Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

NAS åtkomst via internet


Tyresöbo

Rekommendera Poster

Jag har en NAS från Seagate som jag använt i flera år för att via internet komma åt filer som jag lagrat på NAS-en. NAS-en är kopplad till routern hemma. Allt har fungerat utmärkt.

Nu behagar dock Seagate meddela att supporten för deras remote access (Seagate Central) kommer att upphöra snart, så att fjärråtkomst inte kommer att vara möjlig via den nuvarande funktionen.

 

Min fråga: Finns det någon programvara eller beskrivning som jag kan använda för att även i framtiden kunna ansluta mig till min NAS via internet? (Även om jag inte är helt grön vad gäller datorn är jag inte heller någon expert vilket framgår av min fråga.)

 

Tacksam för alla tips!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Mikael,

 

Tack för svar. Jag hittar ingen information om detta, det närmaste jag kan se är att rutan för

"Obtain DNS server address automatically" är ikryssad" under "LAN settings".

 

/e

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittar inget om dyndns i användarmanualen.

 

Tjänster som dyndns eller no-ip funkar som en slags guide till den ip-adress du för tillfället tilldelats av din ISP (om du inte har statisk IP?)

Genom att ange typ tyresobo.hopto.org slussas du till din router och sedan kan du därifrån ta dig vidare till din NAS, via portforward osv.

Men då krävs en programvara som hela tiden kollar vilken adress du har och uppdaterar den infon hos ovanstående tjänster.

En del NAS,ar klarar detta själv.

En dator som står på hela tiden klarar det också men om man ska ha en dator levandes hela tiden för detta kan man ju lika gärna använda den som en väg till NAS,en.

Filöverföring via TeamViewer fungerar ju enkelt och bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Stort tack för dina tips. Jag har nu gett upp projektet och satsar på en ny NAS av annat märke (jag kommer aldrig mer att köpa en Seagate produkt). Jag hoppas kunna använda åtminstone hårddisken ur den gamla NAS-en.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Tyresöbo säger:

Jag har nu gett upp projektet och satsar på en ny NAS av annat märke (jag kommer aldrig mer att köpa en Seagate produkt).

 

Varför denna omotiverade information? Det motiv jag kan tänka mig är Seagates tjänst för remote access. Men du gav ju inte upp redan i första inlägget så varför nu?

 

Har du kollat vilka möjligher din router har för att hantera ddns? Kanske finns det också fler sätt att lösa problemet, fler än de redan beskrivna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som fick mig att gå i taket var detta meddelande från Seagate:

 

"Effective April 8, 2018, the remote access feature on Seagate Central will no longer be supported.  This feature allows users to remotely access files while not on the same network as their Seagate Central device.  All other features will continue to work as expected while on the same network as your device.  Your data on the device will not be deleted or altered in any way.  Only the remote access feature will be discontinued."

 

Seagaten har fungerat  utmärkt för mina enkla behov i flera år. Men nu skulle det bli slut, utan några instruktioner om vad man skulle göra i stället.

 

Jag uppskattar verkligen tipsen jag får här, men även om jag inte är helt grön vad gäller datoranvändning så är begrepp som DDNS, Port Forwarding, etc. kinesiska för mig. (Men åter igen, tack för svaren jag fått, klagomålen är inte riktade mot dig!)

 

Jag har synnerligen enkla behov: Kopiera mina filer från PC:n till NAS:en och ha möjlighet att komma åt dem via internet från valfri plats i världen. Punkt. Inte strömma media, spegla diskar, backa upp automatiskt, publicera foton, ....

 

Nu har jag köpt ett annat märke. Med burken följer en 73-sidig(!) manual beskrivande massor av funktioner jag aldrig i livet kommer att vara intresserad av. Helt säkert har många användare behov för allt det. Men minst lika många har ytterst enkla behov som jag beskrev ovan. Jag vägrar att tro att det inte skulle gå att skriva en instruktion i högst 10 punkter hur man får burken att bete sig som jag vill.

 

I mitt tidigare yrkesliv var jag en gång projektledare för utveckling av en helt ny konsumentprodukt inom telekom. Jag började med att skriva en bruksanvisning för en "normal" slutanvändare, typ min mor. Den bruksanvisningen gav jag till utvecklingsgruppen och programmerarna och bad dem konstruera produkten därefter.

 

Nu ska jag sätta mig med den 73-sidiga manualen. Puh...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt behov är inte så enkelt då du antagligen har dynamiskt IP-nummer och NAS:en befinner sig bakom en NAT-router. NAT = Network Adress Translation, d.v.s. intern adress byts till publik och tvärtom. Port Forwarding betyder att inkommande anslutning på porten skickas vidare till en i konfiguraionen bestämd enhet. Nya anslutningar utifrån, som inte är till någon port som det inte görs någon  Port Forwarding  på, kastas. 

För nya anslutningar till Internet innfrån gör routern automatiskt en tillfällig  Port Forwarding  så att svarstrafiken kommer fram. 

 

DDNS  är nödvändigt om du inte har statiskt publikt  IP-nummer. DNS är Internets IP-nummerupplysning.  Utan att veta din routers WAN (publika) IP-nummer så kan du inte ansluta till NAS:en via routern.

 

För åtkomst från valfri plats i välden bör du använda SSH (Secure SHell). De flesta NAS:ar har inbyggt SSH-server.  Använd inloggning med nyckel och lösenord.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På ‎2018‎-‎02‎-‎05 på 10:12, Tyresöbo säger:

Det som fick mig att gå i taket var detta meddelande från Seagate:

 

"Effective April 8, 2018, the remote access feature on Seagate Central will no longer be supported.  This feature allows users to remotely access files while not on the same network as their Seagate Central device.  All other features will continue to work as expected while on the same network as your device.  Your data on the device will not be deleted or altered in any way.  Only the remote access feature will be discontinued."

 

Nu har jag köpt ett annat märke. ... Jag vägrar att tro att det inte skulle gå att skriva en instruktion i högst 10 punkter hur man får burken att bete sig som jag vill.

 

Du har (förhoppningsvis) löst ditt problem med en ny NAS av annat märke, så här kommer några synpunkter i efterhand.

 

Seagate erbjöd en egen tjänst där åtkomsten baserades på en anslutning styrd via deras egna servrar. Använder du en motsvarande tjänst för det nya märket finns risken att samma sak händer igen.

 

Det Mikael63 och fagerja beskriver är tekniker som är generella, och fungerar för både NAS'ar, datorer, övervakningskameror och annat man har anslutet i sitt nätverk. Tekniker som fanns innan diverse företag kom med sina egna lösningar. Kanske inte självklart att de hänvisar till detta när de upphör med egna lösningar. En tjänst för DDNS kan förstås också upphöra, men då finns det andra man kan flytta till så det är egentligen inget problem.

 

Kommentaren om "instruktion i högst 10 punkter ..." har inte mycket med hur burken beter sig att göra, utan handlar om hur du kommer åt den. Det finns massor av utrustning man kan ha i sitt nätverk vars instruktioner inte innehåller information om hur man når den från internet.

 

Tråden började ju bra med en fråga om lösningar, så att gå i taket flera dagar senare för något som var känt vid tiden för frågan förvånar mig lite (men behöver inte förklaras). Men, som sagt, problemet verkar vara ur världen, för tillfället i alla fall.

 

Så en nyfiken fråga, vad blev det för märke på den nya NAS'en, och finns motsvarande tjänst för remote access för den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...