Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Anseendepoäng?


.M

Rekommendera Poster

Med viss risk för att verka mer investerad än vad jag egentligen är. Jag tror jag precis blev av med en himla massa anseendepoäng. Tidigare idag hade jag över 500 poäng och åsikten "mycket bra". Men nu har jag helt plötsligt 432 poäng och bara "bra".

 

Har jag drömt att jag hade mer anseende eller är det något som hänt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, tyvärr är det något som har hänt med poängen. :(

 

Det har vid någon tidigare stor uppdatering av Eforum blivit fel på poängen för en del konton, men även profilfoton, signaturer mm. Det syntes i en av topplistorna där en del medlemmar hade inga eller bara några enstaka inlägg men flera hundra poäng, och i en del fall profilfoton som hör till andra medlemmar. Detta upptäcktes under beta-testen av nuvarande forumversion och då gick det att se att felet fanns redan i förra versionen så det är inte nu det har hänt.

 

Överlag så verkar kontona med den felaktiga informationen vara gamla och i en del fall är det inlägg som gjorts i (numera stängda) underforum som kommer från Smart-forumet, som tidigare var PC för Allas eget forum, så det är möjligt att det skedde när alla Smart-konton fördes in i Eforum. Det var en besvärlig integration med mycket special så det kan ha varit en bugg där.

 

Man kan begära i forumprogrammet att det ska räkna om poängen för en viss medlem eller för alla. Jag skulle då fixa det för fyra konton med felaktiga uppgifter under eftermiddagen men någonstans gick det fel och samtliga konton verkar ha fått sina poäng omräknade. Det innebär att alla poäng som delades ut i den första versionen av Eforum, den som inte byggde på IP Board utan var hemmasnickrad av IDG, har gått förlorade. Det är i alla fall så jag har tolkat resultatet eftersom det verkar vara medlemmar som var aktiva för 10-15 år sen som har förlorat poäng.

 

Jag skickade omedelbart ett mejl till Felix för att höra om det går att återställa men jag har inte fått något svar än.

 

Men om det inte så är jag väldigt ledsen för att jag har orsakat det hela och ber så väldigt mycket om ursäkt.  :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag befarade, Invision säger att det inte går att återställa poängen. Jag beklagar det som inträffat.

 

Felix hittade en bugg som har med omräkning av poäng att göra så det är möjligt att det var den vi råkade ut för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det måste vara lättja och ovilja från Invisions sida. Förr fanns det bara tre som, med all rätt, var lysande, nämligen du, Monshi och Anjuna Moon. Du hade närmare 10000 poäng, Anjuna över 3000 och Monshi över 2000 poäng. Sicurezza hade dessutom inte långt kvar till den magiska 2000 poänggränsen. Och hur ser det ut nu? Monshi 976 Anjuna Moon 179 och Sicurezza 99! Skandal, tycker jag. Det känns väldigt fel att t ex jag nu har fler poäng än dessa hjälpsamma och lysande stjärnor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rent spontant om historiken för inlägg finns kvar i databasen, säger ju att Cecilia gjort 92 320 inlägg när jag skriver detta, borde man inte kunna extrahera eventuella poäng då?

 

… Om det bara fanns något slags forum på internet där man eventuellt kunde ställa frågor kring programmering och databaser så skulle vi kanske kunna hitta ett antal som kan och vill hjälpa till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Felix har varit i kontakt med Invision igen och de har bekräftat att det finns en bugg, däremot så ingår det ju inte deras support att justera fel i databaser som uppstår pga buggar (lika lite som Microsoft hjälper en att återställa ett dokument som blir konstigt pga en bugg i Word eller Excel). Nu visar det sig att det finns en backup av databasen från igår morse så Felix ska se om han kan föra över bara poängen från den.

 

1 timme sedan, .M säger:

Rent spontant om historiken för inlägg finns kvar i databasen, säger ju att Cecilia gjort 92 320 inlägg när jag skriver detta, borde man inte kunna extrahera eventuella poäng då?

Om det är så att det gjordes några specialfixar vid den där första övergången till IP Board så finns inte poängen registrerad för de gamla inläggen utan bara summan för varje person fördes över. För det som hände var att forumprogrammet just räknade om alla poäng utifrån det som finns registrerat för alla inlägg. Ska man vara säker på att det är så här som jag tror behöver kolla igenom alla inlägg från tiden innan 2010 för att se om det finns några poäng registrerade för några inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...