Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Installera Windows 10 i en off line-dator?


pajjen

Rekommendera Poster

Någon som vet om man - problemfritt - kan installera Windows 10 i en dator som inte är ansluten till nätet, och uppdatera det via filer man hämtar i en nätansluten dator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du borde kunna plocka ned installationsfilerna till Windows och lägga på ett usb-minne och installera därifrån. Uppdateringar, extra drivrutiner osv är jag dock osäker på om du kommer på något enkelt sätt att kunna få tag på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går ju att hämta många uppdateringar offline, men jag är osäker på om det gäller alla uppdateringar, t ex Flash-uppdateringar finns nog inte i Microsofts bibliotek.  Sen gäller det ju att man vet exakta KB-nummer för de uppdateringar som ska in i just den datorn.

 

Men å andra sidan om datorn inte är ansluten till internet eller något lokalt nätverk är det väl inte så kritiskt om den är uppdaterad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack .M och Cecilia!

Så har jag också tänkt Cecilia, att man kanske kan skippa (de flesta) uppdateringarna i en off line-dator (som bara ska användas till inspelning och redigering i en musikstudio).

Min tanke är att köpa W10 på en DVD, men hur gammalt W10 får man då - från sommaren 2015, då det lanserades? Eller innehåller ett "DVD-W10" som man köper idag även uppdateringar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte, men när du väl har köpt Windows 10 så att du har licensnyckeln kan du hämta Windows 10 direkt från Microsofts webbplats och då får du versionen från i höstas. Men nu när jag skriver om licensnyckeln kommer jag på att en dator nog behöver ha kontakt med Microsofts server för att kunna kontrollera att nyckeln är äkta.

 

Kan du inte koppla datorn till internet just i samband med installationen av Windows 10?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I och för sig ett vettigt förslag, men datorn i fråga har inget fungerande nätverkskort.
Om det är så att Windows inte längre kan installeras på en off line-dator, så är det nog hög tid att se sig om efter ett annat operativsystem, eftersom jag tycker det är åt h-vete att kräva nätanslutning.

Jag har nosat lite på Linux tidigare, men nu är det väl dags att ta en närmare titt på det. Framförallt handlar det om att hitta ett bra ljudinspelningsprogram till Linux. Men det är en annan historia. Tack för hjälpen iaf!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen orsak :)

 

Jag vet inte hur det fungerar att installera Windows 10 i en dator utan internetanslutning. Du kan ju pröva?

 

Nu är jag inte någon expert på Linux men där tror jag inte att du kan hämta uppdateringar på en annan dator för att föra över dem manuellt, i alla fall inte enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...