Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows hänger sig strax efter start


.M

Rekommendera Poster

Jag har ett bekymmer som jag inte blir helt klok på. Strax efter start av dator, kan ske när låsskärmen eller inloggningsprompt visas eller skrivbordet beroende på hur snabbt jag loggar in, så låser sig datorn. Den accepterar ingen input från tangentbord eller mus, muspekaren rör inte på sig. Sen lika plötsligt som när det stannade så kommer den igång igen. Hinner jag få igång aktivitetshanteraren så kan man få indikationer på att cpu går upp i 100% till den grad att hela datorn fryser.

 

Jag antog att det hände ihop med Linux subsystem for Windows eller Hyper-V så jag har avinstallerat dessa, men nu har det kommit tillbaka. Det riktigt fåniga är att precis efter en uppdatering från Windows update så försvinner beteendet ett tag. Men kommer ändå tillbaka. Jag hittar ingenting speciellt i Windowsloggen som ger en tydlig ledtråd.

 

Någon som har några tips på hur jag kan hitta denna fånighet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Händer det i felsäkert läge?

Eller om du i Systemkonfiguration (msconfig) stänger av alla tjänster som inte är Microsoft-tjänster?

Eller om du stänger av alla automatiskt startande program i Aktivitetshanteraren?

Det första inaktiverar mest och de andra två inaktiverar en delmängd av det första.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Okej, så jag tappade bollen på det här ganska rejält. Men jag har formulerat en teori. Windows 10 inte stänger av sig på samma sätt som äldre windows version gjorde, utan den har en funktion som kallas Fast start som är något liksom mitt i mellan strömsparläge, vila och stäng av. Och det skulle eventuellt kunna förklara varför (som jag märkte nu idag) att minnesanvändningen var mellan 95 och 97%. Så när windows skulle ladda tillbaka allt som fanns i minnet så tog det en väldans tid, men när Windows update kördes så gjorde den en riktig omstart och allt började om och datorn blev pigg igen.

 

Så jag har nu avaktiverat Fast start och så får vi se om det hjälper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänker nog bekräfta mig själv att problemet beror på att det finns en minneslucka någonstans i min dator, i och med Windows Fast Start så rensas inte minnet hur som helst när man stänger av datorn och med tiden så blir det jättesegt. Ni när jag stängt av Fast Start så är datorn pigg och kry vid start som visserligen tar lite lägre tid.

 

Grundproblemet med vart minnesluckan kommer ifrån är just nu inte löst, men det är nog en annan tråd någon annan stans på eforum så småningom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...