Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nyinstallation Win7 kan inte göras pga saknade drivrutiner


PCsnubben

Rekommendera Poster

Jag ska installera Windows 7 64 på en nyinköpt hårdvara.

Kommer till att installationen ska börja, sedan kommer ett felmeddelande att det saknas drivrutiner.
Lästa att det kunde bero på att USB eller DVD- läsare satt i USB3-port, men i detta fall har jag testat både USB3 och USB2.
Testat med flera skivor och med flera USB, men får samma felmeddelande.

 

wininstall_error_missing _drivers.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, PCsnubben säger:

Jag ska installera Windows 7 64 på en nyinköpt hårdvara.

Kommer till att installationen ska börja, sedan kommer ett felmeddelande att det saknas drivrutiner.
Lästa att det kunde bero på att USB eller DVD- läsare satt i USB3-port, men i detta fall har jag testat både USB3 och USB2.
Testat med flera skivor och med flera USB, men får samma felmeddelande.

 

wininstall_error_missing _drivers.jpg

Du ska installera USB 3.0 med de den skivan som följde med moderkortet, eller ta ner dem om du vet moderkortets namn och version, tex Asus 170pro gaming...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, problemet är att varken CDn eller om jag lägger allt på USB hittas .
 

Jag har även testat att installera en fulversion av W7 som hade såpass mycket drivers med att det gick att installera Windows.  Men inte ens i den installerade Windowsversionen hittas USB eller CD/DVD läsaren.
Så hur ska jag läsa in drivers då....?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du stängt av secure boot, eller vad ditt bios visar?

 

Och att boota från DVD:n eller USB som du kan välja även i bios, typ  F9 på vissa datorer.

 

Annars kommer du inte vidare, om det inte är fel på din hårddisk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårdidsken och allt i datorn är nytt.
Inget fel på disken, jag installerade ju Windows 7 skrev jag ju här ovanför.
Men sedan kommer jag inte längre pga att det saknas drivers till USB, Nätverkskort mm
Den hittar därför inte CD eller USB där drivers finns.

Lurigt, har faktiskt inte råkat ut för detta tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Du skriver inte exakt vilken dator du har: Fabrikat och modellbeteckning?

För att tex. Windows skall hitta och kunna installera vissa typer av drivrutiner, så krävs att dom grundläggande system-drivrutinerna är installerade.

 

Börja med att installera senaste Chipset driver (drivrutin).

Starta om datorn och installera Intel IME

Kör du Intel så testa sedan: https://www.intel.com/content/www/us/en/support/intel-driver-support-assistant.html

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att jag har läst något om att Windows 7 inte stödjer all ny hårdvara, t ex de senaste processorerna?

Det är väl som tidigare att det är inte alltid som hårdvarutillverkarna tar fram drivrutiner för gamla operativsystem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Moderkort
https://www.asus.com/se/Motherboards/PRIME-Z370-P/

Saken är det att det inte finns några drivers för chipset att ladda ner på tillverkarens hemsida för Windows 7-64.,
Det finns endast LAN och AUDIO

För att ens kunna installera drivrutinen för LAN, så blev jag tvungen att boota på en Linux-skiva, kopiera över drivrutinerna från USB till disk,  i en mapp C:\Temp
Sedan Boota Windows igen.
Nu kunde jag installera LAN, så jag kom ut på Internet.
Sedan körde jag Windows Update, och fick hem en del saker som gjorde att det fungerade bättre.

Men USB3 och någon mer hårdvara var fortfarande inte installerade enligt Enhetshanteraren.

Där tröttnade jag och installerade Windows 10 istället :)
Det fungerade bättre, nu lirar allt som det ska !

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var kul att höra att det lyckades till slut och jag håller med om att Windows 10 är bättre än Windows 7.

Jag kör själv Windows 10 på en gammal slö dator som från början hade Windows Vista och på denna blev det ett lyft med Windows 10.

Jag blev där tvungen att välja vissa drivrutiner för Windows 7 och Windows 8.

 

Har du separat grafikkort så kontrollera efter senaste grafikdrivrutin från tillverkaren och om det endast finns för tex. Windows 8 så kör in denna:

Nvidia - senaste grafikdrivrutiner

AMD (ATI) Radeon - senaste grafikdrivrutiner

Intel https://www.intel.com/content/www/us/en/support/intel-driver-support-assistant.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...