Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Anseende-nivåer och beteckningar


Cecilia

Rekommendera Poster

På ens profilsida finns förutom ens anseende eller poäng i siffror också en beteckning. Det kan t ex se ut så här:

Skärmklipp.PNG

Idag ser tabellen som översätter från poäng till beteckning ut så här:

Skärmklipp.PNG

Där sen de engelska beteckningarna översätts.

 

Idag är det bara sju personer som har mer än 500 poäng och det är mycket svårt att nå de ändå högre nivåerna. Men det är lätt att ändra hur många poäng som krävs för en viss beteckning.

 

Därför har jag som förslag att vi anpassar nivågränserna så det kräver en mer rimlig ansträngning att nå dem. Ett diskussionsförslag är detta:

 

Neutralt 0

Bra 10

Mycket bra 100

Utmärkt 500

Lysande 1000

 

Det går också att lägga till fler nivåer om så önskas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nivåerna bör väl vara anpassade efter mängden användare dess vilja att faktiskt ge poäng på bra svar. Jag tänker erkänna att jag inte är tillräckligt bra på att ge poäng och borde bli bättre.

 

Så eftersom det är ganska få som faktiskt har som vana att ge poäng så tycker jag att det är helt ok att sänka nivåerna till ditt förslag, sen borde man kanske även försöka uppmuntra folk att ge poäng, även på frågor borde man kanske ge poäng då en väl formulerad fråga mycket väl kan vara värd poäng.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, .M säger:

även på frågor borde man kanske ge poäng då en väl formulerad fråga mycket väl kan vara värd poäng.

Sånt förekommer ju, även om anledningen kanske oftare är att man själv har samma fråga. Ett exempel: https://eforum.idg.se/topic/355390-anseendepoäng/   ;) 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte poängnivåerna ska sänkas. 10 poäng för Bra är för litet. Och det ska vara svårt att bli Lysande. Varför sänka kraven bara för att en del aldrig ger poäng trots att deras problem löses p g a av den hjälp de får här? Ingen kan undgå att se att man kan ge poäng men vill man inte så vill man inte. Vi är ju mer eller mindre generösa personligheter. De som ger mycket hjälp ger ofta poäng till andra, t ex i en tråd där snåljåpen inte belönade den som löste hens problem.  

 

Ett poäng för en bra formulerad fråga är jag inte för. Att uttrycka sig tydligt bör vara regel och inte undantag. Alla frågor bör vara så pass tydligt formulerade att man slipper gissa vad frågeställaren menar. Jag tycker dock att det har blivit mycket bättre på den fronten. Men nog är det lustigt att om man inte förstår frågan och markerar den med smileyn Förvirrad, så får frågeställaren ett poäng.  :-/

 

Folk som ger poäng för en fråga gör det för att de har samma fråga själva, precis som Cecilia skrev. Det ser jag inget fel med. Däremot hoppas jag att Monshi, Anjuna Moon, Sicurezza och även du Cecilia får tillbaka era poäng. Det sticker mig särskilt i ögonen att Sicurezza, som hjälpt så många förr, har rasat ner från nästan 2000 till 99 poäng.

 

Och inte ska väl du Cecilia, som redan gör så mycket, behöva räkna poäng för alla medlemmar fr o m 2010! Felix hade ju en backup. Kan han verkligen inte få in den gamla poängen för de som varit medlemmar länge och haft många poäng men nu blivit av med över hälften?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm.. Hur räknas egentligen poängen?

I Betaversionen fanns det väl möjlighet att "rösta" och att "gilla"?

Här finns nu fem möjligheter att "reagera" på ett inlägg, räknas ett klick där som en poäng?

Räknas bästa svar/löst som poäng? Borde göra det.

Testar att gilla ovanstående inlägg, nu 1333.

Tillägg: Ja, blev 1334. testar lite mer med knapparna...

Mera: Gilla och Tack ger poäng, ledsen, Förvirrad, Haha ger inga poäng.. Vilket väl är som det bör vara.

(sorry mbgtmari om du får en massa mail för att någon reagerade på ditt inlägg.. :blush:)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt en av admin utsedd moderator ta hand om betygsättningen, annars blir risken att det blir en klubb för inbördes beundrare som ryggdunkar varandras bedömningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mikael63 säger:

ledsen, Förvirrad, Haha ger inga poäng

Jo alla markeringar ger poäng. Se vad jag skrev strax före min skeptiska smiley  :-/

Och tack för poäng :*

 

iPelle du har inte varit medlem så länge men jag, som har varit medlem sedan 2006, kan försäkra dig att det inte finns någon klubb för inbördes beundrare här. Det är ju ofta man ger poäng till den nytillkomna frågeställare som ger återkoppling genom att förklara hur hens problem löstes. En del kommer aldrig tillbaks och berättar hur det gick och det vill man ju veta.

 

Sedan är det också bra att man kan markera vilket inlägg som gav lösningen på trådens problem. Jag förstår inte vad du har emot att man kan Gilla något. Det är inte bara på Facebook man gillar utan man kan även gilla en Youtube-video, vilket jag gör ibland. Att på något sätt visa sin uppskattning för något bra som man läst eller sett (alldeles gratis) är väl inte fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, det kanske tog olika lång tid innan poängen "slog igenom" när jag testade de olika alternativen.

 

Som en liten parentes kan jag nämna hur jag numera försöker använda de olika alternativen. Jag tackar för svar på mina egna trådar, jag gillar svar som på något sätt leder i rätt riktning.

Jag använder Gilla  på andras svar där jag:

  • Instämmer med inlägget, alltså håller med, som alternativ till att skriva ett nytt inlägg med i princip samma svar.
  • Tycker att ett svar utmärker sig, att det var bra förklarat.
  • Uppskattar att en frågeställare återkopplar.

Tidigare Gillade jag även ett fyndigt eller dråpligt inlägg men nu kan jag använda Haha för sådant.

 

Någon inbördes beundran är det inte frågan om, användare som jag beundrar, i eforum-sammanhang, får ofta ingen gilla av mig eftersom ovanstående "kriterium" inte uppfylls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, mbgtmari säger:

Jag tycker inte poängnivåerna ska sänkas. 10 poäng för Bra är för litet. Och det ska vara svårt att bli Lysande.

Vad tycker du skulle vara lämpliga nivåer?

 

Själv tycker jag att om det bara är sju personer som har fått 500 poäng på åtta år så är redan det mycket svårt och att det då är mer rättvist att få "Utmärkt" än "Mycket bra". Jag tycker också att det finns mer än en lysande person i forumet.

 

9 timmar sedan, mbgtmari säger:

Men nog är det lustigt att om man inte förstår frågan och markerar den med smileyn Förvirrad, så får frågeställaren ett poäng.  :-/

Förvirrad och ledsen ger inte poäng utan bara de tre andra, gillar, tack och skratt, precis som Mikael63 skriver. Det är i alla fall så det är konfigurerat.

 

9 timmar sedan, mbgtmari säger:

Och inte ska väl du Cecilia, som redan gör så mycket, behöva räkna poäng för alla medlemmar fr o m 2010! Felix hade ju en backup. Kan han verkligen inte få in den gamla poängen för de som varit medlemmar länge och haft många poäng men nu blivit av med över hälften?

Nej, jag kommer inte att räkna poäng och poängen för 2010 och framåt finns registrerad på korrekt sätt, utan det är poängen som är äldre som har förlorats.

Felix har försökt få över poängen från backupen men inte lyckats få forumprogrammet att "fatta" det.

 

Man kan ju också se det som så att vi städar bort gamla poäng för att de som är aktiva idag ska premieras, man ska inte bara fortsätta ha "beröm" eller ligga bra till på topplistor för att man för länge sen svarade på frågor här.

 

3 timmar sedan, Mikael63 säger:

Räknas bästa svar/löst som poäng?

Nej, "bästa svar/löst" är ett köpt tillägg som inte är integrerat med poängsystemet.

 

2 timmar sedan, iPelle säger:

Låt en av admin utsedd moderator ta hand om betygsättningen, annars blir risken att det blir en klubb för inbördes beundrare som ryggdunkar varandras bedömningar.

Det är nog svårt att få någon att frivilligt och obetalt gå igenom alla trådar för att trycka på Gilla för inlägg som är bra och få det på något sätt objektivt.

 

Men visst finns det risk för ryggdunkar, även om jag inte har sett det lika mycket här som i ett annat forum där sambon, till en medlem som gjorde många inlägg, registrerade sig för att kunna gilla alla medlemmens inlägg oavsett innehåll och sambon själv skrev aldrig något (upptäcktes vid koll av IP-adresser). Att ha långt mellan anseende-nivåerna motverkar väl sånt i viss mån för det tar tid för vem som helst att skriva så många inlägg som det krävs för att komma upp i nästa nivå.

 

Själv resonerar jag ungefär som Mikael63 när det gäller gilla/tack samt att om jag ser att någon skriver att ett inlägg löste problemet men inte har gett poäng på det inlägget (och ingen annan har gjort det heller) så kan jag göra det samt markera det som "bästa svar" för att det nog hjälper den som har samma problem/fråga i framtiden att hitta rätt lösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Cecilia säger:

Förvirrad och ledsen ger inte poäng utan bara de tre andra, gillar, tack och skratt, precis som Mikael63 skriver. Det är i alla fall så det är konfigurerat.

Så Flyfisherman fick inget poäng här när du och Laso reagerade med Sad på hans inlägg?
https://eforum.idg.se/topic/355412-nacken-bruten/

Då har jag missuppfattat. Jag tolkade siffran 2 som inte bara antalet reagerande utan även antalet givna poäng.

 

1 timme sedan, Cecilia säger:

Vad tycker du skulle vara lämpliga nivåer?

Lämpliga poängnivåer jämfört med ditt förslag tycker jag skulle kunna vara

Neutralt 0
Bra 10 > 100
Mycket bra 100 > 300
Utmärkt 500 > 700
Lysande 1000 > 1500

 

När det gäller iPelles förslag (som DePhaz gillar) så gillar jag det fortfarande inte. Det innebär ju att ta ifrån medlemmarna en chans att visa sin uppskattning, dvs ett nöje för oss, och att ge ytterligare en arbetsuppgift till en moderator.  Vanliga medlemmar fråntas yttrandefriheten i smileyform och en moderator blir diktator i samma form.  Jag kan inte tänka mig att någon moderator här skulle vilja ha den rollen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

37 minuter sedan, mbgtmari säger:

Så Flyfisherman fick inget poäng här när du och Laso reagerade med Sad på hans inlägg?

Nej, tyvärr för just där hade det ju passat bra med en poäng för Sad. Jag tvekade om det skulle bli Ledsen just för att det inte blir någon poäng, men en Tumme upp eller Tack kändes ju väldigt fel i sammanhanget.

 

Siffran är ju lite tårta på tårta eftersom namnen står under men finns för att man kan konfigurera så att namnen inte visas (anonym "reaktion").

42 minuter sedan, mbgtmari säger:

Lämpliga poängnivåer jämfört med ditt förslag tycker jag skulle kunna vara

Neutralt 0
Bra 10 > 100
Mycket bra 100 > 300
Utmärkt 500 > 700
Lysande 1000 > 1500

Vad sägs om en ny nivå innan "Bra", typ "På gång" som börjar på 10 eller 20 poäng?

Kan kanske fungera som en uppmuntran när man börjar besvara frågor?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, mbgtmari säger:

Folk som ger poäng för en fråga gör det för att de har samma fråga själva, precis som Cecilia skrev. Det ser jag inget fel med. Däremot hoppas jag att Monshi, Anjuna Moon, Sicurezza och även du Cecilia får tillbaka era poäng. Det sticker mig särskilt i ögonen att Sicurezza, som hjälpt så många förr, har rasat ner från nästan 2000 till 99 poäng.

 

Och inte ska väl du Cecilia, som redan gör så mycket, behöva räkna poäng för alla medlemmar fr o m 2010! Felix hade ju en backup. Kan han verkligen inte få in den gamla poängen för de som varit medlemmar länge och haft många poäng men nu blivit av med över hälften?

 

 

Weyland inte att förglömma. Han är en av de "största" datorkunniga som figurerat här.

Vet inte hur många poäng han hade skrapat ihop, men gissar på över 2000.

 

Link.JPG.22370ca428dddfe8d4667898de7daa2f.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Sicurezza säger:

Weyland inte att förglömma.

Det var mycket länge sen, han hade i princip slutat att vara på Eforum när jag började vara aktiv hösten 2004 och det enda jag minns är i stort sett att han var omtalad för att han skrev så många inlägg per dag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Cecilia unpinned this ämne

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...