Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Garanti på moderkort


Jmle

Rekommendera Poster

Har en all in one Asus 2702et som jag skickade in på lagning i maj 2017. De bytte ut moderkortet. Nu i Dec. hände samma sak igen moderkortet trasigt. De säger samma sak som förra gången att det är självförvållat. Kortet höll I 5 månader. O o så säger de att garantin pă kortet är enbart 3 månader

 
 
 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Det stämmer inte. Vilken butik har du köpt den ifrån?

För det första har du minst ett års vanlig garanti från inköpsdatum, men sedan finns ju konsumentköplagen som säger 3-år mot ursprungliga fel (andra kan detta bättre).

 

Och på baksidan av datorn kan det finnas en liten etikett också där det står:  Warranty Period tex. 24 månader eller 36 månader och detta är den sk. fabriksgarantin från Asus.

Se exempel på en sådan produkt som din: https://www.asus.com/All-in-One-PCs/ET2702IGKH/HelpDesk_Warranty/

Mer specifikt detta warranty card från Asus: https://www.asus.com/support/images/upload/dc42919f-adfb-4c96-befb-a8569d72ac0e.pdf

 

Kanske vara mer påstridig mot butiken eller kontakta konsumentvägledaren i din kommun?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det så att själva datorn är 4år, men det jag undrar över är om det är som de säger att garantin på ett moderkortet är endast 3 månader. Skickade den till Let Me Repair i  Uppsala. Så här säger de I mailet:

Dessvärre har vi bara 3 månaders verkstadsgaranti på reservdelar. Vad som orsakat detta är inget vi kan spekulera kring.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Betalade du fullt pris för moderkortet i maj eller var det någon sorts rabatt/gratis därför att datorn då fortfarande kunde reklameras (mindre än 3 år gammal)?

 

Skriver du här för att fråga om varför moderkorten går sönder eller för att reda ut lite juridik kring garantitider?

I det senare fallet bör tråden flyttas till Eforums konsumentforum av en moderator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad säger konsumentlagen om garanti när det gäller reparationer  på datorer? Någon som vet?

Nu är det så att själva datorn är 4år, men det jag undrar över är om det är som de säger att garantin på ett moderkortet är endast 3 månader. Skickade den till Let Me Repair i  Uppsala. Så här säger de I mailet:

Dessvärre har vi bara 3 månaders verkstadsgaranti på reservdelar. Vad som orsakat detta är inget vi kan spekulera kring.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-01-24 på 20:12, Jmle säger:

Har en all in one Asus 2702et som jag skickade in på lagning i maj 2017. De bytte ut moderkortet. Nu i Dec. hände samma sak igen moderkortet trasigt. De säger samma sak som förra gången att det är självförvållat. Kortet höll I 5 månader. O o så säger de att garantin pă kortet är enbart 3 månader

 

Maj 2017 hur gammal var datorn då?

5 månader senare dvs. i oktober 2017 skulle då kortet ha gått sönder och butiken säger att garantin bara gällde i 3 mån dvs. till augusti 2017.

 

Då är min undran: Om datorn har 3-års fabriksgaranti från Asus och det är detta som butiken hänvisar till, så borde det medföra att du köpte datorn i augusti 2014?

Om så är fallet så har butiken rätt i att garantin löpte ut augusti 2017 helt oavsett vilka delar som bytts ut.


Fast du säger att datorn är mer än 4-år idag, då borde det inte varit ett garantiarbete i maj 2017?

Var det en reparation och byte av delar som du betalat för, alltså utanför garantitiden?

Ja då är jag lite osäker men verkstadsgarantin (vad det nu är i det här fallet) gäller väl garanti på utfört arbete inkl. reservdelar sk. reparation som butiken eller verkstaden hänvisar till och då skulle det kunna vara så att butiken har rätt?

Eller om det sedan tillkommer garanti på utbytta helt nya delar som du betalat fullt pris för som är skild från garantin på utfört arbete?

 

Du borde väl ha fått nån typ av kvitto på reparationen oavsett om du fått det på garanti eller betalat, vad står det där?

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ser ju ut att ha betalat fullt pris för moderkortet, så arbetet då var inte ett garantiarbete, och då borde det vara konsumenttjänstlagen som är aktuell. Konsumentverket har lättillgänglig information om den lagen på webbplatsen Hallå konsument: https://www.hallakonsument.se/

Det går även att ringa eller chatta med dem eller kontakta kommunens konsumentvägledare för att få kontakt med någon som kan den lagen väl.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...