Just nu i M3-nätverket
Jump to content

installation av CD-brännare

Anette

Recommended Posts

Hej! Jag har precis köpt min första CD-brännare. Det följde inte med någon installationsbeskriving så nu undrar jag hur och var jag kopplar in hårdvaran. Jag har inga portar lediga att koppla in brännaren. Ska jag koppla den i samma port som CD-ROM'en? Finns det någon koppling som gör det möjligt att köra CD-ROM och brännare på samma port? Jag kan tyvärr inte så mycket om datorer men jag lär mig gärna mer.

MVH

Anette

Antar att det är en intern (?) CD-brännare. Har du inte en extra kontakt på den kabel som går från moderkortet till CD-spelaren? Där brukar det gå att stoppa in den.

Anslut den till samma IDE-kabel som du har din CD-spelare på, om du har någon. Men först måste du se till att CD-spelaren är byglad som master, det brukar vara standard. Så byglar du brännaren som slave.(Detta är kanske onödig information, men byglarna är de små plupparna som sitter fast på stiften på baksidan av spelaren.)Nu har du byglat och monterat IDE-kabeln,med det röda strecket mot strömkabeln. Dags för strömmen. Den går bara att säta på ett sätt. Skruva fast grejerna, med en skuv, om du måste ta loss allt igen. Ha installations-cd:n redo. Starta datorn och gör som den säger.

Stäng av och skruva fast allting.

Tack för hjälpen. Nu fungerar min CD-brännare jättebra. Kul att man får hjälp fast man inte är nån "hacker"

MVH

Anette

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...