen och detta brukar normalt inte vara några problem.

 

I övrigt har jag varit med om på ett flertal datorer att bara byta moderkort och sedan vid uppstart så har Windows  automatiskt laddat in andra drivrutiner,  t.o.m. om det varit från ett AMD till ett Intel moderkort och utan att jag behövt ominstallera Windows.

Sedan måste man se till att köra in alla medföljande drivrutiner  från skivan alt. ladda hem dessa från moderkortstillverkaren och starta om datorn.

 

Till sist måste man köra Windows update manuellt och söka efter Windows uppdateringar och ladda hem och starta om  datorn.

Repetera detta tills det inte finns fler uppdateringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Flyfisherman,

 

Stort tack för info. Nu känner jag mig lugnare. Har för mig att folk klagat över att reaktivering av Windowslicensen kan vara bökig, så det är jag beredd på. Men resten bör fungera med andra ord.

 

Hälsningar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...